نظارت نامحسوس کامپیوتر های شخصی

نظارت از جنس نامحسوس
جام جم آنلاین: دلایل بسیاری برای کنترل کردن رایانه وجود دارد؛ کنترل سایت‌های بازدید شده توسط فرزندان، بررسی کارها و تغییرات صورت گرفته توسط کاربران دیگر روی رایانه شخصی شما و... از جمله مواردی است که دانستن آنها مهم بوده و می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات احتمالی پیشگیری کند.


اگر بخواهید ورود و خروج و اتفاقات رخ داده در منزل یا محل کار خود را کنترل کنید و آنها را تحت نظر داشته باشید، مطمئنا از دوربین‌های مداربسته استفاده می‌کنید.

به‌نظر شما می‌توان بر اتفاقات و فعالیت‌های صورت گرفته در رایانه نیز با ابزاری همچون دوربین‌های مداربسته نظارت داشت؟

خوب یا بد؟

کی‌لاگر (Keylogger) کلمه‌ای است که بسیاری از کاربران رایانه‌ با شنیدن آن وحشت می‌کنند؛ چون یکی از شایع‌ترین بدافزارهایی که امنیت کاربران را به خطر انداخته و همه فعالیت‌های آنها در سیستم را زیرنظر می‌گیرند، همین کی‌لاگرها هستند.

کی‌لاگر در حالت کلی روی یک رایانه مستقر شده و تمامی کارهای صورت گرفته توسط کاربران اعم از کاراکترهای تایپ شده با صفحه‌کلید، صفحات به‌نمایش درآمده، سایت‌های بازدید شده و... را در خود ذخیره و به‌صورت بسته‌های اطلاعاتی برای افراد غیرمجاز (انتشاردهنده بدافزار) ارسال می‌کند.

اگر کمی دقت کنید خواهید دید که نظارت بر اتفاقات رخ داده در رایانه نیز تعریفی جز کی‌لاگر را در بر نخواهد داشت؛ پس نمی‌توانیم تعریف دیگری از این عمل داشته باشیم، اما وقتی شما قصد نفوذ در سیستم‌های رایانه‌ای افراد دیگر را نداشته باشید و تنها هدفتان نظارت روی فعالیت‌های انجام شده در رایانه شخصی خودتان باشد، مطمئنا استفاده از آن نه تنها ناپسند نیست و سرقت اطلاعات به‌شمار نمی‌رود بلکه تنها راه برای حفظ امنیت شما نیز محسوب می‌شود.

نظارت از جنس نامحسوس

نرم‌افزار Spyrix Free Keylogger ابزاری رایگان با روش کار بسیار ساده‌ای است که شما را قادر می‌سازد تمامی رویدادهای رخ داده در رایانه شخصی خود را تحت نظارت داشته باشید.

به کمک ابزارهای موجود در این نرم‌افزار کلمه‌های تایپ شده توسط صفحه‌کلید در فایل‌های گزارش جامعی ثبت شده و همچنین یک نسخه کپی از همه اطلاعات کپی شده در حافظه موقت ویندوز نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد.

از دیگر امکاناتی که این نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌دهد، تهیه عکس از صفحه‌نمایش در بازه‌های زمانی مختلف و در صورت بروز تغییر در پنجره‌های فعال روی صفحه است تا شما از تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در رایانه باخبر شده و همانند یک دوربین مداربسته، همه اتفاقات را به‌صورت فریم‌هایی از تصاویر پی‌در‌پی در اختیار داشته باشید.

نرم‌افزار فوق حجمی حدود دو مگابایت دارد و پس از نصب سه مگابایت از فضای هارد‌دیسک رایانه شما را اشغال خواهد کرد.

صفحه اصلی نرم‌افزار، نمایش‌دهنده گزارشی از فعالیت‌های ثبت شده توسط آن است که براحتی می‌توانید نوع فعالیت، تاریخ وقوع، عنوان فعالیت ثبت شده و... را مشاهده و آنها را به دلخواه خود مرتب کنید.

از دیگر بخش‌های نرم‌افزار، تنظیمات آن است که گزینه‌های مختلفی همچون اجرای خودکار همزمان با شروع سیستم‌عامل، مخفی بودن آیکون نرم‌افزار پس از اجرا، کلیدهای میانبر جهت دسترسی به محیط اصلی برنامه، جزئیات مربوط به تهیه عکس از صفحه‌نمایش، رمزعبور جهت مشاهده گزارش‌های ثبت شده در نرم‌افزار و پوسته و زبان محیط کاربری را در خود جای داده است.

همان‌طور که گفتیم این نرم‌افزار دارای امکاناتی برای پنهان‌سازی آیکون نرم‌افزار از دید کاربر است که به کمک آن، کاربران نخواهند توانست به فعالیت آن پی ببرند و حتی در صورت کسب اطلاع از فعالیت نرم‌افزار و توانایی در فشردن کلیدهای ترکیبی جهت مشاهده محیط کاربری نرم‌افزار نیز بدون در اختیار داشتن رمزعبور نخواهند توانست گزارش‌های به ثبت رسیده را مشاهده یا فعالیت نرم‌افزار را متوقف کنند.

نرم‌افزار فوق در نسخه‌های 32 و 64 بیت سیستم‌عامل ویندوز قابل استفاده است و می‌توانید با مراجعه به لینک زیر، آخرین نسخه آن را به‌صورت کاملا رایگان دریافت کنید:

http:‌/‌‌/‌www.spyrix.com‌/‌download‌/‌sfk_setup.exe
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد