اینترنت ملی : پس از VPNها فیلترشکن‌ها هم ناک‌اوت شدند!

اینترنت ملی مراحل نهایی‌اش را طی می‌کند
پس از VPNها فیلترشکن‌ها هم ناک‌اوت شدند!

گروه علمی: در پی قطع تقریبا کامل vpn‌ها از ماه گذشته و در ادامه ایجاد محدودیت‌ها برای دسترسی کاربران به سایت‌های فیلترشده، از دو سه روز گذشته، اکثر فیلترشکن‌های معروف از کار افتاده‌اند.

به گزارش بهارنیوز، طی روزهای اخیر فیلترشکن‌های معروفی چون سایفون، فریگیت و ... به طور کامل قطع شده و یا پس از اتصال، دقایقی بعد قطع و غیرقابل استفاده می‌شوند. برخی منابع، قطعی‌ها و کندی روزهای اخیر اینترنت را نیز در همین رابطه ارزیابی کرده‌اند که ارتباط مستقیمی با نزدیک شدن به انتخابات دارد. در عین حال برخی دست‌اندرکاران فضای مجازی در نگاه و ارزیابی جامع‌تر معتقدند افزایش محدودیت‌های جدید مربوط به اجرای کامل تر «اینترنت ملی» است و نه لزوما مسائل مقطعی چون انتخابات، که عملا و در مرحله نهایی، کل ارتباط اینترنت ایران را به شکل مدیریت شده و تحت کنترل و به شکل یک شبکه داخلی تبدیل خواهد کرد.

بنا به این اظهارات که با واقعیت نیز سازگاری بیشتر و ملموس‌تری دارد، «اینترنت ملی» مراحل نهایی خود را طی می‌کند و قطع کامل وی پی ان‌ها از یکی دو ماه پیش و همچنین غبرقابل استفاده شدن فیلترشکن‌ها طی روزهای اخیر، نشان‌دهنده اجرایی شدن نهایی این طرح می‌باشد. طرحی که عملا ارتباط اینترنت ایران را کاملا با دنیای مجازی خارج از کشور قطع و مدیریت آنرا به سیستم مخابرات ایران خواهد داد. بدین شکل که مدیریت این شبکه داخلی موسوم به «اینترنت ملی» به دلیل اینکه درگاه «پورت» اصلی این شبکه را با ساماندهی طرح مذکور به کنترل کامل خود درآورده و در اختیار دارد فقط به آی پی‌هایی که خود صلاح بداند اجازه ورود به اینترنت کشور را می‌دهد. این طرح قبلا در کشورهای چین و سپس کره‌شمالی اجرایی شده است.

در واقع شیوه مدیریت اینترنت کشور و نظارت بر وب سایت‌ها در طرح جدید با سیستم قبلی، 180 درجه متفاوت شده است. به این معنا که تا قبل از این همه سایت‌هایی که سیستم تشخیص می‌داد فیلتر (غیرقابل دسترس) می‌شدند اما ارتباط با کل شبکه جهانی برقرار بود. به عبارت شفاف تر فرضا اگر در شبکه جهانی 10 میلیون سایت موجود بود، شما دسترسی به 10 هزار مورد مشخص آن را قطع «فیلتر» می‌کردید ولی هرآنچه که در این فضای گسترده وجود داشت و شما پورت آن را قطع نمی‌کردید، قابل مراجعه و دسترسی بود. به همین دلیل امکان استفاده از وی‌پی‌ان و فیلتر شکن به سادگی وجود داشت.

در «اینترنت ملی» اما وضع کاملا متفاوت و بالعکس است. در این طرح که مراحل نهایی آن در حال اجراست، اینترنت کشور عملا به یک شبکه داخلی و نه جهانی تبدیل و مدیریت مخابرات فقط به سایت‌هایی که خود اجازه می‌دهد اجازه ورود به این شبکه را می‌دهد. در واقع شما فرضا از بین همان 10 میلیون سایت مورد اشاره در شبکه جهانی، حالا اجازه می‌دهید که 10 هزار سایت مشخص اجازه ورود به شبکه را دارند و کنترل سرعت آن را نیز در اختیار دارید به همین دلیل نه تنها وی‌پی‌ان‌ها و فیلترشکن‌ها بلکه هر سایت و وبلاگ و ... از سرورهای خارج از شبکه داخلی امکان ورود به «اینترنت ملی» را نخواهند داشت. اندک وی‌پی‌ان‌هایی هم که در حال حاضر قابل استفاده هستند عمدتا تحت مدیریت و کنترل سیستم مخابراتی هستند که به آنها مجور قانونی داده‌اند تا در اختیار افراد و سازمان‌های دولتی و رسمی قرار داده شوند. مجموعه همه این‌ها در عمل و در مرحله نهایی «اینترنت ایران» را به یک شبکه داخلی «اینترانت» مبدل می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد