دوئل غول های آمریکایی
رقابت غولهای اینترنت بر سر اقتصاد وب
۵ شرکت بزرگ گوگل، اپل، آمازون، فیسبوک و مایکروسافت در رقابتی حیاتی تلاش میکنند اقتصاد اینترنت را تحت تسلط خود بگیرند. استراتژی تمام این شرکتها گرفتن سهم شرکتهای دیگر و افزایش قدرتشان در قلمرو اینترنت است.
به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز به نقل ازسایت itiran در تاریخ 20 نوامبر 2011 (29 آبان)، شرکت های بزرگ، گوگل، اپل، آمازون، فیسبوک و مایکروسافت خواستار ایجاد فضایی هستند که مصرفکنندگان برای استفاده از ابزارهای تجارت الکترونیک، خرید اینترنتی موسیقی، استفاده از شبکههای اجتماعی و جستجو اجبار داشته باشند. به عبارت دیگر میخواهند ما در این جعبه جادویی محصور شویم.
آنها میخواهند به جای داشتن یک اینترنت بزرگ و پر ترافیک، به سمت ایجاد یک شبکه حرکت کنند که تمام اطلاعات در آن تفکیک شده و در دسترس باشد.
گوگل در میان این 5 شرکت از همه قدرتمندتر، جاه طلبتر و تهاجمیتر است. موتور جستجوی این شرکت به تنهایی حدود 200 میلیارد دلار در بورس برایش درآمدزایی کرده است. اما اکنون دیگر موتورهای جستجو، آیندهی اینترنت نیستند. آنها به سرعت در حال پیشرفت به سمت رسانههای جهانی، نرم افزارهای موبایل و تجارت الکترونیک هستند.
به « Google-Mart» خوش آمدید
این پروژه همان استراتژی گوگل برای ایجاد یک فروشگاه بزرگ اینترنتی است. فروشگاههای وال مارت درواقع با قیمت پایین اجناس بر رقبایشان غلبه کردهاند و در آمریکا با توزیعکنندگان بسیار، تعداد بیشماری از مصرفکنندگان را جذب میکنند.
یکی دیگر از پروژههای گوگل در راستای این هدف بزرگ، گوگل موزیک است که در هفته گذشته عرضه شد. این محصول شباهت زیادی به آیتونز اپل دارد و این امکان را برای کاربران فراهم میآورد که ترانههایی را از طریق گوگل پلاس با دوستانشان به اشتراک بگذارند.
اما به عقیده متخصصان این محصول باکیفیت، یک ایراد دارد و آن گرفتن شماره کارتهای اعتباری از کاربر، حتی برای دانلود موسیقیهای رایگان است. اما در هرحال یک تصویر کامل از استراتژی بزرگ گوگل است.
گوگل به تمام جوانب دنیای اینترنت اندیشیده است. برای شبکههای اجتماعی، گوگل پلاس؛ برای سیستمهای عامل، آندروید؛ برای ارسال ویدئو، سایت یوتوب؛ برای دنیای تجارت Google product search و برای دفاتر کار، اسناد گوگل را عرضه کرده است.
البته گوگل در رقابت بر رسیدن به تسلط کامل به اینترنت تنها نیست. در فضای موتورهای جستجو، بینگ مایکروسافت 28 درصد بازار آمریکا را در اختیار دارد. رایانه لوحی کیندل فایر تهدیدی جدی برای بازار آیپد به حساب میآید و اپل هم میکوشد تا با شبکه اجتماعی موسیقی محور خود موسوم به «پینگ» بخشی از دنیای شبکههای اجتماعی را از آن خود کند.
ما نیز باید به دقت به نظاره این نبرد تمام آمریکایی بنشینیم و ببینیم برنده این میدان کدام یک از این غولهای اینترنت خواهد بود.
البته یک نکته کاملاروشن است که این شرکتها برای ما پنج است و برای آمریکا یکی و در این رقابت برنده اول تا پنجم آمریکایی است !