ثروتمندترین مرد ایرانی

پی یر امید یار(pierre omidyar) 

پی یر امید یار در سال 1967 متولد شد. پدر او ایرانی الاصل و فارغ التحصیل رشته پزشکی و مادر او که تبعه فرانسه است از رشته زبان شناسی دانشگاه سوربون فارغ التحصیل شده است. آنها زمانی که (پی یر) تنها شش سال داشت ایران را به قصد یافتن مکان بهتری برای تحصیل فرزندانشان ترک کردند.
پی یر علاقه زیادی به کامپیوتر داشت. در زمانی که در واشنگتن در کلاس هفتم تحصیل می کرد مدام از کلاس های ورزشی فراری بود. به سراغ کمدی می رفت که معلم علوم یک رادیو ارزان قیمت در آن گذاشته بود و وقتی که همکلاسی او مشغول بازی بودند، او در حال گوش دادن به برنامه آموزش کامپیوتر بیسیک بود.
به خاطر موقعیت کاری مادرش کلاس هشتم و نهم را در هاوایی گذراند. وقتی پی یر به واشنگتن برگشت مقطع Apple II را به پایان رساند و در برنامه پاسکال شرکت نمود. پی یر اولین درآمدش را با استفاده از مهارتش در کار با کامپیوتر و با فهرست کردن کارت های کتابخانه مدرسه اش به ازای 6 دلار در هر ساعت به دست آورد.


در مورد دوران تحصیلش می گوید: «من شاگرد خجالتی و ناموفقی در دبیرستان بودم». امید یار در اواسط 1980 وارد دانشگاه تافتز در نزدیکی بوستون شد. در این زمان جهان در شرف انفجار تکنولوژی بود و او مشتاقانه در رشته کامپیوتر تحصیل می کرد.
پی یر به برنامه Apple علاقه زیادی داشت. این برنامه در آن زمان اهمیت زیادی داشت ولی بعد از مدتی اهمیت خود را از دست داد و برنامه PC در کارگاه کامپیوتری تافتز رواج پیدا کرد. امیدیار برای اعتراض به این روند از کارگاه تافتز بیرون آمد و به تنهایی شروع به کار با کامپیوتر کرد. سرانجام اولین برنامه اش را با نام Mac نوشت

در سال سوم دانشگاه او تصمیم گرفت در تابستان بعنوان یک برنامه ریز Macintosh کار کند. او به جستجوی آگهی هایی در «مک ولد» می پرداخت و برنامه هایی به شرکت هایی که از این سیستم استفاده می کردندد می نوشت و به همراه آن یک نمونه کاری از برنامه اش را می فرستاد.
در تابستان برای کارآموزی وارد شرکت طراحی اطلاعات ابتکاری شد. این شرکت یکی از اولین شرکت های برنامه سازی بود که به استفاده کنندگان برنامه مک این امکان را می داد که تصورات خود را در کامپیوترهایشان به تصویر بکشند.
این کارآموزی برای امیدیار به کار تمام وقت تبدیل شد و برای کار در این شرکت مجبور شد ترم پائیز را به دانشگاه نرود. او به خوبی خود را با شرایط شرکت وفق داد.
پی یر از نظر سیاسی یک آزادیخواه بود و به فلسفه و علوم ناشناخته و جدید علاقه خاصی داشت. در ترم جدید او دانشگاه تافتز را رها کرد و در دانشگاه بر کلی کالیفرنیا به ادامه تحصیل پرداخت. بعد از آنکه کار در شرکت طراحی اطلاعات ابتکاری را رها کرد در شرکت «کلاریس» شروع به کار نمود. این شرکت مکمل Apple بود که نرم افزار مورد استفاده مصرف کنندگان را توسعه می داد. بعد از مدتی این شرکت نیز بصورت مستقل از شرکت Apple شروع به کار نمود و این تغییرات باعث اخراج بسیاری از کارکنان و از جمله «امیدیار» شد.

امیدیار بدون آنکه از تلاش و کوشش برای رسیدن به آرزوهایش دست بردارد با جسارت تمام دوباره شروع به ار نمود و در سال 1991 به همراه دوستان و همکاران اخراجی اش از شرکت «کلاریس» گروهی را تشکیل داد و شرکتی را با نام شرکت توسعه Ink تأسیس کرد. این شرکت در حال تولید نرم افزاری بود که به نظر می رسید بزرگترین تحول در تکنولوژی آن زمان باشد. این نرم افزار قلمی برای نوشتن در کامپیوتر بود. عقیده گروه آن بود که مصرف کنندگان باید صفحه کلیدها را رها کنند و از یک قلم برای نوشتن استفاده نمایند.
پی یر امیدوار بود که در تولید این نرم افزار موفق شود اما پس از یکسال و نیم تلاش، آنها متوجه شدند که این وسیله برای موفقیت احتیاج به زمان بیشتری دارد و به این ترتیب زحمات شبانه روزی امیدیار و دوستانش بی نتیجه ماند.
پس از این عقب نشینی شرکت شروع به کار تازه ای نمود. آن ها برنامه های نرم افزاری را برای تجارت الکترونیک فراهم می کردند. به نظر می رسید این کار آینده بهتری داشته باشد.
شرکت با نام جدید eshop شروع به کار کرد. این شرکت در اصل یک شرکت خرده فروش الکترونیکی بود. eshop در حال وارد شدن به دنیای اینترنت بود ولی نه با آن سرعتی که امیدیار خواهان آن بود. هرچند که شرکت معتقد به انجام تجارت الکترونیکی در شبکه های انحصاری بود ولی آنچه به اجرا در می آمد متفاوت از یک کار اینترنتی واقعی بود.

در سال 1994 امیدیار شرکت eshop را ترک کرد. او به دنبال کاری بود که با اینترنت سر و کار داشته و بیشتر در ارتباط مستقیم با مردم باشد. امید یار اعتبار کلانی در شرکت eshop داشت. دو سال بعد مایکرو سافت این شرکت را خریداری نمود و ارزش سهامی را که امیدیار از این شرکت دریافت کرد باعث شد تا او قبل از اینکه به سی سالگی برسد میلیونر شود.
کار بعدی امیدیار او را بیشتر در معرض کار با اینترنت قرار داد و این همان چیزی بود که او سالها به دنبالش بود. او به اداره توسعه ارتباطات در General Magic پیوست که یک شرکت جنجالی و پیشگام در صنعت ارتباطات و تلفن های همراه بود.
General Magic که در سال 1990 به وسیله گروهی از افراد با سابقه و با تجربه شرکت Apple شروع به کار کرده بود در تلاش بود که از Apple در جهت برنامه پست مکینتاش استفاده کند. برای این کار نسل جدیدی از کامپیوترهای ارتباطی Apple در اندازه کوچک ساخته شده که با تلفن و فکس کار می کرد.
در این کار جدید نیز امیدیار در ارتباط با مردم بود، کار او کمک به گروه توسعه دهندگان و برنامه سازان خارج از شرکت، در نوشتن نرم افزار بود. در تابستان 1995، «پام و سلی» همسر امیدیار که در خانه انواع بیسکویت درست می کرد و می فروخت به همسرش گفت از زمانی که آن ها از بوستون به دره سیلیکون آمده اند، در یافتن کسی که با او خرید و فروش نماید دچار مشکل شده است. در این موقع امیدیار به فکر استفاده از اینترنت برای حل این مشکل همسرش افتاد. او شروع به نوشتن برنامه ای کرد که بعدها به ebay شهرت یافت.
راه حل امیدیار یک حراج کامپیوتری بود. او هرگز خودش در حراج شرکت نکرده بود و اطلاع زیادی در مورد چگونگی حراج نداشت، تنها عقیده داشت که حراج یک شیوه بازاریابی جالب است که مسلماً قیمتی عادلانه و درست برای سهام و یا هر چیزی که هر فرد بخواهد بفروشد، تعیین کند.

امیدیار به مشتریانش پیشنهاد کرد به جای آنکه بر روی کالاهایشان آگهی فروش بچسباند و منتظر خریدار بمانند آن را جهت فروش برای او پست کنند و حداقل قیمت آن را مشخص نمائید و اگر بیشتر از یک نفر برای کالای آنها مشتری پیدا شد، آنها بر سر قیمت با هم مبارزه می کنند. هر کسی که قیمت بیشتری پیشنهاد کرد او صاحب آن کالا می شود و فروشنده هم پول خود را در روز معینی دریافت می کند.
درست در روز «کارگر» امیدیار سایت حراج را افتتاح کرد. این سایت چیز زیادی برای دیدن نداشت اما صفحه سیاه و آبی آن جذاب بود، زمانی که شبکه حراج شروع به کار کرد، امیدیار 3 صفحه خانگی دیگر نیز در ebay.com ایجاد نمود.
در پایان سال 1995 بود که با بالا رفتن هزینه ها، امیدیار تصمیم گرفت درصدی از قیمت نهایی فروش را بردارد. این نرخ شامل 5 درصد قیمت فروش برای کالاهای زیر 25 دلار و 5/2 درصد برای کالاهای بالای 25 دلار بود.
اعتماد به این سایت روز به روز افزایش می یافت. فرستادن کالاها حتی قبل از دریافت پول نیز عادی شده بود. اکنون پس از گذشت چند سال از راه اندازی این سایت، روز به روز بر پیشرفت ها و موفقیت های ebay و امیدیار حتی خارج از مرزهای آمریکا افزوده می شود تا جائیکه این سایت به یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین سایت های اینترنتی در طول سال های اخیر تبدیل گشت.

منبع : http://www.tehranema.net

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد