همیشه در ماه عسل باشید

همیشه در ماه عسل باشید
روانشناسی بدون دیدگاه 
ازدواج کار ساده‌ای نیست. شما از یک خانواده و او از خانواده‌ای متفاوت؛ شما در یک سن و او در سنی دیگر و مهم‌تر از همه این‌که شما از یک جنس و او از جنسی دیگر است. این‌ها و هزار و یک عامل دیگر کافی هستند که همه چیز طبق انتظار شما پیش نرود یا برای درست شدن بعضی مسائل، مجبور باشید روزها و ماه‌ها انرژی بگذارید و در آخر هم به نتیجه مورد انتظار‌تان نرسید. ایرادی ندارد!اصلا این یکی از موضوعاتی است که قبل از ازدواج، باید به آن فکر کنید و برایش انرژی ذخیره کنید. به همین بهانه شما را با حرف‌ها و اتفاقاتی آشنا می‌کنیم که اگر مراقب‌شان نباشید از شما و زندگی مشترک‌تان بیش از حد انرژی می‌گیرند.



با هم همدست شوید

جلوگیری از تنش در زندگی مشترک کار یک نفر نیست. همان‌طور که هیچ دعوایی یک‌نفره پا نمی‌گیرد، مقاومت در برابر تنش‌های روزمره هم کاری است که شما و همسرتان پابه‌پای هم باید برای آن تلاش کنید. برای این کار بهتر است قبل از هرچیز عامل اصلی تنش‌ها را مشخص کنید.آیا یک عادت خاص، لحن حرف زدن یا نحوه استدلال شما یا همسرتان باعث درگیری میان‌تان می‌شود؟ در این‌باره با هم صحبت کنید و سعی کنید در طول این صحبت نه برنجید و نه او را برنجانید بلکه به امید ساختن یک رابطه بهتر، تنها با هم گفت‌وگو کنید. از هر سرنخی کمک بگیرید. ممکن است حتی خود همسرتان هم نداند دقیقا از چه چیزی می‌رنجد؛ پس لازم است شما هم با او برای پیدا کردن ریشه مشکلات تلاش کنید.

مثل سنگ نباشید

می‌گویند زن و شوهر باید قبل از ازدواج با چشم‌های باز همه شرایط یکدیگر را ببینند و بعد از ازدواج انتظار تغییر از یکدیگر نداشته باشند.این موضوع هم درست است و هم نادرست. شما حق ندارید در موارد کلان و درباره خصوصیات اصلی انتظاری برای تغییر داشته باشید و همسرتان هم نباید منتظر چنین تغییراتی در شما باشد اما در موارد کوچک‌تر شما می‌توانید با توجه به نیازهای یکدیگر و با توافق با هم کمی تغییر کنید.این تغییرات قرار است برای یک زندگی بهتر انجام شوند، پس اگر فکر می‌کنید که انجام‌شان آسیبی به چهارچوب اصلی شخصیت‌تان نمی‌زند با مقاومت بیهوده زندگی را برای خودتان و همسرتان تلخ نکنید البته این نکته را هم باید بپذیرید که هر شخصی برای خودش مرزبندی‌هایی دارد؛ پس اگر شما از همسرتان انتظار تغییر دارید اما با مقاومت او روبه‌رو می‌شوید، اول باید به این فکر کنید که این موضوع درنظر همسرتان چقدر اهمیت دارد، ‌نه این‌که این موضوع برای شما چقدر مهم است.

پیشگو یی ممنوع!

شاید فکر کنید که آنقدر همسرتان را می‌شناسید که بتوانید واکنش‌هایش را حدس بزنید و قبل از آن‌که لب‌تر کند به نیاز‌هایش پی‌ببرید البته شاید در بعضی موارد حق با شما باشد اما مطمئن باشید هنوز هم در بسیاری مواقع نمی‌توانید آنچه در ذهن او هست را حدس بزنید.

به جای این‌که با حدس و گمان به‌دنبال راضی کردن او باشید، از روی نشانه‌ها به نیاز‌هایش پی ببرید. اگر قرار است کادویی بخرید، ‌حدس نزنید که او هم مانند فلانی به فلان وسیله علاقه دارد بلکه به‌دنبال وسایلی بگردید که پیش از این به آن‌ها نیاز داشته یا گفته که آرزوی داشتن آن را دارد.

گاهی فقط گوش کنید

وقتی همسرتان از شما سوالی می‌پرسد یا نظرتان در مورد موضوعی را جویا می‌شود، همیشه به‌دنبال جواب یا راه‌حل نیست. بعضی وقت‌ها هدف او از بیان این موضوع فقط درددل کردن یا بازگو کردن مشکلات و نگرانی‌هایش است.گاهی هم ممکن است او گلایه‌ای بکند اما منظور او از این گلایه، شکایت از شما به زبان بی‌زبانی نیست بلکه تنها ممکن است ترس‌هایش را با شما درمیان بگذارد و به‌دنبال ایجاد یک فضای ذهنی مشترک باشد. گاهی فقط گوش کنید، دست هم را بگیرید یا به هم نگاه کنید، بدون این‌که هیچ قضاوتی بکنید یا نصیحت یا راه‌حلی را صادر کنید.

تخریب شخصیتی نکنید

همسرتان هم قطعا مثل شما ضعف‌هایی در شخصیت یا رفتارش دارد. ممکن است ایراد ظاهری داشته باشد یا تکیه کلام یا ترس‌هایی که خودش هم از وجودشان خوشحال نیست.حتی در بدترین لحظه‌ها هم حق ندارید آن ایراد‌ها را به‌رویش بیاورید یا لحظات و اتفاقاتی که خودش هم از وجود‌شان شرمنده ‌است را توی سرش بکوبید. فراموش نکنید هر اتفاقی جای خودش را دارد و اگر هم قرار است فردی به‌خاطرش سرزنش شود، فقط باید به‌خاطر همان اتفاق مورد تنبیه قرار گیرد.


عشق را به زندگی‌تان برگردانید

زندگی مشترک یک اتفاق جدی است اما قرار نیست با جدیت بیش از حد و سخت گرفتن شرایط، اوضاع را برای خودتان و او سخت کنید. جای دوری نمی‌رود اگر یک کنسول بازی بگیرید و با هم بازی کنید یا این‌که با برخی شیطنت‌های کودکانه ساعت‌ها بخندید.سعی کنید اسم عاشقانه، با معنا و کودکانه‌ای را برای همسرتان انتخاب کنید و گاهی یکدیگر را با این نام‌های مستعار صدا بزنید. ورزش ۲نفره، رژیم گرفتن مشترک یا حتی کلاس‌های آموزشی مشترک را فراموش نکنید. سعی کنید تا آنجا که می‌توانید با کمک این فعالیت‌های مشترک زمان بیشتری را با هم بگذرانید.

کلی‌گویی ممنوع!

درست است که تکرار یک اشتباه از طرف همسرتان می‌تواند شما را به مرحله انفجار برساند اما حق ندارید این موضوع را به او نشان دهید.شما می‌توانید برای اشتباهش او را مجازات کنید اما اگر در گذشته از سر خطایش گذشته‌اید و ناراحتی‌تان را به رویش نیاورده‌اید، حق ندارید با انجام یک اشتباه دیگر، او را به‌خاطر تمام کارهایی که تصور می‌کند آن‌ها را بخشیده‌اید، مجازات کنید.اشتباه دیگری که می‌تواند به زندگی شما آسیب بزند، مجازات او به دلیل کارهای دیگران است. اگر مادرش با شما مشکلی دارد، حق ندارید به همسرتان بگویید که همه شما همین‌طور هستید و… بلکه باید به او نشان دهید که بدون متهم دانستنش تنها می‌خواهید با او درددل کنید و به‌دنبال کمک می‌گردید نه به‌دنبال محکوم کردن او.

سپر به دست نگیرید

حالت دفاعی گرفتن، بدترین اتفاقی است که در گفت‌وگو‌های شما و همسرتان می‌تواند بیفتد. این‌که او حس کند شما سپر به دست‌تان گرفته‌اید و رفتارهایش را حمله‌ای علیه خود تلقی کنید، باعث می‌شود او احساس کند شنیده نمی‌شود و تمایلی به ادامه صحبت نداشته باشد.

دوستانه بودن

صحبت را باید پیش فرض گفت‌وگوهای مشترک‌تان قرار دهید تا نه به فرد مقابل‌تان حمله کنید و نه تصور کنید که او به‌دنبال متهم کردن شماست. اگر حق با اوست و شما واقعا اشتباهی کرده‌اید، به جای توجیه کردن و منحرف کردن بحث، ‌این موضوع را بپذیرید.

دنبال راه‌حل مشترک باشید؛ همین!

شاید حق با شما باشد. اصلا شاید در اغلب موارد حق با شما باشد اما حق ندارید این موضوع را بهانه‌ای برای تحقیر همسرتان بکنید.اگر بحثی پیش آمده یا دلخوری‌ای میان شما هست، یک راه‌حل منطقی و رسیدن به یک نتیجه مشترک چاره شماست،نه اثبات این‌که حق با چه کسی است. برای آرام کردن این جنگ‌های هرروزه، تلاش کنید روی توافق‌ها و اختلافات‌تان تمرکز کنید نه روی این‌که حق با من است یا حق با توست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد