گوگل موتورولا را خرید؛ آیا گوگلی تر می شویم؟

گوگل به دنبال کدام ساحت جدید از زندگی ماست؟
 گوگل اعلام کرد که شرکت موتورولا موبایلیتی که یکی از سازندگان مطرح تلفن همراه است را به قیمت 12.5 میلیارد دلار خریداری کرده است/ شاید از همین روست که وقتی گوگل با تاخیری بیش از پنج ساله نسبت به یاهو خدمات پست الکترونیک خود را تحت نام جی میل وارد بازار می کند با سرعتی باورنکردنی به رقیب اصلی یاهو در عرصه جهانی بدل می شود.

این روزها از هر 100 نفری که یک صفحه وب را بر روی رایانه خود باز می کنند شاید بیش از 90 تن ابتدا از سایت گوگل بازدید می کنند. این مزیت فوق العاده اقتصادی که گوگل کمتر از آن در گسترش تجارت خود بهره برده سبب می شود تا ارائه هر خدماتی از سوی گوگل هرچند با تاخیر نسبت به رقبا به دلیل همین مزیت یعنی سهولت دسترسی به سرعت با اقبال عمومی و موفقیت چشمگیر مواجه شود.



شاید از همین روست که وقتی گوگل با تاخیری بیش از پنج ساله نسبت به یاهو خدمات پست الکترونیک خود را تحت نام جی میل وارد بازار کرد با سرعتی باورنکردنی به رقیب اصلی یاهو در عرصه جهانی بدل شد، در حالی که رقیبانی چون msn یا hot mail و ... با سابقه بیشتر خدمات و رقابت با یاهو به کنار رفته و دیگر در برابر gmail دیده نشدند.

همچنین اگرچه پیش بینی می شد که هیچ شبکه اجتماعی توان رقابت با فیس بوک را نداشته باشد اما به محض ورود گوگل پلاس اقبال غیر منتظره کاربران، حیرت جهانی و البته شوک فیس بوکی ها را سبب شد.

در واقع وابستگی زیاد زندگی مجازی ما به گوگل سبب شده تا هرگونه ارائه خدمات دیگری از سوی این شرکت نه تنها به راحتی ما منجر می شود بلکه شاید خواسته قبلی و قلبی برخی از ما نیز باشد که به تحقق پیوسته و در میان این موج رضایت بخش تنها نکته پنهان این است که گوگل هم در نهایت یک شرکت خصوصی است و ما روز به روز وابسته تر می شویم.

با این مقدمه به راحتی می توان به اهمیت فوق العاده خبر منتشر شده امروز پی برد: گوگل موتورولا را خرید!



گوگل موتورولا را خرید
گوگل اعلام کرد این خرید بر روی روند ساخت سیستم عامل اندروید تاثیر نخواهد گذاشت. مدیران این شرکت همچنین اظهار داشتند، گوگل شرکت موتورولا موبایلیتی را به عنوان یک بیزینس جداگانه اداره خواهد کرد. گوگل اعلام کرد که شرکت موتورولا موبایلیتی که یکی از سازندگان مطرح تلفن همراه است را به قیمت 12.5 میلیارد دلار خریداری کرده است.

خرید شرکت موتورولا موبایلیتی، گوگل را قادر می‌سازد تا اکوسیستم اندروید خود را تقویت کند و جایگاه خود را در بازار رقابتی دستگاه های همراه ارتقاء بخشد.

گوگل امیدوار است تا اوایل سال 2012 روند واگذاری موتورولا موبایلیتی به اتمام رسد، زیرا این معامله به تصویب هیئت مدیره دوکمپانی رسیده است.

شرکت موتورولا در دی ماه سال 89 به‌طور رسمی به دو شرکت مجزا تقسیم شد. موتورولا اعلام کرد که این شرکت به دو شرکت جداگانه تقسیم شده که یکی از این شرکت‌ها که موتورولا موبایلیتی نام دارد، به تولید تلفن همراه می‌پردازند و شرکت دیگر با نام موتورولا سولوشن، به تولید تجهیزات برای آژانس‌های دولتی مانند رادیوهای پلیس و اسکنرهای بارکد می‌پردازد.

موتورولا در دهه 1930 تولید رادیوهای خودرو را آغاز کرد و در دهه 1940 خط تولید تلویزیون خود را به راه انداخت و در دهه 1980 به یکی از تولیدکنندگان تلفن همراه تبدیل شد.

اکنون و پس از همه این توضیحات سوال اینجاست که گوگل به دنبال تصرف کدام ساحت جدید از زندگی ماست؟

آیا اگر هرکدام از ما بداند که تنها با باز کردن صفحه گوگل بر رایانه خود ـ کاری که روزی چندین بار انجام می دهیم ـ می تواند همچون ایمیل و شبکه اجتماعیش به محتویات گوشی همراهش نیز تنها با یک کلیک دسترسی داشته باشد ـ حتی با علم به افزایش وابستگی به گوگل ـ با کمال میل از آن استقبال نخواهد کرد؟

البته تخمین و حدس زدن نحوه برقراری تعامل بین سیستم عامل اندروید و موتور سرچ گوگل و همچنین پست الکترونیکی جی میل و شبکه اجتماعی گوگل پلاس کاری ساده نیست و شاید نتوان به راحتی محصول ترکیب این چند فن آوری گسترده را تصور نمود چنانکه گوگلی ها هم تاکید کرده اند فعلا قرار است موتورولا مستقل اداره شود!

اما باید دانست که گوگل این فناوری بزرگ و گران قیمت را فقط برای یک سرمایه گذاری عادی نخریده است.

به راستی چه خدمات لذت بخش جدیدی از گوگل به روزمرگی ما افزوده خواهد شد و در کدام ساحت از زندگیمان قرار است بیشتر به گوگل وابسته شویم؟

منبع: تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد