تمایل مهاجران افغان ساکن ایران به مهاجرت به ترکیه



خبرگزاری فارس: پایگاه خبری «دِ نشنال» در گزارشی از تمایل افغان‌های ساکن ایران به مهاجرت به ترکیه خبر داد و نوشت: این افراد به منظور یافتن شرایط زندگی بهتر به این کشور مهاجرت می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس پایگاه خبری دِ نشنال در گزارشی از تمایل مهاجران افغان برای مهاجرت از ایران به ترکیه به منظور یافتن شرایط بهتر زندگی، خبر داد.

بر اساس این گزارش، زیرزمین تاریک و مرطوب مسجدی در استانبول، محل زندگی حدود 30 مهاجر بی‌خانمان است که قربانی بحران جدید و وسیع پناهندگی در ترکیه هستند.

اکثر ساکنان این زیرزمین که پیش از این غسالخانه بوده است، افغان هستند. آنها تازه‌واردانی هستند که مستقیما از افغانستان به ترکیه نیامده‌اند بلکه از مرز شرقی این کشور با ایران ورود کرده‌اند.

بر اساس آمار نهاد پناهندگان سازمان ملل در ترکیه، حدود 20 هزار مهاجر افغان در ترکیه زندگی می‌کنند که در ماه‌های اخیر به این کشور وارد شده‌اند.

در نزدیکی این مسجد، یک موسسه خیریه محلی، برای مهاجران افغانی که در این زیرزمین زندگی می‌کنند، سرپناه، غذا و لباس فراهم می‌کند.

کیاز آراس معاون این موسسه خیریه گفت: چه کار دیگری می‌توانیم انجام دهیم؟ در غیر اینصورت آنها در خیابان‌ها آواره خواهند شد.

یکی از این مهاجران با نام سجاد رمضانی، فرزند 18 ساله یک خانواده مهاجر افغانی در ایران، گفت: نزدیک به 6 ماه پیش، خانواده‌ام تصمیم گرفتند تا من را به همراه مادربزرگ و دایی‌ام به ترکیه بفرستند. انها نیز تصمیم دارند تا به محض اینکه پولی به دستشان رسید به ترکیه بیایند.

به ادعای وی و دیگر مهاجران، تهران با مشکلات اقتصادی روبرو است و فشار بر افغان‌ها برای خروج از ایران در حال افزایش است.

در 2 سال گذشته، تلاش‌ها برای کمک به مهاجران در ترکیه بر منطقه‌ای در مرز این کشور با سوریه متمرکز شده است. در این ناحیه 180 هزار آواره سوریه‌ای در کمپ‌های دولتی سکونت دارند. در سایه بحران سوریه، تعداد مهاجران افغان در ترکیه به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

نهاد پناهندگان سازمان ملل در این هفته اعلام کرد: تنها 7 هزار افغان به طور رسمی ثبت‌نام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشتر افغانی‌هایی که به ترکیه سفر می‌کنند، از ایران به این کشور می‌آیند. درحال‌حاضر 820 هزار مهاجر افغانی در ایران زندگی می‌کنند.

عبدالرضا سقاقی، سخنگوی سفارت ایران در آنکارا، ادعای فشار ایران برای خروج افغان‌ها از این کشور را تکذیب کرد.

وی توضیح داد: به هیچ‌وجه فشاری وجود ندارد. چنین شکایت‌هایی از طرف افغان‌هایی مطرح می‌شود که می‌خواهند شانس خود را برای پذیرش از جانب کشورهای غربی افزایش دهند.

اما مهاجرانی مانند سجاد رمضانی مدعی‌اند که این فشارها واقعا وجود دارد. رمضانی اکنون در یک پارکینگ کارگری می‌کند.

نصرت، دیگر مهاجر 60 ساله افغانی که مدت کوتاهی پس از حمله شوروی به افغانستان، در سال 1979، از این کشور فرار کرده‌بود و در شیراز، جایی که کاراته تدریس می‌کرد، ساکن شده بود، از حدود 2 ماه قبل به همراه خانواده 7 نفره خود از ازطریق کوه‌ها به ترکیه وارد شده‌است.

این مهاجر افغانی گفت: یک‌مرتبه، مقامات ایرانی از صدور مجوز اقامت جدید خودداری کردند.

دولت ترکیه به افغان‌ها وضعیت مهاجر نمی‌دهد اما به آنها تا زمانی که سازمان ملل کشوری برای پذیرش آنها بیابد، اجازه می‌دهد که در این کشور بمانند و این روند ممکن است سال‌ها طول بکشد.

تماس های تلفنی را به صورت خودکار ضبط کنید

تماس های تلفنی را به صورت خودکار ضبط کنید

نرم افزار Call Recorder | Total Recall برای شما این امکان را فراهم می سازد که به صورت خودکار تمامی مکالمات خود را از طریق خط ضبط و ذخیره نمایید باید توجه داشته باشید یکی از مزیت های این نرم افزار ضبط مکالمات به صورت خودکار از طرق خط تلفن شما می باشد نه از طریق میکروفن گوشی که این کار باعث افزایش کیفیت مکالمه ضبط شده می باشد.
کاربران عزیز می توانند برای این برنامه مسیر ذخیره ی فایل های ضبط شده را چه بر روی حافظه تلفن یا بر روی حافظه جانبی مشخص کنند. می توانید در تنظیمات برنامه، ضبط خودکار را بر روی یک سری شماره های مشخص و یا شماره های نا آشنا تنظیم کنید و این امکان را دارید که ضبط مکالمات را در هر زمانی که اراده کنید متوقف نمایید. این برنامه از فرمت هایAMR, WAV, MP4 و ۳GPP پشتیبانی می نماید.

برای دانلود کلیک کنید 

عروس ترکیه ای احمدی نژاد +عکس



خبرگزاری فارس: این تصویر مربوط به عروس اهل ترکیه پروین احمدی‌نژاد می‌باشد که در اجلاس آموزش و پرورش در تهران شرکت داشت.

Tweet





منبع: قدس آنلاین

سایت رسمی ثبت نام وی‌پی‌ان راه اندازی شد!!!vpn.ir




شورای عالی فضای مجازی به تازگی سایتی را به آدرس vpn.ir راه اندازی کرده است که در این سایت شرکت ها و افرادی که برای استفاده های خود نیاز به VPN دارند می توانند در این سایت ثبت نام کنند تا به صورت قانونی بتوانند از VPN استفاده نمایند.

در توضیحات این سایت آمده است "شبکه های اختصاصی و امن برای انتقال اطلاعات سازمان ها روی بستر شبکه عمومی اینترنت به عنوان بخشی از کسب و کار سازمان های بزرگ، موضوعی است که امروزه قابل صرف نظر نمی باشد و اخلال در سرویس های مبتنی بر این نوع شبکه ها، هزینه های زیادی را برای سازمان ها در پی خواهد داشت. از سوی دیگر استفاده از سرویس دهنده های غیر مطمئن می تواند هزینه های سنگینی را بابت نشت اطلاعات به سازمان ها تحمیل نماید. لذا مقرر گردیده است در راستای ساماندهی به سرویس VPN مورد نیاز سازمان ها و شرکت ها و حمایت از حقوق استفاده کنندگان و نیز جلو گیری از ایجاد اخلال در سرویس کاربران قانونی این تکنولوژی ها، طرح ارائه VPN رسمی و قانونی اجرایی گردد."

دولت پخش می‌کند، بانک مرکزی جمع می‌کند!



تنها چند روز پس از انتشار اخباری مبنی بر پرداخت آنچه «عیدانه» خوانده شده، به هر فرد ایرانی معادل ۷۰ هزار تومان ـ که در مجموع محاسبات حاکی از آن است که نزدیک ۵۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی را در سطح جامعه پخش خواهد کرد ـ بانک مرکزی، دیروز اعلام کرد، دور جدید پیش فروش سکه را آغاز خواهد کرد. نکته جالب اما دلیلی است که بانک مرکزی برای کار خود در نظر دارد!

به گزارش «تابناک»، سرانجام نشست‌های دولت و مجلس به تصویب کمک نقدی به هر فرد ایرانی، معادل ۷۰ هزار تومان منتج شد؛ رقم نهایی نزدیک ۵۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به معنای واقعی در جامعه.

البته پیرامون این کار و پیامدهای منفی آن می‌توان بسیار سخن گفت؛ اما جالب‌تر از همه، اقدام بانک مرکزی برای پیش فروش سکه است!

بنا بر این گزارش، دیروز اعلام شد که بانک مرکزی در صدد است، دور جدید پیش فروش سکه را آغاز کند. البته در دور جدید، بر خلاف دور گذشته، قرار است محدودیت‌هایی در عرضه ایجاد شود.

در این زمینه، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که دور جدید پیش‌فروش سکه با محدودیت سقف فروش خواهد بود؛ به این صورت که افراد نتوانند هر مقدار سکه بخواهند، خریداری کنند.

این گزارش در ادامه آورده است، اقدام بانک مرکزی در حالی است که چندی پیش، مسئولان این بانک چندین بار اخبار مبنی بر تلاش برای پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی را تکذیب و اعلام کرده بودند که بهای سکه واقعی است و نه حبابی و بانک مرکزی تنها هنگامی آن را پیش فروش خواهد کرد که بهای سکه حبابی بوده باشد؛ پس هم‌اکنون دلیل پیش فروش سکه چه می‌تواند باشد؟!

این گزارش می‌افزاید، نرخ ارز در هفته‌های اخیر در بازار آزاد افزایش یافته و همزمان با آن، بهای اونس جهانی طلا نیز در ماه گذشته، روند افزایشی داشته که در نتیجه این دو عامل، بهای سکه و طلا در کشور نیز روند منطقی افزایشی را شاهد بوده است. در نتیجه بروز هر گونه حباب در بهای طلا در بازار داخلی منتفی بوده و روند افزایش بهای طلا کاملاً منطقی است. در نتیجه باید گفت، اقدام بانک مرکزی باید بنا به دلیلی به جز حبابی بودن بازار باشد؛ چیزی که خود مسئولان نیز به آن اذعان دارند.

در نتیجه اقدام دولت و مجلس برای پرداخت عیدانه به افراد، قرار است نقدینگی در حجمی انبوه وارد بازار شود. کمک ۷۰ هزار تومانی به هر فرد ایرانی در پایان سال، اساساً دردی از افراد دوا نخواهد کرد و تنها منجر به ورود پول نقد به جامعه‌ای می‌شود که در آن به دلیل تورم و کاهش پول ملی، تمایلی به نگاهداشت ریال دیده نمی‌شود.

در نتیجه در ماه‌های پایانی سال، ورود این حجم از نقدینگی به جامعه در حالی که وضعیت عرضه به دلیل رکود تولید و محدودیت واردات وخیم است، منجر به افزوده شدن بار تورمی بیشتر در جامعه خواهد بود و جای شگفتی است که مسئولان دولت و مجلس به این امر توجهی نکرده‌اند!

بنابراین، هیچ بعید نیست که این حجم از نقدینگی روانه بازارهایی همچون طلا و ارز شود که با توجه به حجم آن از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا کار بانک مرکزی برای پیش فروش طلا ـ آن هم در جایی که طلا اکنون اولویت اول در ذخایر ارزی بانک مرکزی دارد ـ تلاشی برای مهار این نقدینگی است؟

بی‌گمان، این یکی از دلایل اصلی می‌تواند باشد، زیرا هیچ دلیل موجه دیگری برای این کار در شرایط عادی بازار نمی‌توان در نظر آورد. با این تفاسیر باید گفت که دولت و مجلس نقدینگی را در سطح جامعه تزریق می‌کنند و بانک مرکزی ذخایر خود را حراج می‌کند تا بخشی از این نقدینگی را جمع کند!

البته دلایل دیگری نیز برای این اقدام بانک مرکزی ذکر شده است؛ برای نمونه، احمد وفادار، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفته است: پیش فروش سکه کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی بهای طلا در بازار را در پی خواهد داشت؛ استدلالی که البته کاملاً غیرمنطقی است، زیرا اکنون اوضاع بازار در حالتی است که کشش تقاضا برای طلا و ارز به واسطه تبدیل ریال بالاست.

بنابراین، اقدام بانک مرکزی چنانچه در دور گذشته نیز نشان داد، تنها می‌تواند حراج ذخایر طلا برای جمع کردن نقدینگی باشد، نه کاهش بها. در این شرایط، پیش فروش سکه تنها رانتی را در اختیار افراد می‌گذارد که به واسطه آن با دریافت سکه به بهایی کمتر از بانک مرکزی،‌‌ همان سکه را چندی بعد در بازار آزاد و با بهایی بالا‌تر به فروش برسانند و این یعنی دامن زدن به تقاضای سفته بازی در بازار سکه و طلا. اما برای جلوگیری از این اقدام بانک مرکزی، تنها راه پیش روی، این است که بهای سکه پیش فروش را متناسب با بهای بازار آزاد یا با تفاوت بسیار کم نسبت به آن تعیین کند. نتیجه آن که پیش فروش تنها منجر به پاسخ بخشی از تقاضا خواهد بود؛ تقاضایی که این روز‌ها بسیار و بسیار بالا و کنترل‌ناشدنی است.

در پایان باید گفت، این روز‌ها شاهد تصمیمات خارق‌العاده در فضای اقتصادی هستیم؛ از یک سو دولت و مجلس تصویب می‌کنند که نقدینگی با حجم ۵۶۰۰ میلیارد تومان در جامعه تزریق شود و به مدت کوتاهی پس از آن، بانک مرکزی خبر از پیش فروش سکه می‌دهد؛ با دلیل جمع کردن بخشی از‌‌ همان نقدینگی!

گویا دولت، مجلس و بانک مرکزی به شدت تحت تأثیر شرایط اقتصادی و رفتار مصرف کننده در این شرایط شده‌اند!

گردآوری : تلکس فا / مرجع خبر : تابناک

تورم سالیانه ایران به 121% افزایش یافت


چندی پیش استیو هانکه که معتقد است ایران دچار پدیده تورم حاد شده است، اعلام کرد که بر خلاف آمار اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از نرخ تورم کشور، تورم سالیانه ایران با احتساب نرخ ارز در بازار آزاد برابر با 110 درصد است. امروز وی با توجه به نوسانات ارزی در ماه اخیر اعلام کرده است که تورم سالیانه ایران به 121 درصد رسیده است.

به گزارش تابناک، نوسانات نرخ ارز طی روزهای گذشته در بازار آزاد منجر به آن شده است که استیو هانکه که پیش از این نرخ تورم سالیانه ایران را 110 درصد محاسبه کرده بود، در محاسبه خود تجدید نظر کند. وی در مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده است آورده:

برای ماه‌ها بنده مشغول رصد تغییرات و نوسانات نرخ ارز در ایران و برابری دلار در برابر ریال در بازار آزاد بوده‌ام. این رصد مقیاسی برای من بود که بر اساس آن به این نتیجه رسیدم که ایران در اکتبر 2012 وارد حوزه تورم حاد شده است. بر اساس داده های بازار آزاد به این نتیجه رسیدم که تورم سالیانه ایران تا پایان سال 2012 برابر با 110 درصد است.

از زمان شروع سال جدید میلادی، ریال ایران مجدداً یک ضعف اساسی را به نمایش گذاشت. در واقع به پایین‌ترین میزان ارزش خود در برابر دلار رسید و در 2 فوریه به بهای 38450 ریال سقوط کرد.

چگونه برابری ریال و دلار دچار این حد از نوسان است؟

هم دلار و هم ریال چیزی بیش از ارزهای دولتی نیستند، بدون هیچ ارزش از پیش تعریف شده ای. در پایان هر روز، ارزش این ارزهای حکومتی بر اساس نوسانات در میزان عرضه و تقاضای آن‌ها تعیین می‌شود. از سویی بازار هم در خصوص دلار و هم ریال، در برابر حدس و گمان‌هایی در خصوص توان دولت‌ها برای بهبود ارزش ارز خود واکنش نشان می‌دهد. در خصوص ایران باید گفت، این حدس و گمان‌ها به شکل قابل فهمی منجر به نوسانات شدید در ارزش ریال می‌شود. کاملاً مشخص است که ایرانیان به دولت برای بازگرداندن ثبات اقتصادی به جامعه چندان اعتماد ندارند. در نتیجه این امر، ریال همچنان به سقوط ارزش خود ادامه می‌دهد و فشارهای تورمی افزایش میابد.

گردآوری : تلکس فا / مرجع خبر : تابناک

افت فروش رایانه به دلیل نوسان زیاد قیمت آن در بازار


 

یکی از اصلی ترین محصولاتی که برای ارتباط با دنیای مجازی و انجام فعالیت‌های روزمره در دسترس بشر قرار گرفته است لپ تاپ و رایانه‌های خانگی هستند که هر قشری با هر درآمدی نیاز به این دو محصول دارند تا نیاز‌های خود را برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، نوت‌بوک و کامپیوترهای خانگی با ارز (به ویژه دلار و درهم) خریداری می شوند و حتی چند محصول جزئی مانند موس، کیبورد و کیس که در کشور تولید می شوند نیز برای واردات "بورد" که قابلیت تولید آن در کشور وجود ندارد به ارز وابسته هستند و با کوچکترین نوسان ارز قیمت این دو محصول نیز دچار نوسان می‌شود.

در یکی دو ماه گذشته که قیمت این محصولات روند صعودی و لحظه‌ای به خود گرفته مردم آنچنان میل و رغبتی برای خرید از خود نشان نمی دهند.

در حال حاضر محدوده قیمت ها به صورتی است که لپ‌تاپهایی که بین یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارند در گروه محصولات ضعیف قرار می گیرند و به ترتیب از یک میلیون و 200 هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان در سطح متوسط ، از یک میلیون و 600 هزار تومان تا دو میلیون و 200 هزار تومان در سطح خوب و از دو میلیون و 200 هزار تومان به بالا در سطح عالی قرار می گیرند.

همین سطح بندی برای محصولات در اوایل سال جاری در سطح ضعیف از 490 هزار تومان تا 700 هزار تومان، در سطح متوسط 700 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان، سطح خوب یک میلیون و 200 هزار تومان تا یک میلیون و 700 هزار تومان و سطح عالی از یک میلیون 700 هزار تومان به بالا بوده است.

قیمت محصولات هر ساعت اعلام می شود


یک فروشنده رایانه درباره وضعیت قیمت لپ‌تاپها و رایانه‌های خانگی می‌گوید: هرروز و هر ساعت قیمت محصولات متفاوت است و تا زمانی که نرخ دلار و درهم مشخص نشود فروشی صورت نمی گیرد.

این فروشنده در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار می‌کند: خرید و فروش محصولات از ساعت 11 که نرخ درهم و دلار مشخص می شود آغاز شده و با تغییر نرخ دلار و درهم در روز قیمت محصولات نیز تغییر می‌کند.

وی با اشاره به این که حجم خرید و فروش بسیار کاهش یافته است، ادامه می‌دهد: کسانی که برای خرید مراجعه می کنند با اطلاع از قیمت جدید محصولات از خرید منصرف می شوند.

او با بیان این‌که فروشندگان برای گذران زندگی و راکد نماندن کار خود محصولات را به قیمت زمان خرید به فروش می رسانند خاطرنشان می‌کند: بازار تک فروشی زیر قیمت اصلی و حتی قیمت دوبی که مبدا واردات به ایران است انجام می شود.

فروش عمده دو تا سه محصول در روز


یک عمده فروش رایانه نیز در این باره می‌گوید: در حال حاضر عمده فروشان در روز بیش از دو تا سه محصول را به فروش نمی رسانند و این فروش کم به دلیل عدم خرید از سوی مغازه‌داران است.

وی اظهار می‌کند: رویه فعلی کاملا با گذشته متفاوت شده است. در گذشته روزانه 20 تا 30 عدد کالا تنها به یک مغازه دار فروخته می شد که حالا به دلیل عدم خرید مردم از مغازه داران، حجم فروش عمده‌فروشان نیز کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: در شرایط فعلی عمده فروشان برای جایگزینی محصول جدید در انبار یا پرداخت سررسیدهای خود مجبور به فروش 20 تا 30 تایی محصولات به قیمت خرید خود هستند.

قیمت محصولات هر روز اعلام نمی‌شود


رئیس اتحادیه سیستم‌های اداری نیز می‌گوید: هرروز در بازار قیمت اعلام نمی‌شود. در نظام صنفی این رویه درست نیست و نباید سیستم عرضه مستقیم و فروشگاهی از این رویه پیروی کنند.

سید مهدی میر مهدی در گفت‌و‌گو با ایسنا می‌افزاید: در سطح عرضه فروشگاهی فروش محصول با سود 40 تا 50 هزار تومان منطقی است اما فروش با سود 200 تا 300 هزار تومان کاملا غیر منطقی و غیر قانونی است و اگر مشاهده شود با آن برخورد خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بازار دچار رکود است وفروشندگان برای پرداخت سررسیدهای خود و ادامه چرخه کار محصولات خود را زیر قیمت به فروش می‌رسانند.

هشدار به استفاده کنندگان از فیلترشکن رایگان!

هشدار به استفاده کنندگان از فیلترشکن رایگان!

یک کارشناس کامپیوتر، گفت: فیلترشکن های رایگان موجود در اینترنت از سرعت و امنیت پایین تری برخوردارند و استفاده کنندگان از این فیلترشکن‎ها اطلاعات خود را رایگان در اختیار ارائه دهنده فیلترشکن قرار می‎دهند.
به گزارش نامه به نقل از باشگاه خبرنگاران، حامد الوندی، کارشناس امنیت شبکه، اظهار داشت: فیلترشکن های رایگان که برای دور زدن محدودیت ها وجود دارد، دارای سرعت و امنیت پایین است و کاربران باید بدانند که با استفاده از فیلترشکن های رایگان، اطلاعات خود را رایگان در اختیار ارائه دهنده فیلترشکن قرار داده اند.
وی افزود: وی پی ان ملی باید قدرت برخورد با تحریم های سایت های خارجی را داشته باشد و در کنار آن از سرعت و امنیت بالایی باشد تا بتواند کاربران را به خود جذب کند.
این کارشناس امنیت اضافه کرد: محدودیت فیلترینگ سایت های غیر اخلاقی فقط در ایران نیست بلکه در کشورهای آمریکایی و اروپایی یافت می شود.
وی ابراز داشت: در گام بعدی سایت های مخرب است که کاربر خواسته و یا ناخواسته به آن دسترسی پیدا می کند که در آن باید جنگ سایبری را در نظر داشت و برای حفظ امنیت اطلاعات از محدودیت ها استفاده کرد.
الوندی خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی نقش موثری در پیشگیری از جرایم سایبری دارد و به مراتب از محدودیت ها بهتر است.
این کارشناس شبکه یادآور شد: فیلترینگ نباید باعث محدودیت در استفاده از امکانات خوب اینترنت شود تا کاربران را مجبور به استفاده از فیلتر شکن کند.

امنیت در فضای مجازی قابل توجه کاربران یاهو؛ HTTPS"

امنیت در فضای مجازی
قابل توجه کاربران یاهو؛ ارتقای امنیت ایمیل تنها در چند ثانیه

یاهو گزینه استفاده از "HTTPS" را فعال کرد. این پروتکل داده‌های ارسالی با ایمیل شما را کدگذاری می‌کند. اگر کاربر یاهو هستید تنها با صرف چند ثانیه این پروتکل را فعال کنید. دستورالعمل فعال کردن آن در گزارش زیر آمده است.

کمپانی "یاهو" بالاخره گزینه استفاده از "پروتکل امن انتقال ابرمتن" را به سرویس ایمیل خود افزود. اگرچه هنوز استفاده از HTTPS آن طور که در سایت‌هایی با درجه امنیت بالا مشاهده می‌شود، حالت اصلی سرویس ایمیل یاهو نیست، اما با فعال‌کردن آن به صورت دستی می‌توانید از امنیت بسیار بیش‌تری برخوردار شوید.

وجود گزینه ‌HTTPS در سایت یاهو یکی از دستاوردهای فعالان تأمین امنیت در اینترنت است. اکنون مدت‌هاست که فعالان امنیت در اینترنت از یاهو می‌خواهند که این پروتکل را برای سایت خود فعال کند. اما این اقدام تا اولین روزهای سال جدید میلادی به تعویق افتاده بود.

برای فعال کردن HTTPS تنها چند کلیک لازم است:

Mail Options --‌> Advanced Settings --> Turn on SSL

یا

Mail Options --> General --> Turn on SSL

در نهایت باید تغییرات انجام‌شده را ذخیره کرد. اگر فعال‌کردن پروتکل امن با موفقیت انجام شده باشد، آدرس صفحه ایمیل شما در جستجوگر با عبارت "https" آغاز می‌شود.

اگر کاربر یاهو هستید هر چه سریع‌تر وقت اندکی را صرف فعال‌کردن این پروتکل کنید. جدا از این کار از "HTTPS Everywhere" استفاده کنید تا میزان امنیت خود در اینترنت را بیشتر ارتقا دهید.



نکته جالب اینجاست که یاهو این خبر را خود منتشر نکرد و به دلایل نامشخص ترجیح داد خبر اضافه‌شدن این امکان بسیار مهم به سرویس ایمیلش در سکوت انجام گیرد. این خبر در وب‌سایت "الکترونیک فرانتیر فاندیشن"٬ فعال در آزادی و امنیت اینترنت منتشر شد. در پیام این سایت آمده که یکی از آرزوهای سال ۲۰۱۳ فعالان اینترنت در نخستین روزهای این سال برآورده شد.

این سازمان یکی از ۲۶ سازمانی بود که در نوامبر ۲۰۱۲ از ماریسا مایر٬ مدیر جدید یاهو٬ درخواست کردند تا امکان استفاده از پروتکل HTTPS برای ارتقای امنیت و حریم شخصی کاربران فراهم شود. اگرچه این اقدام یاهو خیلی دیرهنگام می‌تواند ارزیابی شود با این‌همه "الکترونیک فرانتیر فاندیشن" در مطلب خود از یاهو برای برداشتن این قدم تشکر می‌کند. این سازمان همچنین از دیگر سازمان‌هایی که در پی ترغیب یاهو به این کار بودند، تشکر کرده است.

ماریسا مایر٬ مدیر جدید یاهو٬ نیز از کمپانی گوگل به این سازمان آمده است. در ژوئیه ۲۰۱۲ کمپانی یاهو اعلام کرد که ماریسا مایر، یکی از مدیران ارشد "گوگل" به عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی یاهو انتخاب شد. مایر ۳۷ساله یکی از قدیمی‌ترین کارمندان گوگل است. مایر همه‌‌ی ۱۳ سال گذشته را در گوگل و بیشتر در بخش پژوهش و جست‌وجوی این کمپانی کار کرده است و بخشی از ویژگی‌های اصلی و هویت گوگل نتیجه‌ی خلاقیت و پیشنهادهای اوست.

HTTPS که شامل پروتکل SSL وHTTP است، امکان کدگذاری داده‌های کاربر را فراهم می‌آورد؛ اقدامی که به میزان قابل‌توجهی از خطر نفوذ هکرها و دزدی اطلاعات می‌کاهد. پروتکل‌های امن دشمن حکومت‌هایی محسوب می‌شوند که به صورت گسترده‌تری تمایل به ره‌گیری شهروندان و کنترل آن‌ها در فضای مجازی دارند.

سال گذشته ایران دسترسی به جی‌میل و بسیاری از سایت‌های دیگر را که از پروتکل‌های امن استفاده می‌کنند برای مدتی مسدود کرد. به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران، اظهارات ضد گوگل و سرویس ایمیل آن از سوی مسئولان ایران و همچنین مسدود کردن آن، ریشه در عدم توانایی آنان در کنترل و ره‌گیری سهل کاربران گوگل دارد.

اکنون یاهو اطلاعات بیشتری درباره چگونگی فعال‌کردن HTTPS و مزایای استفاده از آن در بخش کمک به کاربران منتشر کرده است.

امنیت در فضای مجازی پنج اشتباه بزرگ امنیتی دراینترنت


امنیت در فضای مجازی
پنج اشتباه بزرگ امنیتی که می‌تواند زندگی آنلاین‌تان را بر باد دهد


با مطالعه نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شده٬ می‌توانید بر ضریب امنیت خود در جهان مجازی بیفزایید. این پنج نکته٬ اشتباهاتی ساده و پیش‌پاافتاده‌اند که این روزها بسیاری از کاربران مرتکب‌شان می‌شوند.

با گسترش نفوذ اینترنت و سرویس‌های آنلاین٬ امنیت در اینترنت هم اهمیتی روزافزون یافته است. حفاظت از زندگی دیجیتال و حراست از حریم خصوصی در فضای مجازی٬ موضوعی گسترده است که تسلط بر آن مستلزم پیگیری تحولات دنیای امنیت آنلاین است؛ موضوعی که بسیاری از کاربران حوصله و وقت کافی برای پرداختن به آن را ندارند.

اما در جهانی که هکرها و نفوذگران هر روز دام‌های جدیدی برای سرقت اطلاعات خصوصی کاربران در محیط‌های گوناگون مجازی طراحی و پهن می‌کنند٬ صرفا نصب کردن یک برنامه آنتی‌ویروس روی سیستم کامپیوتری و پسورد گذاشتن برای اتصال وایرلس و بی‌اعتنایی به جزئیات امنیتی٬ نمی‌تواند امنیت شما را تامین کند. آگاهی از برخی اشتباهات فاحش و رایج کاربران اینترنت در سراسر جهان٬ مساله‌ای است که می‌تواند به ارتقای امنیت شما کمک کند. تامین امنیت٬ نیازمند بررسی و به‌روزرسانی پیوسته و مستمر است.

به پنج نکته‌ای که در این مطلب مطرح شده‌اند توجه کنید و تلاش کنید تا جایی که می‌تواند از ارتکاب این اشتباهات خودداری کنید. این مطلب چکیده‌ای از توصیه‌های امنیتی رایج در پایگاه‌های تخصصی امنیت در اینترنت است. فراموش نکنید که امنیت موضوعی کاملا نسبی است و هیچ روش قطعی و دائمی برای تامین آن وجود ندارد٬ اما هرچه بیش‌تر نسبت به آسیب‌پذیری‌ها آگاه باشید٬ می‌توانید از روش‌های بهتری برای رفع آنها بهره بگیرید.

پسوردهای ضعیف٬ زمینه‌ساز گرفتار شدن در دام هکرها



اگر به فهرست ضعیف‌ترین پسوردهای سال ۲۰۱۲ نگاه کنید٬ می‌بینید که اکثر کاربران برای تسهیل یادآوری پسوردها از عباراتی استفاده می‌کنند که یافتن آنها برای نرم‌افزارهای کرکر (Cracker) که نفوذگران از آنها برای پیدا کردن تصادفی پسوردها بهره می‌گیرند٬ بسیار ساده است.

پسوردهایی نظیر 12345678 و qwerty و abc123 و iloveyou هنوز هم از جمله پرکاربردترین پسوردها در جهان‌اند. شاید باور نکنید٬ اما ۱۰ درصد از کاربران اینترنت جهان ترتیبی از اعداد ۱ تا ۸ را به عنوان پسورد خود انتخاب می‌کنند. نزدیک به پنج درصد کاربران٬ از خود کلمه password به عنوان رمز عبور استفاده می‌کنند. بدیهی است که اگر خود را جای هکری بگذارید که می‌خواهد به رمز عبور حساب‌های کاربران دست یابد٬ اولین چیزهایی که تست می‌کنید همین عبارات ساده و دم‌دستی‌اند.

در سال ۲۰۱۲ صدها هزار نفر از کاربران سرویس‌هایی نظیر یاهو٬ لینکدین٬ لست‌اف‌ام و ... اکانت‌های خود را از دست دادند و علت آن چیزی جز استفاده از همین پسوردهای ضعیف نبود. نخستین گام در کرک کردن پسوردها «حملات دیکشنری» است؛ یعنی هکرها پیش از هرچیز از مجموعه واژه‌هایی که در دیکشنری‌های گوناگون به زبان‌های مختلف آمده برای تست پسوردها استفاده می‌کنند.

بنابراین٬ نخستین توصیه در انتخاب پسورد محکم این است که هرگز عبارتی که به سادگی در یک دیکشنری می‌توان یافت را به عنوان پسورد ایمیل٬ فیس‌بوک٬ اکانت بانک یا اتصال اینترنتی خود انتخاب نکنید. یک پسورد محکم باید دست‌کم ۱۲ کاراکتر را در بر بگیرد و این کاراکترها باید ترکیبی از حروف و اعداد باشند که به بی‌ربط‌ترین شکل ممکن در کنار هم قرار می‌گیرند. حتما در پسوردها از ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک و نیز علائم ویژه (مانند @#$^&*!) استفاده کنید.



گذشته از اینها٬ هرچند ماه یک‌بار پسوردهای خود را تغییر دهید. هرگز در پسوردها از اعدادی که در کارت‌های شناسایی خود دارید (مانند شماره ملی٬ شماره گواهی‌نامه٬ تاریخ تولد٬ شماره دانشجویی و ...) استفاده نکنید. کسانی که می‌خواهند به اطلاعات خصوصی شما دست پیدا کنند٬ همه این مسیرها را طی خواهند کرد. استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پسورد هم راهکار مناسبی برای ارتقای امنیت است. اگر می‌خواهید در این باره بیشتر بدانید٬ راه‌های انتخاب پسوردهای محکم را در گوگل جست‌وجو کنید. هزاران مقاله مفید٬ به زبانی ساده می‌توانند راهنمای شما در انتخاب پسوردهایی باشند که مقاومت بیشتری در برابر حملات هکرها دارند.

کلیک کردن روی لینک‌های موجود در ایمیل‌ها؛ امنیت٬ پَر!

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های حملات سایبری معروف به Phishing است که در آن هکرها از طریق جعل کردن صفحات سرویس‌های گوناگون اقدام به سرقت پسوردها و دیگر اطلاعات خصوصی کاربران می‌کنند. یک ایمیل جعلی از سوی بانک شما٬ ممکن است حاوی لینک به صفحه‌ای کاملا مشابه صفحه ورود به حساب شخصی‌تان باشد٬ اما هرگز نباید وقتی آن را در ایمیل‌تان می‌بینید روی آن کلیک کنید و سپس نام کاربری و رمزتان را در آن وارد کنید. این کار یعنی تحویل اطلاعات خصوصی به هکرها٬ به دست خودتان.

آسیب‌پذیری امنیتی در اسکایپ؛ پسوردهای کاربران در دسترس هکرها
نرم‌افزاری برای تأمین امنیت در فیس‌بوک

کلا به لینک‌هایی که در ایمیل‌ها دریافت می‌کنید٬ به دیده تردید نگاه کنید. به جای ورود با واسطه ایمیل‌ها٬ می‌توانید خودتان به‌طور امن‌تر وارد سرویس مورد نظرتان شوید. برای ورود به یک سرویس مجازی (login) همیشه راه سخت‌تر را انتخاب کنید.

بی‌توجهی به ضرورت حیاتی آپدیت کردن نرم‌افزارها

در درجه اول سیستم عامل (ویندوز٬ مک٬ لینوکس و ...) و در مرحله بعد همه نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که روی کامپیوترها٬ تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمندتان دارید٬ همیشه و همیشه باید آپدیت باشند. کمپانی‌های سرویس‌دهنده با ارائه پکیج‌های به‌روزرسانی٬ بسیاری از آسیب‌پذیری‌های امنیتی را برطرف می‌کنند و اگر در آپدیت کردن آنها تعلل کنید٬ احتمال بسیار بیشتری دارد که در دام هکرها گرفتار شوید٬ چون آنها در همان فاصله آسیب‌پذیری‌های کاربران را هدف حملات خود قرار می‌دهند.

همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید: ارائه آپدیت مثلا برای ویندوز از سوی کمپانی مایکروسافت٬ برای برطرف کردن فوری یک سری از آسیب‌پذیری‌ها است و شما باید هرچه سریع‌تر نسبت به نصب این پکیج‌های به‌روزرسانی اقدام کنید. اگر اینترنت پرسرعت دارید٬ گزینه آپدیت اتوماتیک را حتما برای سیستم عامل و نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موجود روی تجهیزات دیجیتال‌تان فعال کنید. در غیر این صورت٬ حتما تنظیمات را طوری پیکربندی کنید که به محض ارسال آپدیت جدید٬ شما را مطلع کند.

دانلود نسخه‌های رایگان نرم‌افزارها از منابع ناشناس و نامعتبر

برای دانلود نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها حتی‌الامکان از منابعی استفاده کنید که شناخته‌شده‌اند. میلیون‌ها وب‌سایت و سرویس آنلاین در جهان وجود دارند که از طریق ارائه نسخه‌های گوناگون نرم‌افزارهای رایج و پرکاربرد٬ کاربران را به دام می‌اندازند. آنها می‌توانند به سادگی تروجان‌ها٬ ویروس‌ها یا انواع دیگری از بدافزارها را به فایلی که شما می‌خواهید ضمیمه کنند و از این طریق سیستم‌تان را آلوده سازند.



اگر روی کامپیوترتان آنتی‌ویروس دارید٬ آن را آپدیت نگه دارید و فقط از همان استفاده کنید. روی لینک‌هایی که به شما وعده «اسکن رایگان ویروس‌ها» را می‌دهند کلیک نکنید٬ یا نرم‌افزارهایی که با این عنوان وجود دارند را دانلود نکنید. اکثر این فایل‌ها صرفا برای آلوده کردن سیستم‌ها و به دام انداختن کاربران طراحی شده‌اند. فقط و فقط برنامه‌هایی را دانلود و اجرا کنید که می‌شناسید.

ارائه و انتشار بیش از حد اطلاعات شخصی در فضای مجازی

در عصر شبکه‌های اجتماعی «شر (Share) می‌کنم٬ پس هستم» فلسفه زندگی بسیاری از ساکنان کره زمین شده است. اما در کنار شر کردن٬ به معنی به اشتراک‌گذاری داده‌ها٬ اصطلاحی به نام overshare کردن داده‌ها وجود دارد که تبدیل به پدیده‌ای رایج شده و منشا بسیاری از آسیب‌پذیری‌های امنیتی است.

بسیاری از کاربران بیش از آنچه باید اطلاعات مرتبط با خود و زندگی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و مجموع این اطلاعات به هکرها کمک می‌کند که آنها را به‌صورت هدفمندتری مورد حملات خود قرار دهند.

از overshare کردن خودداری کنید و هرگز اطلاعات خصوصی مرتبط با زندگی خود را٬ از جمله آدرس ایمیل٬ شماره تلفن٬ آدرس منزل٬ برنامه‌هایی که برای تعطیلات دارید٬ و اطلاعاتی از این دست را در فضاهای عمومی منتشر نکنید.