قالب بندی طبقاتی تا برنامه نویسی سایت

قالب بندی طبقاتی تا برنامه نویسی سایت 

قالب طبقاتی ، برنامه کاری سایت است ولی قبل از شروع ساختن سایت برداشتن گامهای دیگری نیز نیاز است . بیشترین زمان در توسعه وب سایت اختصاص به طرح ریزی آن دارد .
طرح ریزی جزئیات سایت قبل از اینکه حتی یک خطبرنامه نوشته شود.
رهنمود های محتوا
رهنمودهای متن
رهنمودهای رنگ
رهنمودهای پیمایش
رهنمودهای گرافیک
رهنمودهای دیداری
دیگر رهنمودها

طراح ریزی جزئیات وب سایت

عموماً برای هر صفحه اولین پیش نویس آن را توسعه خواهید داد . شما بازار هدفتان را خوب می شناسید ، می دانید که چه چیزی باعث خرید مشتریان می شود و خواسته های آن ها را خوب می شناسید. گام بعدی این است که این متن توسط یک نسخه نویس درون خطی بررسی و ویرایش شود. معمولاً نسخه نویسان درون خطی ، پیش زمینه ای راجع به تبلیغات و آگهی دارند که یا چند کلمه ، پیام مخاطب را دریافت می کنند. آن ها خوب می دانند که چطور توجه خواننده را جلب کنند. کاربران اینترنت علاقه ای به خواندن انبوهی از صفحات ندارند بلکه می خواهند مورد جستجوی خود را به سرعت بیابند. متن کوتاه و پرمغز باید باشد.


وقتی نسخه نویس درون خطی جادوی خود را به انجام رساند به بررسی و تثبیت آن بپردازید .

گام بعدی این است که بوسیله یک بازاریاب اینترنتی به بررسی و ویرایش مضامین بپردازید . بازاریاب اینترنتی کسی است که خبره موتورهای جستجوگر و ضوابط رتبه بندی آن ها بوده راجع به مولدهای ترافیک مکرر و بازاریابی اجازه ای و ویروسی تخصص کافی داشته باشد . بازاریاب اینترنتی ، متن و گرافیک صفحات را دوباره بررسی و ویرایش می نماید تا مطمئن شود که برای کسب رتبه بالا نزد موتور جستجو گر کلمات کلیدی در جاهای مناسبی قرار گرفته اند . راجع به مطلب اخیر این نکته مهم است که کلمه کلیدی که به یک صفحه مشخص اختصاص می یابد باید به تناسب عنوان صفحه ، سراسر متن صفحه ،Meta- tag های کلمات کلیدی و شرح سر صفحه ها ،Alt- tag ها و برچسب های توضیحی باشد.

معمولاً بازاریاب اینترنتی در این جا به توسعه محتوای این Tag ها عناوین و سرصفحه ها خواهد پرداخت . گاهی بازاریاب اینترنتی بخشی از تیم توسعه دهنده وب شماست و گاهی دارای فعالیتی مجزا ست .

بعلاوه بازاریاب اینترنتی به شما در زمینه بهره گیری درست از مولدهای ترافیک ، فنون بازاریابی اجازه ای مناسب وفنون بازاریابی و ویروسی اطمینان می دهد . دوباره تغییرات را بررسی و تثبیت نمایید تا مطمئن شوید که پیامتان به تناسب بازار هدفتان نمایش یافته است.

گام بعد، طراحی گرافیک است . گاهی طراح گرافیک بخشی از تیم توسعه وب شماست و گاهی این فعالیت مجزا است . طراح گرافیک وظیفه توسعه نگاه و احساس را بر عهده دارد . نوار پیمایش ، زمینه و نوارهای جدا کننده از جمله این مواردند. طراح گرافیک می داند که هویت برون خطی و درون خطی شرکتتان باید با هم سازگار باشند. باز هم به بررسی و تثبیت طرح گرافیکی بپردازید . پس از انجام همه مراحل فوق و تثبیت آن ها زمان برنامه نویسی سایت است .

ملاحظات محتوا

از آماده بودن اطلاعات ارتباطی مطمئن شوید . داشتن اطلاعات ارتباطی در هر صفحه را ملاحظه کنید که شامل نشانی ، شماره تلفن و فاکس و بویژه نشانی E- mail شماست . نحوه تماس مردم با خود را تا حد ممکن ساده کنید . از صفحات در حال ساخت بپرهیزید. بازدیدکنندگان هیچ ارزشی برای اینها قائل نیستند . وقتی مطالب مناسبی دارید. همان دم و قبل از آنکه اهمیت آن از بین برود از آن استفاده کنید.

اطلاعات امنیتی . در صورتی که اطلاعات مربوط به معاملات و مبادلات در سایت شما نیز امنیت لازم را دارند این وضعیت امن را برای مشتریان تشریح کنید . در صورتی که سایت شما قصد پذیرش سفارشات با کارت را داشته باشد این نکته مهم خواهد بود.

سیاستگذاری حریم خصوصی . با دیگران طوری تماس بگیرید که قصد ندارید از اطلاعات شخصی آن ها ( اعم از نشانی ، نام و..) استفاده نمایید. با این کار ، مشتریان در پیوستن به فهرست اسامی پستی شما یا قبول پرس و جوهای شما احساس راحتی بیشتری می نمایند..

استفاده از صداهای زمینه و Auto play را به حداقل برسانید. زیرا برخی افراد از اداره محل کارشان ممکن است استفاده نموده بطور نا پیوسته از سایتی به سایت دیگری بروند . البته برای حل آن می توانید انتخابی برای بازدیدکنندکان بگذارید. تا داشتن صدا را به آنها تحمیل نکنید و در صورت خواست آن ها آن را فعال نمایید. در غیر اینصورت بسیاری از بازدیدکنندگان سیاست خود را از دست خواهید داد.

ملاحظات متن

سیاق و طرح گرافیک صفحه سایت بستگی به تصاویر مربوطه دارد . هنگام تعیین محتوای متن سایت خود مطمئن باشید که پیش داوری های متعصبانه شما ممکن است سبب شود که برخی اطلاعاتی را که نظر شما در درجه دوم محسوب می شود ولی برای بازدیدکنندگان سایت مهم است را از قلم بیاندازید . همه محتویات متنی را بررسی کنید تا چیز مهمی را از قلم نیانداخته باشید.

بعلاوه متن باید خلاصه باشد . تقریباً 80% کاربران وب طوری متنها را پیمایش می کنند که انگار واقعاً می خوانند . بنابراین مطالب باید خلاصه و موجز بوده شامل فهرستهای بولتنی ، سرصفحه ها و نقش های افقی برای ایجاد وقفه در متن باشد . این کار سبب می شود تا بازدیدکنندگان با علاقه بیشتری اطلاعات سایت شما را بخوانند . اگر انبوهی از متنها را بدون برنامه جلوی بازدیدکنندگان بگذارید آن ها را خسته و سردرگم کرده پیامتان را نخواهید توانست به آن ها برسانید طوری بنوسید که با پیمایش سریع بتوان مفهوم را برداشت کرد.

ریز بودن متنها خواندن آن را سخت می کند و بزرگی آن سبب می شود که بازدیدکننده شما را در حال داد زدن بپندارد . استفاده کامل از حروف بزرگ ( در انگلیسی) نیز چنین چیری را تداعی می کند و باید از آن پرهیز نمود.

ملاحظات رنگ

تصاویر درون خطی و برون خطی تان باید باهم مطابق باشند. در استفاده از آرم ها ، رنگ ها و دیگر موارد وابسته به بازاریابی شرکت دقت به خرج دهید.

زمینه و رنگ های روی آن را دقت تعیین کنید . استفاده از زمینه شلوغ باعث عدم خوانایی متن گشته، تجربه دیداری خوبی را برای بازدیدکننده به جای نمی گذارد. برخی رنگ ها روی زمینه های معین مشخص تر دیده می شوند. مثلاً متن تیره روی زمینه روشن برای چشم واضح تر است.متن سفید روی زمینه های سیاه به بهترین نحو نمایش می یابد و متن سیاه روی زمینه های سفید خواناتر است. البته از دیگر طرح های رنگ می توانید استفاده کنید ولی همان طور که گفتیم در انتخاب طرح رنگ دقت به خرج دهید. هیچ چیز بدتر از آن نیست که سایت وبی قابل خواندن نباشد. بعلاوه ممکن است افرادی بخواهند از برخی صفحات سایت شما چاپ بگیرند . اگر متنهای زیادی را در تصاویر واقعی سایت تان قرار دهید وقتی از آن چاپ گرفته شود متنها خوانایی لازم ندارند . بعلاوه بارشدن سایتهای دارای گرافیک شدید به آرامی صورت می گیرد اگر حتماً می باید مضامین متنی را در گرافیک قرار دهید مطمئن باشید که حساسیت لازم را به خرج داده اید .

تا حد ممکن از رنگ های پیش فرض برای لینک ها استفاده کنید . معمولاً متن آبی یک لینک بازدیدنشده را مشخص می کند. معمولاً رنگ های آبی تیره ، ارغوانی و یا قرمز آلبا لویی لینک هایی را که دیدار نموده اید مشخص می کند. رنگ قرمز ، لینک فعال را مشخص می کند . با این کار بازدیدکنندگان لینک هایتان را به راحتی می شناسند . اگر از رنگ های پیش فرض استفاده نمی کنید لینک ها را باید با روش مشابهی از طریق اندازه فونت ، نوع فونت و یا زیر خط ها برجسته نمایید.

ملاحظات پیمایش

سادگی پیمایش برای سایت مهم است . در هر صفحه سایت و در جای مشخصی ، یک نوار پیمایش در نظر بگیرید. در رفتن از صفحه ای به صفحه دیگر ، استفاده از نوار پیمایش باید به سادگی انجام بپذیرد. موتورهای جستجو گر قادرند تا به هر صفحه سایتتان ارجاع نمایند . بنابراین صفحه شروع ممکن است اولین صفحه ای نباشد که بازدیدکنندگان به آن می آیند. وقتی از صفحه طوماری به سمت پایین می روید بن بست نباید باشد به طوری که در ته صفحه لینک نداشته همه راه را در یک صفحه طوماری لازم باشد بسمت بالا بیایید ، تا بتوانید حرکت کنید . ظاهر مشابه و محل مناسب نوار پیمایش با لینک های عامل ، راهی اساسی برای کاراتر نمودن سایت شماست .بازدیدکنندگان باید با سه کلیک یا کمتر بتوانند به هر جای سایت دست یابند. با توضیحات قبلی به توسعه یک نوار پیمایش کارآمد بپردازید. برای سایت های خیلی بزرگ (مثلاً برای سایت های شامل هشت تا ده بخش عمده) داشتن نقشه سایت که از هر صفحه سایت قابل دستیابی باشد ایده جالبی است. برای ساده ترین ارجاع ممکن می توانید لینکی را از نوار پیمایش اصلی تان به نقشه سایت در نظر بگیرید .

مورد اضافی دیگری که می توانید برای سایتتان در نظر بگیرید ابراز جست و جوی داخلی است که کاربران می توانند به کمک آن پرس و جوهایی را مطرح و بر اساس این پرسو جو، مطابقت های مربوطه را دریافت نمایند. این مورد برای مواقعی که کالاهای زیادی از طریق وب سایت می فروشید و یا زمانی که سایت شما صفحات زیادی از محتویات را در خود دارد مشخصاً مفید خواهد بود . گاربر قادر خواهد بود به کمک نام کالا و یا هر کلمه کلیدی دیگربه سرعت اطلاعات یا قلم مورد نظر خود را بیابد. اینتل چندین سایت را اداره می کند که کالاها و خدمات زیادی را عرضه می نمایند. برای اینکه کاربران به راحتی به اطلاعات مورد نظر خود دست بیابند ابزار جست و جوی خوبی در نظر گرفته شده است . طرح مشابهی را برای سایت خود در نظر بگیرید. انواع فونت ها ، سرصفحه ها ، پانویس ، نوارهای پیمایش ، دکمه ها ، بولتن ها ، رنگ ها ، و غیره همگی باید در راستای ایجاد جذابیت و با نگاه تخصصی باشد.

از تصاویر ریز هر جا که لازم است استفاده کنید. اگر صفحه ای با تعداد زیادی تصویر بزرگ داریید ( مثل کلکسیون تصاویر درون خطی) نگارش های ریز از هر تصویر ایجاد نموده به بازدیدکنندگان انتخاب بدهید تا با کلیک روی آن نگارش های بزرگتر آن را مشاهده نمایند. این روش بهتر از آن است که بازدیدکنندگان را در انتظار طولانی بارشدن تصاویر بزرگ قرار دهید.

ملاحظات گرافیک

اگر گرافیک صفحه چنان باشد که دریافت آن از طریق اینترنت به زمان زیادی نیاز داشته باشد ممکن است برخی بازدیدکنندگان قبل از ورود ، آن را ترک نمایند. اندازه ترکیب متن و گرافیک هر صفحه وب نباید از 50K تجاوز نماید.

بعضی کاربران حالت گرافیک مرورگرهایشان را غیر فعال می کنند تا در زمان صرفه جویی شود بنابراین برچسب های تصویر استفاده کنید . متن جایگزین (Alt text ) در محل تصاویری که به هر دلیل نمایش نمی یابند قرار می گیرد. بازدیدکنندگانی که حالت گرافیک مرورگر خود را خاموش کردند از نظر زمانی به آسانی به پیمایش سایت می پردازند. به علاوه متن جایگزین توسط اکثر موتورهای جستجو گر عمده نشانه گیری (از طریق عنکبوت) و شاخص گذاری می شود با استفاده از کلمات کیدی در متن جایگزین درون برچسب های تصاویر ، اولویت دهی موتورهای جستجو گر نسبت به آن را بهبود بخشیده برای مواقعی که تصاویر به دلیل هر رویدادی قابل بار شدن نباشد توصیف مناسبی را آورده اید . اگر از فایل های بزرگ گرافیکی ، صوتی و یا ویدئویی استفاده می کنید با متن مناسبی وضعیت اندازه فایل ها به بازدیدکنندگان خاطر نشان نمایید.

ملاحظات دیداری

با مرورگر های مختلف سایت خود را امتحان کنید. آنجه که بینندگان شما با دریافت سایت تان می بینند بستگی به مرورگری که استفاده می نمایند دارد. مرورگرهای مختلف ، یک وب سایت را به صورت های مختلفی نماش می دهند. بعلاوه سایت خود را از روی یک Macو PC بازدید نمایید. برای انواع مختلف پهنای صفحات ، طراحی کنید بدون توجه به تفکیک پذیری صفحه نمایش مورد استفاده کاربران با آن ها مطابقت یابد. برخی کاربران سایت هنوز وضعیت گرافیک سیستمی شان در پهنای 640 پیکسل و بلندی 480 پیکسل است. بنابراین در زمان طراحی این نکته را در خاطر داشته باشید.

سایت شما باید عاری از متن های طوماری باشد. خواندن مارکی های طوماری مشکل بوده با همه مرورگر ها سازگاری ندارند. اگر چیز مهمی برای اظهار کردن دارید متن را بطور مستقیم روی صفحات تان ارسال کنید

دیگر ملاحظات

صفح شروع سایت باید 50K و یا کمتر بوده در بیش از یک یا دو صفحه نمایش نیابد. مطالعات نشان می دهد که بازدیدکنندگان سایت به ندرت بیش از 15 ثانیه برای دریافت یک سایت به انتظار می نشنید . زمان دریافت سایت خود را با سرعت های ارتباطی مختلف آزمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که برای همه کاربران به سهولت امکان پذیر است .

از لینک های مرده پرهیز کنید . این لینک ها به هیچ کجا نمی روند و معمولاً بازدیدکنندگان با کلیک روی آن ها پیام خطای Not found را از سرویس دهنده وب دریافت می دارند. لینک های سایت خود را به تناوب کنترل نمایید تا از فعال بودن همه آن ها مطمئن شوید .

ابزار ها ، فنون و راهکارهایی جهت برگشت مجدد بازدید کنندگان به سایت شما وجود دارد
محتوای جذاب وب سایت
چگونگی صفحات
میزبانی سمینارهای درون خطی
اطمینان داشتن از شدن
مسابقات ، جوک ها و نقاشی های متحرک
تقویم رویدادها و خدمات یاددآوری
تابلو اعلانات جالب
جلسات گپ ، کارگاه هاو گروه های تبادل نظر درون خطی
حضور مهمان های مخصوص و چهره های سرشناس
هدیه ها، جوایز و نظر سنجی ها
تدابیر برون خطی برای تبلیغ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد