"تغییر توپولوژی" عامل اصل اختلال اخیر اینترنت

روابط با زیرساخت در حال بهتر شدن است
صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: خطوط واگذاری اینترنت عمده را باید به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول که نزدیک به 90 درصد شرکت‌های PAP و ISDP می‌شوند، اینترنت خود را مستقیما از شرکت زیرساخت تهیه می‌کنند و 10 درصد دیگر نیز اینترنت‌شان از سمت مخابرات تامین می‌شود.
وی افزود: پس با این تفکیکی که انجام شد مشخص می‌شود 90 درصد اختلالاتی که از آنها یاد می‌شود مربوط به مخابرات ایران نیست.
وی بیان کرد: اینترنتی که مخابرات از زیرساخت تهیه می‌کند متاسفانه در برخی از روزها دچار مشکل می‌شود و آن هم به دلیل قطع فیبرنوری در برخی از مسیرهاست.
فیضی گفت: زمانی که ارتباط یک مسیر قطع می‌شود، زیرساخت با استفاده از مسیرهای پشتیبان ترافیک را به مسیرهای دیگر منتقل می‌کند و همین موضوع باعث اختلال در شبکه و پایین آمدن سرعت اینترنت می‌شود.

"تغییر توپولوژی" عامل اصل اختلال اخیر اینترنت

عبدالله افتاده - در چند ماه گذشته وضعیت سرعت اینترنت به شدت نابه‌سامان شده به نحوی که ارایه‌دهندگان سرویس نیز با اعتراف به وجود اختلالات شبکه اینترنت عمده مشکل آن را از سوی شرکت زیرساخت می‌دانند. شرکت زیرساخت که گویا رویه تکذیب را به جای ارایه مستندات در پیش گرفته در ماه گذشته اقدام به انتشار چند اطلاعیه مبنی بر نبود مشکل در شبکه خود و پرتاب توپ اختلالات به زمین ارایه‌دهندگان اینترنت کرد. این موضوع را با ارایه‌دهندگان عمده اینترنت کشور و سازمان رگولاتوری در میان گذاشتیم که امروز نظر مدیران ارتباطی کشور از نظرتان می گذرد. فردا (یکشنبه) نیز توضیحات زیرساخت را در همین رابطه خواهید خواند.


وی با اشاره به اینکه هفته گذشته با افتتاح پروژه‌هایی شرکت زیرساخت ظرفیت‌ مسیرهای بین استانی افزایش قابل توجه‌ای پیدا کرده، افزود: با اضافه شدن ظرفیت‌های جدید پیش‌بینی می‌شود که مشکلات قطعی‌ها خیلی کمتر از گذشته شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ورود مخابرات به ارایه سرویس پرسرعت با توجه به هزینه‌های آن مقرون به صرفه‌است، گفت: از نظر سود ورود ما به این حوزه مقرون به صرفه نیست و مخابرات تنها برای تکمیل سبد خدماتش اقدام به ارایه سرویس اینترنت پرسرعت کرده است و حاضریم در هر جایی که همکاران ما در بخش خصوصی توانایی عرضه سرویس اینترنت ما را دارند کار را به آنها واگذار کنیم.
وی با اشاره به جذب 500 هزار مشترک اینترنت پرسرعت در شرکت مخابرات ایران افزود: از آنجا که شرکت زیرساخت در بستن قرارداد SLA با مخابرات ایران خودداری می‌کرد، نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات زده‌ایم که با پیگیری‌های انجام شده به زودی مشکل قرارداد SLA هم برطرف خواهد شد.

عمده اختلالات اینترنت به زیرساخت مربوط می‌شود
قائم‌مقام شرکت پیشگامان کویر یزد نیز در این باره گفت: عمده اختلالات شبکه اینترنت به شرکت ارتباطات زیرساخت مربوط می‌شود و در این مورد کاربران خود به راحتی می‌توانند قضاوت کنند.
محمد رضا کریمی با اشاره به اینکه ارایه پهنای باند اینترنت صرفا در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت قرار دارد، افزود: تمامی شرکت‌های ندا و اپراتورهای وایمکس پهنای باند مورد نظر خود را از این شرکت تامین می‌کنند.
وی با اشاره به اختلالات اخیر اینترنت در کشور و اظهارات شرکت ارتباطات زیرساخت مبنی بر وجود اختلال از جانب اپراتورهای وایمکس و شرکت ندا، بیان کرد: در صورتی که اختلال و مشکلات مربوط به این شرکت‌هاست، چطور این امکان وجود دارد که 11 شرکت PAP و اپراتورهای وایمکس به طور همزمان با هم اختلال داشته باشند.
وی گفت: ارتباط دادن این اختلالات به شرکت‌های ندا و اپراتورهای وایمکس کم انصافی است و هر کسی که تا حدودی به ارتباطات و فناوری اطلاعات آشنایی داشته باشد، متوجه می‌شود که این مشکلات از کجا ناشی می شود.
وی با اشاره به اینکه در برخی زمان‌ها هم شده که اختلالات مربوط به شرکت‌ها بوده، عنوان کرد: مثلا تجهیزات شرکت مشکل دارد و یا اینکه لینک‌های داخل شهری با اختلالاتی همراه است، ولی در این مواقع اختلالات موردی است و به بخشی از شبکه مربوط می‌شود.
به گفته وی، اختلالاتی که از جانب شرکت ارتباطات زیرساخت است معمولا در سراسر کشور دیده می‌شود که سرویس‌دهی اپراتورهای وایمکس، مخابرات و شرکت‌های ندا را با مشکل مواجه می‌کند.

تغییر توپولوژی شبکه عامل اصلی اختلالات
مدیرعامل شرکت پیشگامان کویر یزد نیز عامل اصلی اختلالات اخیر شبکه اینترنت را تغییر توپولوژی شبکه زیرساخت برای همگون‌سازی با شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: با توجه به اینکه وزارت ارتباطات سعی در ایجاد شبکه ملی اطلاعات دارد، بخش‌هایی از این شبکه نیز باید از مسیر شبکه زیرساختی کشور استفاده کند.
محمدرضا رضایی نژاد افزود: برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات دیتاسنترهایی در نظر گرفته شده که از نظر نرم‌افزاری باید مطابقت‌های لازم با شبکه زیرساخت را داشته باشد و از آنجا که برخی از نقاط ساختار شبکه با هم متفاوت است موجب بروز برخی از اختلالات در شبکه اینترنت کشور می‌شود که ما سعی می‌کنیم با ارایه اینترنت جبرانی به مشترکان‌مان آنها را نسبت به اختلالاتی که ما نیز در آن نقشی نداریم راضی نگه داریم.
وی با اشاره به اینکه تا 22 بهمن ماه امسال فیبر دریایی چابهار–عمان که با مالکیت شرکت پیشگامان کویر یزد راه‌اندازی خواهد شد مشکل اختلالات اینترنت کشور تا حدود زیادی برطرف خواهد شد و به واسطه این کابل دریایی ایران برای اولین‌بار به صورت مستقیم با شبکه جهانی ارتباط خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشگامان کویر یزد با شرکت زیرساخت قرارداد SLA امضا کرده و اینترنت را مستقیم از این شرکت دریافت می‌کند، گفت: پیشگامان اینترنت را به صورت مستقیم از شرکت زیرساخت دریافت می‌کند و در برخی از استان‌ها نیز اینترنت از سمت مخابرات ایران تامین می‌شود. در خصوص قرارداد SLA هم نزدیک به شش ماه به صورت فشرده در حال پیگیری هستیم تا این قرارداد با زیرساخت بسته شود که هنوز این کار انجام نشده است.

از ابتدای آذر زیرساخت باید قرارداد SLA ببندد
به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات، طبق مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات شرکت زیرساخت باید در تمام زمینه‌ها با دریافت‌کنندگان سرویس از این شرکت قرارداد SLA امضا کند.
محمد کرم‌ پور با بیان اینکه تا پیش از این اختلاف‌نظرهایی در این زمینه بین شرکت‌ها وجود داشت، گفت: با برگزاری جلسات متعدد و شنیدن حرف‌های دو طرف تصمیم گرفته شد از ابتدای ماه جاری قرارداد SLA به صورت زنجیره‌ای در تمامی سطوح خدماتی در کشور اجرایی شود.
وی در پاسخ به اینکه جایگاه نظارتی رگولاتوری در مواجهه با اختلالات سراسری اینترنت چگونه خواهد بود، افزود: با توجه به امضای قرارداد SLA ارایه‌کنندگان سرویس قطعا سعی خواهند کرد با ارایه سرویس مناسب به سرویس‌گیرندگان از مواجهه با پرداخت خسارت جلوگیری کنند اما در عین حال رگولاتوری با توجه به در نظر گرفتن منافع مصرف‌کنندگان در هر زمانی که احساس کند نیاز به دادن اخطار و جریمه کردن سرویس‌دهندگان باشد اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا رگولاتوری از زیرساخت در‌خواست ایجاد دسترسی آنلاین به شبکه اینترنت کشور را داشته است، گفت: این موضوع در شبکه‌های اپراتورهای تلفن همراه نیز اتفاق افتاده و قطعا رگولاتوری برای نظارت هر چه بهتر باید به صورت آنلاین به شبکه زیرساخت نیز دسترسی داشته باشد.

شبکه مخابرات و زیرساخت تفکیک می‌شود
علیرضا اصغریان، مدیرکل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات با بیان اینکه امضای قرارداد موافقت‌نامه ارایه سطح سرویس "SLA"‌ باید به صورت زنجیره‌وار در تمامی سطوح بسته شود، افزود: پیش از این سازمان رگولاتوری آیین‌نامه SLA را تنظیم و به سرویس‌دهندگان ابلاغ کرده بود اما آنچه که اکنون اتفاق افتاده ارایه این سرویس در تمامی سطوح از ابتدای آذرماه است.
وی گفت: در این طرح زیرساخت باید با شرکت‌های ISDP، PAP و مخابرات قرارداد SLA امضا کند و سایر شرکت‌ها نیز موظف به ارایه SLA به کاربران نهایی خود هستند.
وی بیان کرد: چنانچه این مدل اجرایی شود، قطعا تمام طرفین از مزایایی قرارداد SLA بهره می‌برند به نحوی که درنهایت کاربر نهایی نیز سرویس باکیفیت‌تری نسبت به گذشته دریافت خواهد کرد.
وی گفت: در کنار انعقاد قراردادهای جدید با سرویس SLA از ابتدای آذرماه سرویس‌دهندگان باید ظرف مدت سه ماه به امضای SLA برای قراردادهای قبلی اقدام کنند.
وی یکی دیگر از کارهایی که به منظور شفاف‌سازی بیشتر در این بخش انجام شده را تفکیک شبکه انتقال شرکت زیرساخت با مخابرات دانست و افزود: یکی از موارد اختلاف در این زمینه، مشخص نبودن بروز اختلال در شبکه زیرساخت و مخابرات کشور بود که بر همین اساس رگولاتوری به دو طرف سه ماه زمان داد تا به نصب تجهیزات لازم و تفکیک شبکه‌های خود که در حال حاضر یک ماه و نیم از آن می‌گذرد، اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه شرکت زیرساخت تفکیک شبکه خود را حدودا در هفت استان کشور انجام داده، گفت: هر دو شرکت باید جدای از تجهیزات سخت‌افزاری، نرم‌افزارهای خود را برای این منظور تغییر و ارتقا دهند که این موضوع در حال انجام است.
مدیرکل نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات رگولاتوری بیان کرد: با تفکیک شدن شبکه‌ها دقیقا می‌توان مقصر اصلی در ایجاد اختلال را شناسایی کرد و براساس موافقت‌نامه‌هایی که امضا خواهد شد طرفین ملزم به پرداخت خسارت و تعمیر شبکه خواهند شد.
اصغریان گفت: ارایه‌دهندگان سرویس ملزم هستند شرایط دسترسی و اندازه‌گیری آنلاین سرویس را در اختیار مشتریان خود قرار دهند و چنانچه در ارایه سرویس‌ مشکلاتی وجود داشت و دو طرف نتوانستند به توافق برسند، رگولاتوری با ورود به موضوع مشکل را حل خواهد کرد.
وی در مورد مکانیزم دریافت و درخواست شکایت مردم از اپراتورهای فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: به کاربران سرویس‌های فناوری اطلاعات پیشنهاد می‌شود که ابتدا شکایت خود از سرویس مورد نظر را به اپراتورهای مربوطه ارایه کنند و در صورت دریافت نکردن پاسخ مناسب، مراتب را با رگولاتوری در میان بگذارند.
اصغریان عنوان کرد: 90 درصد اعتراضات مشتریان از سرویس‌های فناوری اطلاعات زمانی که به اپراتور مراجعه می‌کنند حل می‌شود و تنها 10 درصد این شکایات نیاز به پیگیری رگولاتوری دارد.
این مقام مسوول در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه در صورتی که شکایات کاربران از ارایه‌دهندگان سرویس‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق سالن‌های مانیتورینگ امکان‌پذیر باشد، در همان زمان رسیدگی شده و به اپراتور مربوطه ارجاع می‌شود، ادامه داد: در این مواقع اپراتور موظف خواهد بود حق و حقوق مشتری را پرداخت کند.

منبع : فناوران اطلاعات
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد