آیا روشن گذاشتن طولانی مدت کامپیوتر درست است؟



امروزه دانش کامپیوتر آنقدر پیشرفت کرده است که می توان بدون مشکل کامپیوتر را برای مدت طولانی یا حتی به صورت 24 ساعته روشن نگه داشت حتی می توان از زمان بی کاری کامپیوتر برای Update آنتی ویروس کامپیوتر و اسکن آن استفاده کرد. ولی برای روشن نگه داشتن طولانی کامپیوتر نکته هایی وجود دارد که یاد آوری انها خالی از لطف نیست

بدانید که:
هر بار روشن یا خاموش کردن کامپیوتر باعث تغییر دمای آن می شود. که به این تغییرات دمایی تنش هایی حرارتی گفته می شود. و از لحاظ فیزیکی می تواند آسیب پذیری هر قطعه ای را ( حتی غیر الکترونیکی ) افزایش دهد. مشکل دیگری که هنگام روشن کردن کامپیوتر وجود دارد، جرقه ای است که هنگام وصل کلید زده می شود. این جرقه های اضافه ولتاژ های نا خواسته ای ایجاد می کنند. با اینکه فیلتر هایی برای حذف این نوسانات ولتاژ وجود دارند اما همیشه مقداری از نوسانات از این فیلتر ها عبور می کنند. بنابراین اگر قرار است پس از مدت کوتاهی دوباره کامپیوتر خود را روشن کنید بهتر است اصلاً آنرا خاموش نکنید. پس برای افزایش عمر کامپیوتر خود بهتر است از روشن و خاموش کردن های بیهوده کامپیوتر خودداری کنید.
هارد دیسک کامپیوتر شما می تواند با سرعت 5400 یا 7200 یا 15000 دور در دقیقه دیسک های خود را به بچرخاند. وقتی که یک کامپیوتر روشن است بیرینگ ( یا به قول عوام بلبرینگ ) آن در حال سایش است. و بد نیست بدانید هارد دیسک های امروزی به طور متوسط می توانند 100000 تا 250000 ساعت بدون مشکل و بدون وقفه کار کنند. کامپیوتر هایی که برای سرور ها ساخته می شوند از تکنولوژی استفاده می کنند که بتوانند هفت روز هفته را به صورت شبانه روزی کار کنند. و چکیده این تکنولوژی در کامپیوتر های شخصی استفاده شده است بنابراین بیشتر آنها می توانند برای یک دهه یا حتی بیشتر بدون مشکل کار کنند. بنابراین خیلی لازم نیست نگران هارد دیسک خود به عنوان یکی از قطعات دارای استهلاک مکانیکی نگران باشید.
فن CPU، منبع تغذیه، حتی کارت گرافیکی مقداری برق مصرف می کنند. اما اگر از مود ذخیره انرژی ( Power Option ) در کامپیوتر خود استفاده کنید. می توانید مصرف آنرا به میزان قابل توجهی کاهش دهید. و اگر از مانیتور CRT برای کامپیوتری که قرار است مدت طولانی روشن بماند استفاده می کنید بهتر است آنرا با یک مانیتور LCD تعویض کنید چون این مانیتورها مانند یک بخاری برقی در تابستان هستند. و نه تنها انرژی بیشتری مصرف می کنید بلکه باید برای تهویه گرمای انها هم فکری بکشید. کامپوتر هایی (مادر برد هایی ) که دارای برچسب EPA یا Energy Star هستند می توانند. به راحتی مانیتور یا هارد دیسک ( اگر برای مادربرد و CPU این عمل انجام نشود ) را در حالت خواب قرار دهند که سبب کاهش مصرف انرژی می شود و در عین حال کار خود را انجام می دهند بدون اینکه صدمه ای به به یکی از قطعات آن وارد شود.

مانیتور های CRT قدیمی با مشکلی مواجه بودند که اگر یک تصویر را طولانی مدت نمایش می دادند آن تصویر روی صفحه نمایش به صورت هاله باقی می ماند یا اصطلاحاً می گفتند تصویر روی صفحه نمایش سوخته است. که راه حل این مشکل استفاده از Screen Saver است. اما این مشکل در مانیتور های CRT امروزی به مراتب کمتر شده است و در مانیتور های LCD هم چنین مشکلی وجود ندارد.

اگر می خواهید کامپیوتر خود را برای مدت طولانی روشن بگذارید بهتر است یک محافظ در برابر صاعقه برای آن نصب کنید.

upsچیست؟




UPS (Uninterruptible Power Supplies)

امروزه با وجود مادربرد هایی که خیلی هم گران نیستند می توانید از روشهای ارزان قیمت مختلفی برای حفاظت مادربرد کامپیوتر در برابر مشکلات منبع تغذیه ( برق شهر ) استفاده کنید. ولی هیچ روشی مانند استفاده از UPS یا یک منبع تغذیه بدون وقفه نمی تواند از مادربرد یا سایر تجهیزات گرانقیمت شما در برابر مشکلات برق حفاظت کند. زمانیکه شما یک سرور یا کامپیوتر گرانقیمت دارید اهمیت وجود UPS بیشتر می شود. UPS برای فیلتر نوسانات ناخواسته برق ورودی و کنترل ولتاژ آن دارای مدارات خاصی است. و برای حل مشکل قطع برق یا افت بیش از حد ولتاژ ( افت ولتاژ برای بسیاری تجهیزات مضر است یا سبب از کار افتادن موقت آنها می شود ) از باتری استفاده می کند. که کل این مچموعه را تغذیه پشتیبان می گویند.

اما برای انتخاب یک UPS باید خدمتتان عرض کنم این به خود شما بستگی دارد که چه میزان می خواهید خرج کنید و UPS را برای چه منظوری مورد استفاده قرار می دهید. مصرف انرژی آنچه محافظت می کنید عامل دیگری است که در خرید UPS نقش مهمی ایفا می کند. واحدی که بوسیله آن ظرفیت UPS یا مقدار انرژی که به شما میدهد بیان می شود عبارت است از آمپر-ساعت. مثلاً یک UPS پنجاه آمپر ساعت می تواند دستگاه شما را با جریان 2 آمپر به مدت 25 ساعت یا با جریان 5 آمپر به مدت 10 ساعت تغذیه کند. توجه داشته باشید که میزان جریان را مصرف دستگاه تعیین می کند پس زمان تغذیه برای یک UPS مشخص به میزان مصرف دستگاه شما دارد. بدیهی است در صورتیکه زمان بحرانی که به یک منبع تغذیه احتیاج دارید کوتاه باشد می توانید از UPS با آمپر-ساعت کمتر و در نتیجه ارزانتر استفاده کنید. البته یک محدودیت هم در این زمینه وجود دارد و آن این است که جریان نامی UPS شما باید از کل برق دستگاههای شما ( به آمپر ) بزرگتر باشد.

نکته دیگری که در پایان توجه شما را به آن جلب می کنم این است که هیچگاه از یک محافظ لوازم برقی ( مانند محافظ یخچال یا کامپیوتر ) در خروجی یک UPS استفاده نکنید یا به عبارت دیگر زمانیکه از UPS استفاده می کنید نباید از این محافظ ها به طور همزمان برای یک دستگاه استفاده کنید چون باعث صدمه دیدن دستگاه شده و حتی از نظر ایمنی شما هم می تواند خطرناک باشد.

امنیت درخدمات بانکداری الکترونیکی

امنیت بانک
SSL یا Secure Socket Layer
پروتکل SSL جهت ایجاد امنیت و محرمانگی اطلاعات بر روی اینترنت توسعه یافته است و این پروتکل که از تایید هویت سمت سرویس دهنده و سرویس گیرنده پشتیبانی می کند ، امنیت و تمامیت کانال انتقال را با استفاده از رمز کردن ، تصدیق اصالت و کدهای تصدیق پیام حفظ می کند . هنگامی که مشتری بخواهد از طریق وب سایت بانک ، خدمات بانکداری الکترونیکی از قبیل حواله الکترونیکی (انتقال وجوه) ، صورت حساب الکترونیکی و ... را دریافت کند ، نام کاربری (شماره حساب) و کلمه عبور او از طریق اینترنت و با استفاده از تکنولوژی SSL به سایت بانک ارسال می شود ، پروتکل SSL قبل از اینکه اطلاعات شخصی مشتری از رایانه او خارج شود آنها را کدگذاری و رمز نگاری کرده تا این اطمینان برای مشتری حاصل شود که هنگام ارسال و دریافت اطلاعات هیچ شخص دیگری نمی تواند اطلاعات را خوانده و یا آنها را تغییر دهد . مشتری پس از وارد شدن به سایت بانکداری الکترونیکی بانک ملت (از طریق ورود به سایت بانک به نشانی www.bankmellat.ir و سپس کلیک روی لینک بانکداری الکترونیک) از دو طریق می تواند از امن بودن و غیر تقلبی بودن سایت اطمینان حاصل کند :

ادامه مطلب ...

علائم بیماری اینترنتی

  ساعت 11:30 شب است. بسیار خسته است، به طوری که چشمانش باز نمی‌شوند. فردا هم از همان اول صبح کلی کار دارد. اما مگر می‌تواند بدون چک کردن ایمیل‌هایش بخوابد؟ پای رایانه‌اش می‌نشیند و به اینترنت وصل می‌شود. با خود می‌گوید: فقط نیم ساعت. بعد می‌خوابم. چند ایمیل چک می‌کند و چندتا هم جواب می‌دهد. دو سه نفر از دوستانش آن‌لاین هستند. شروع به صحبت با او می‌کنند. همزمان مشغول خواندن خبرهای روز در سایت‌های مختلف است. ناگهان به طور تصادفی چشمش به گوشه پایینی سمت چپ مانیتور می‌افتد و ساعت سیستم را می‌بیند. ساعت 2:30 بامداد است و او هنوز بیدار است.‌هایش بخوابد؟ پای رایانه‌اش می‌نشیند و به اینترنت وصل می‌شود. با خود می‌گوید: فقط نیم ساعت. بعد می‌خوابم. چند ایمیل چک می‌کند و چندتا هم جواب می‌دهد. دو سه نفر از دوستانش آن‌لاین هستند. شروع به صحبت با او می‌کنند. همزمان مشغول خواندن خبرهای روز در سایت‌های مختلف است. ناگهان به طور تصادفی چشمش به گوشه پایینی سمت چپ مانیتور می‌افتد و ساعت سیستم را می‌بیند. ساعت 2:30 بامداد است و او هنوز بیدار است.‌دهد. دو سه نفر از دوستانش آن‌لاین هستند. شروع به صحبت با او می‌کنند. همزمان مشغول خواندن خبرهای روز در سایت‌های مختلف است. ناگهان به طور تصادفی چشمش به گوشه پایینی سمت چپ مانیتور می‌افتد و ساعت سیستم را می‌بیند. ساعت 2:30 بامداد است و او هنوز بیدار است.
ادامه مطلب ...

انتقال اطلاعات از یک هارد دیسک به هارد دیسک دیگر

 یکی کاهاریی که موقع تعویض هارد یا مواقع دیگر زیاد به آن نیاز خواهید داشت، انتقال فایل و برنامه ها از یک هارد به هارد دیسک دیگر است. البته اگر دوکامپیوتر در اختیار داشته باشید به راحتی با اتصال شبکه یا از طریق کابل پورت موازی (و حتی سری) امکان اتصال دو کامپیوتر و مبادله دیتا بین آن دو وجود دارد. ولی اگر فقط یک کامپیوتر داشته باشید و یا مایل باشید که انتقال دیتا با سرعت بالا انجام گیرد بهترین کار اتصال هار دیسک ها به یک کامپیوتر و مبادله دیتا بین آنهاست.

جهت اجرای این کار باید کمی حرفه ای باشید و حواستان را جمع کنید . رایانه ها معمولا دارای یک هارد دیسک هستند . در اولین قدم بهتر است که پارتیشن های هارد دیسک خودتان را نامگذاری کنید . تا بعدا درایو های هارد ها را به راحتی از همدیگر تشخیص دهید. مثلا یکی را hard1 و دیگری را hard2 نام گذاری کنید.

ادامه مطلب ...

DirectX چیست؟


ویندوز ایکس پی Direct X9.1 یا ورژنهای بالاتر آن را ساپورت می کند که قابلیتهای صوتی و تصویری کامپیوتر را افزایش می دهد. Direct X دسترسی به قابلیتهای دستگاه هایی مانند مانیتور و کارت صدا را برای نرم افزار ها فراهم می کند تا از قابلیتهای سه بعدی تصویر و صدای فراگیر و جلوه های صوتی آنها استفاده شود.

Direct X نرم افزار ها را قادر می سازد تا از قابلیتهای سخت افزار کامپیوتر شما اطلاع پیدا کرده و پارامترهای لازم را با آنها مطابقت دهد. این خاصیت به برنامه های صوتی و تصویری این قدرت را می دهد تا روی هر کامپیوتری که ویندوز نصب شده و سخت افزار آن سازگار با Direct X باشد فایل های صوتی و تصویری را با بیشترین کارایی و کیفیت ممکن به اجرا بگذارد.

Direct X یک سری از برنامه های سطح پایین است که Application Programming Interfaces یا (APIs) را در خود دارد و دسترسی به ویژگیهای با کارایی بالای سخت افزار مانند چیپ های شتاب دهنده گرافیکی سه بعدی و کارتهای صدا را امکان پذیر می سازد.

این APIs ها شامل شتاب دهنده های گرافیک دو بعدی و فابلیت پشتیبانی از وسایل ورودی مانند موس، جوی استیک و کی بورد و کنترل میکس صدا و صدای خروجی هم هست. توابع سطح پایین بوسیله این مولفه ها پشتیبانی می شوند که Direct X را می سازند:

• Microsoft Direct 3D
• Microsoft Direct Sound
• Microsoft Direct Music
• Microsoft Direct Input
• Microsoft Direct Play

مشکل امنیتی سیستم های بانکی

   موضوع امنیت، یکی از اصول مهم در ایجاد و گسترش شبکه‌های کامپیوتری است، و امروزه با توسعه روزافزون استفاده از شبکه در امور مختلف زندگی، توجه و به کارگیری آن به ویژه پس از خطرات و حملات فراوان به شبکه‌ها، اهمیت خود بیش از پیش نشان می‌دهد.
متاسفانه در کشور ما، با وجود زمینه و علاقه فراوان به گسترش شبکه‌ها و استفاده از آن، هنوز آنچنانکه باید به موضوع امنیت توجه نمی‌شود، و طبیعی است در زمینه‌های حساس و مهم مانند بانکداری (که هنوز در ابتدای راه به کارگیری آن هستیم) نیز این مشکل وجود دارد.
به بهانه خبری که اخیرا در باره حمله به یک سیستم شبکه بانکی در کشور، و نتیجتا بروز خسارات فراوان منتشر شد، با مهندس بهرنگ فولادی کارشناس شبکه‌های کامپیوتری که به ویژه در زمینه امنیت شبکه‌ها فعالیت دارد گفت‌وگویی کرده‌ایم که نظراتش را در این خصوص می خوانید.
ادامه مطلب ...

پاسخ رهبری درباره آرایش همسر فرعون

پاسخ رهبری درباره آرایش همسر فرعون
در مورد سریال یوسف هم به ایشان عرض کردم که آرایش همسر فرعون زیاد است و یک جاهایی خود ما به آن اشکال داریم ایشان فرمودند اگر آن پیام کلی و معنوی که منتقل می‌شود، برتری و تفوق خود را نشان دهد این مسائل می‌تواند قابل اغماض باشد.
هفته​نامه پنجره نوشت: عزت​الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما پس از مدت​ها در گفت‌و‌گو با یک نشریه مکتوب در مورد مسائل مختلف این سازمان و اتفاقات چند سال اخیر صحبت کرده است.

او در بخشی از این مصاحبه و در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما آیا می‌توان به خاطر برخی نکات مهم‌تر از پاره‌ای خط قرمزها صرف‌نظر کرد؟» گفت: «به‌طور کلی نه ولی اصل با محتوا و تأثیرگذاری نهایی پیام یک فیلم و یا سریال است.»

او افزود: «سریال دکتر قریب از کارهایی بود که رهبری در یک جلسه‌ای از آن اعلام رضایت کردند این سریال مربوط به زندگی و خدمات دکتر محمد قریب است و بسیاری از صحنه‌های این مجموعه در بیمارستان کنار مریض‌ها، پرستارها و منطبق با حال و هوای سال‌های دور تصویر شده شخصاً همیشه نگران نحوه نمایش این روابط بودم بسیاری از روابط روابطی عاطفی و حسی بود ولی رهبری فرمودند که این سریال کار خوبی بوده نه این‌که اشکال نداشته باشد.»

ضرغامی گفت: «من چندین بار که از ایشان در مورد این‌گونه مشکلات سوال کردم رهبری فرمایش بسیار بلند و حکیمانه‌ای داشتند و فرمودند همه این ضوابط باید رعایت شوند ولی دقت کنید به آن پیام اصلی که منتقل می‌شود. در مورد سریال یوسف هم به ایشان عرض کردم که آرایش همسر فرعون زیاد است و یک جاهایی خود ما به آن اشکال داریم ایشان فرمودند اگر آن پیام کلی و معنوی که منتقل می‌شود، برتری و تفوق خود را نشان دهد این مسائل می‌تواند قابل اغماض باشد.»

منبع: آفتاب

ترمیم 12 آسیب‌پذیری در مرورگر اینترنتی کروم

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران 
سرویس: جامعه اطلاعاتی -فناوری اطلاعات

12 آسیب‌پذیری در مرورگر کروم که همگی از سوی گروه امنیتی گوگل به‌عنوان تهدید سطح بالا رتبه‌بندی شده بودند، ترمیم شدند.

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نسخه ترمیم شده کروم هم‌چنین شامل یک به روزرسانی برای فلش پلیر ادوب است که حفره امنیتی خطرناکی را وصله می‌کند که هکرها با اسناد PDF مخرب از آن بهره برداری می‌کردند.

گوگل 7500 دلار جایزه به هشت محققی داد که 11 مورد از 12 ایراد کروم را شناسایی کردند؛ این بیش‌ترین میزان پاداش پرداخت شده از سوی این شرکت از نیمه ماه اوت است که هشت هزار و 674 دلار پاداش نقدی اعطا کرده بود.


این شرکت مانند همیشه اجازه دسترسی به پایگاه داده ردیابی ایرادها را به کسی نداده تا جزییات فنی آسیب‌پذیری‌ها فاش نشوند. گوگل معمولا دسترسی به یک حفره را چند هفته پس از انتشار وصله‌های امنیتی فراهم می‌کند تا کاربران پیش از منتشر شدن اطلاعات عمومی آن، برای به‌روزرسانی فرصت داشته باشند.

دیگر سازندگان مرورگر مانند موزیلا نیز همین کار را انجام می‌دهند. به‌روزرسانی برای نسخه "باثبات" کروم شامل نسخه به سازی شده‌ای از برنامه پخش رسانه فلش پلیر ادوب است.

چند ماه قبل گوگل و ادوب قراردادی بستند که امکان داد فلش پلیر در کروم گنجانده شود و این افزونه در داخل مرورگر با استفاده از به‌روزرسان خود مرورگر به روز می‌شود.

ادوب هفته گذشته تایید کرده بود که فلش حاوی حفره خطرناکی است که نفوذگران به شکل گسترده در حال بهره‌برداری از آن هستند و وعده داد که این حفره تا نهم ماه نوامبر ترمیم شود.

کنتور که نمی ندازه!

مسئولین فرهنگی بیشتر دقت کنند
کنتور که نمی ندازه!
در حالی که جمعیت کل استان اردبیل طبق سرشماری سال 1385 نفوس و مسکن یک میلیون و دویست هزار نفر است؛ مسئول دارالقرآن‌الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با مهر از شرکت دو میلیون نفر در دوره های آموزشی قرآن کریم در سطح این استان خبر داده است.
در حالی که جمعیت کل استان اردبیل طبق سرشماری سال 1385 نفوس و مسکن یک میلیون و دویست هزار نفر است؛ مسئول دارالقرآن‌الکریم اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در گفت‌وگو با مهر از شرکت دو میلیون نفر در دوره های آموزشی قرآن کریم در سطح این استان خبر داده است.



این در حالی است که اگر رشد سالانه 10 درصدی را هم برای این استان در نظر بگیریم، جمعیت این استان در سال نود به حدود یک میلیون و نهصد هزار نفر می‌رسد!

به نظر می رسد مسئولین فرهنگی کشور می بایست دقت بیشتری در ارائه‌ی آمار خود داشته باشند.

منبع: مشرق