تورم سالیانه ایران به 121% افزایش یافت


چندی پیش استیو هانکه که معتقد است ایران دچار پدیده تورم حاد شده است، اعلام کرد که بر خلاف آمار اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از نرخ تورم کشور، تورم سالیانه ایران با احتساب نرخ ارز در بازار آزاد برابر با 110 درصد است. امروز وی با توجه به نوسانات ارزی در ماه اخیر اعلام کرده است که تورم سالیانه ایران به 121 درصد رسیده است.

به گزارش تابناک، نوسانات نرخ ارز طی روزهای گذشته در بازار آزاد منجر به آن شده است که استیو هانکه که پیش از این نرخ تورم سالیانه ایران را 110 درصد محاسبه کرده بود، در محاسبه خود تجدید نظر کند. وی در مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده است آورده:

برای ماه‌ها بنده مشغول رصد تغییرات و نوسانات نرخ ارز در ایران و برابری دلار در برابر ریال در بازار آزاد بوده‌ام. این رصد مقیاسی برای من بود که بر اساس آن به این نتیجه رسیدم که ایران در اکتبر 2012 وارد حوزه تورم حاد شده است. بر اساس داده های بازار آزاد به این نتیجه رسیدم که تورم سالیانه ایران تا پایان سال 2012 برابر با 110 درصد است.

از زمان شروع سال جدید میلادی، ریال ایران مجدداً یک ضعف اساسی را به نمایش گذاشت. در واقع به پایین‌ترین میزان ارزش خود در برابر دلار رسید و در 2 فوریه به بهای 38450 ریال سقوط کرد.

چگونه برابری ریال و دلار دچار این حد از نوسان است؟

هم دلار و هم ریال چیزی بیش از ارزهای دولتی نیستند، بدون هیچ ارزش از پیش تعریف شده ای. در پایان هر روز، ارزش این ارزهای حکومتی بر اساس نوسانات در میزان عرضه و تقاضای آن‌ها تعیین می‌شود. از سویی بازار هم در خصوص دلار و هم ریال، در برابر حدس و گمان‌هایی در خصوص توان دولت‌ها برای بهبود ارزش ارز خود واکنش نشان می‌دهد. در خصوص ایران باید گفت، این حدس و گمان‌ها به شکل قابل فهمی منجر به نوسانات شدید در ارزش ریال می‌شود. کاملاً مشخص است که ایرانیان به دولت برای بازگرداندن ثبات اقتصادی به جامعه چندان اعتماد ندارند. در نتیجه این امر، ریال همچنان به سقوط ارزش خود ادامه می‌دهد و فشارهای تورمی افزایش میابد.

گردآوری : تلکس فا / مرجع خبر : تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد