پیدا کردن مدل گوشی افراد از روی شماره تلفن همراه


پیدا کردن مدل گوشی افراد از روی شماره تلفن همراه

فرض کنید شماره تلفن یک فرد را در اختیار دارید و دوست دارید بدانید گوشی وی ساخت کدام کارخانه است و مدل دقیق گوشی او چیست. شاید در نگاه اول چنین چیزی ممکن نباشد، اما در صورتی که شماره مورد نظر شما «همراه اول» باشد به سادگی چنین کاری امکان پذیر است. تنها لازمه این کار نیز دسترسی به اینترنت است.

برای پیدا کردن مدل گوشی شماره‌های «همراه اول» کافی است به آدرس http://78.38.243.104:8080/mcci-mt-web-portal مراجعه کنید.
شماره تلفن همراه را با پیش‌شماره و به همراه کد 98 و بدون صفر وارد کرده (ترفندستان) و روی دکمه «مرحله بعد» کلیک کنید (به عنوان مثال 989120000000).
در صفحه بعد، کارخانه و مدل گوشی این شماره موبایل را مشاهده خواهید کرد.

این دو صفحه در اصل برای دریافت خدمات دیتا راه‌انداری شده‌اند اما چنین استفاده‌ای نیز می‌توان از آن‌ها کرد.

لازم به ذکر است که این عمل فقط در مورد گوشی هایی قابل اجراست که سرویس دیتای آنها فعال باشد.

جاسوسی سازمانهای اطلاعاتی از وبلاگ‌ها !

جاسوسی سازمانهای اطلاعاتی از وبلاگ‌ها  !
سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با اعلام اینکه سازمانهای اطلاعاتی برخی کشورها با تجمیع اطلاعات وبلاگها اقدام به جاسوسی می‌کنند گفت: دارندگان این گونه صفحات باید از انتشار هرگونه مطالبی که می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد خودداری کنند.
به گزارش مشرق به نقل از مهر، سروان علی نیک نفس در رابطه با فعالیت وبلاگ ها در فضای سایبر اظهار داشت: تولیدات وبلاگها تحت کنترل نیست و بیشتر به عنوان رسانه کاربر محور در فضای سایبر مطرح می شود. در این محیط هر فردی می تواند مطالب دلخواه خود را منتشر کند و نبود نظارت کافی و گستردگی فعالیتها نیز باعث می شود تا فضای آزادی برای انتشار مطالب فراهم شود.

وی ادامه داد: افراد بیشتر از وبلاگ برای انتشار اطلاعات و علائق شخصی استفاده می کنند و با توجه به محدود بودن اطلاعات این موضوع اهمیت چندانی ندارد اما متاسفانه هنگامی که چند وبلاگ به عنوان هدف انتخاب می شوند و مورد بررسی قرار می گیرند بسیاری از اطلاعات آنها استخراج و بر علیه کشور استفاده می شود.

سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا از بررسی نظرات وبلاگها توسط سیستم های جاسوسی خبر داد و افزود: سیستم هایی به صورت خودکار اطلاعات با ارزش وبلاگها و نظرات آنها را بررسی کرده و اطلاعات مورد نیاز افراد و سیستم های جاسوسی را از حجم بسیار بالای وبلاگها استخراج و دراختیار این افراد قرار می دهد. متاسفانه اطلاعات مهمی با عنوان نظرات در وبلاگها منتشر می شود که این مسئله می تواند آسیبهایی را به دنبال داشته باشد.

نیک نفس با اشاره به ذخیره اطلاعات وبلاگها توسط ارائه دهندگان خدمات وبلاگ تاکید کرد: براساس قانون مبارزه با جرایم رایانه ای ارائه دهندگان خدمات وبلاگ باید اطلاعات وبلاگ ها را ذخیره کنند تا براساس دستور مرجع قضائی برای رسیدگی به جرایم مرتبط با این حوزه آن را در اختیار پلیس قرار دهند.

وی هتک حیثیت را یکی از اعمال مجرمانه در وبلاگ برشمرد و عنوان داشت: علاوه بر وبلاگها در ویکی ها و انجمن های گفتگو نیز اطلاعات مهمی مطرح و در رابطه با آنها اعمال مجرمانه‌ای انجام می شود اما متاسفانه هتک حیثیت و سرقت اطلاعات شخصی مهمترین جرایم حوزه این رسانه ها است.

سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا نظر سنجی را یکی از راههای جاسوسی و کسب اطلاعات از افراد دانست و گفت: عده ای با ایجاد نظر سنجی و ترغیب افراد برای شرکت در آن اطلاعات زیادی را از این راه بدست می آورند. ممکن است هر وبلاگ به صورت شخصی مورد سوء استفاده قرار نگیرد اما وبلاگها به صورت دسته جمعی مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

نیک نفس با تاکید بر لزوم توجه به اطلاعات منتشر شده در وبلاگها افزود: دارندگان این گونه صفحات باید از انتشار هرگونه مطالبی که می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد خودداری کنند زیرا بخشی از اطلاعات سازمان های جاسوسی از طریق اطلاعات شفاف منتشر شده در کشور تامین می شود.

تعرفه‌ تماس و خدمات سیم‌کارت‌های رایتل اعلام شد


  تعرفه‌ تماس و خدمات سیم‌کارت‌های رایتل اعلام شد 
نرخ تعرفه ارسال پیامک فارسی از سیم‌کارت‌های رایتل 105ریال و پیامک لاتین در این سیم‌کارت‌ها 195ریال است و تعرفه تماس تصویری از سیم‌کارت‌های رایتل، دقیقه‌ای 1495 ریال اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نرخ مکالمه با سیم‌کارت‌های رایتل برای هر دقیقه 555 ریال در این شبکه، 625 ریال برای ارتباط با سایر شبکه‌ها خواهد بود. هم‌چنین نرخ سرویس پیام چندرسانه‌یی MMS برای 300 کیلوبیت 400 ریال است.

اما سرعت دسترسی به اینترنت این اپراتور برای کاربران خانگی 128 کیلوبیت بر ثانیه و برای اشخاص حقوقی 2 تا 3 مگابیت بر ثانیه قابل استفاده خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سیم‌کارت‌های «رایتل» نسل جدید با قابلیت‌های بسیاری هستند که شاخص‌ترین آن ارتباط تصویری است که تا به امروز در کشور قابل ارائه نبود.

رایتل سه نوع سیم‌کارت دایمی، اعتباری و دیتا عرضه می‌کند که قیمت سیم‌کارت دایمی 120 هزار تومان و قیمت سیم‌کارت های اعتباری و دیتا 20 هزار تومان تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران، نسل سوم، نسلی از استانداردهای مخابرات بی‌سیم است که از طریق آن باید خدمات مکالمه تلفنی، دسترسی به اینترنت، مکالمه ویدئویی و تلویزیون همراه ارائه شود.

طبق استاندارد IMT-2000، حداقل سرعت لازم برای یک شبکه نسل سوم، 200 کیلوبیت بر ثانیه است؛ هر چند که اکنون سرعت‌های بسیار بیش‌تری در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، نسل بعدی یعنی نسل چهارم تلفن همراه در سال 2009 در سوئد و نروژ به راه افتاده است. شبکه نسل چهارم باید بتواند تمام خدمات مبتنی بر IP را برای لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه فراهم کند.

چنین شبکه‌ای باید برای کاربرانی که با سرعت زیاد تحرک دارند ارتباط با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه و برای افراد ساکن و یا پیاده ارتباط با سرعت یک گیگابیت بر ثانیه فراهم کند.

جدایی نادر از سیمین' برنده جایزه گلدن گلوب شد

جدایی نادر از سیمین' برنده جایزه گلدن گلوب شد

اصغر فرهادی کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین پس از گرفتن جایزه گلدن گلوب

فیلم ایرانی "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم خارجی "گلدن گلوب"، که یکشنبه شب در شهر لس آنجلس برگزار می شود، را دریافت کرد.

اکران عمومی این فیلم در سینماهای آمریکا از دو هفته پیش آغاز شده است.

این فیلم برای گرفتن جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب با فیلم های "در سرزمین خون و عسل" به کارگردانی آنجلینا جولی، "گل های جنگ" به کارگردانی ژانگ ییمو، "پسری با دوچرخه به کارگردانی"برادران داردن، و فیلم "پوستی که در آن زندگی می کنم"، به کارگردانی پدرو آلمودوار رقابت می کرد.

لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی و مریلا زارعی در فیلم جدایی نادر از سیمین ایفای نقش کرده اند.

"جدایی نادر از سیمین" که لیلی حاتمی و پیمان معادی بازیگران نقش اول زن و مرد آن هستند، همچنین برای شرکت در هشتاد و چهارمین دوره مراسم اسکار، به عنوان نماینده سینمای ایران در این آکادمی انتخاب شده است.

اگر این فیلم به جمع ۵ فیلم منتخب بخش خارجی اسکار راه پیدا کند، نخستین نامزد ایران برای دریافت این جایزه پس از فیلم سینمایی "بچه های آسمان" به کارگردانی مجید مجیدی خواهد بود که در سال ۱۹۹۸ برای دریافت جایزه اسکار نامزد شد.

"جدایی نادر از سیمین" پیشتر برنده جوایز معتبر دیگری نیز شده بود.

این فیلم در شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و ۲ جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد این جشنواره آلمانی را دریافت کرده بود.

"جدایی نادر از سیمین" در ایران نیز ۴ سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (محمود سماک باشی)، بهترین فیلمبرداری (محمود کلاری)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) را از بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است.

ایرج گرگین درگذشت

ایرج گرگین درگذشت

آقای گرگین که مبتلا به سرطان بود روز یکشنبه اول ژانویه در بیمارستان بستری شده بود

ایرج گرگین از قدیمی ترین روزنامه نگاران و برنامه سازان و مدیران رادیو و تلویزیون صبح امروز جمعه ( ۲۳ دی ماه) در ویرجینیا درگذشت.

آقای گرگین که مبتلا به سرطان بود، روز یکشنبه اول ژانویه در بیمارستان بستری شده بود.

ایرج گرگین در سال ۱۳۳۰کار روزنامه نگاری را با روزنامه کیهان آغاز کرد و در سال ۱۳۳۷ وارد رادیو شد.

او در سال های نخستین دهه ۴۰ شمسی سرپرست و مسئول "برنامه دوم رادیو تهران" شد. این ایستگاه رادیویی پایگاه طرح مباحث اجتماعی، فرهنگی و هنری بود.

هنرمندانی مانند احمد شاملو، فروغ فرخزاد، نادر نادرپور، سیمین بهبهانی، مهدی اخوان ثالث، و فریدون رهنما در این شبکه رادیویی که مخاطب آن بیشتر، اهالی و علاقمندان فرهنگ و هنر بودند، حضور یافتند.

مفاهیم: اولترابوک چیست؟

فضای سایبر
مفاهیم: اولترابوک چیست؟

اولترابوک (ultrabook) عنوانی است که شرکت اینتل به نوعی از نوت‌بوک‌های بسیار باریک داده است که از پردازنده‌های اینتل و سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند.



اولترابوکها در عین کاهش اندازه و وزن کارکرد استاندارد نوت‌بوک را با استفاده از پردازنده‌‌های کم‌ولتاژ اینتل به همراه گرافیک تلفیق‌شده، هارد دیسک جامد یا الکترونیکی (SSD) و قاب یکپارچه حفظ می‌کند.

انتظار بر این است که اولترابوک‌ها که برای اولین بار در فصل چهارم سال 2011 به بازار عرضه شدند، با در دسترس قرار گرفتن ویندوز 8 که امکان استفاده موازی از روش سنتی موشواره و صفحه کلید و روش جدید صفحه لمسی را می‌دهد، تاثیر مهمی بر بازار فروش کامپیوتر بگذارند.

حرکت به سمت لپ‌تاپ‌های باریک و با وزن کم چند دهه است که ادامه داشت است، این روند از دهه 90 با عرضه تینک‌پد(ThinkPad) آی‌بی‌ام و بعد نت‌بوک‌ها آغاز شد و اکنون به اولترابوک‌های بسیار باریک رسیده است.

نوت‌بوک‌های بسیارباریک اولیه بسیار گران‌قیمت بودند و نت‌بوک‌ها(netbook)هم عموما آنقدر قوی نیستند که به عنوان کامپیوتر اصلی به کار روند.

اما وعده‌ای که اولترابوک‌ها می‌دهند، داشتن کامپیوتری با وزن کمتر از یک لپ‌تاپ معمولی، حدود 1.3 کیلوگرم است که عملا در کیف لپ‌تاپ شما ناپدید می‌شود.

اولترابوک‌ها به جایی هارد درایوهای سنتی از درایوهای جامد یا سالید استیت استفاده می‌کنند که امکان بسیار باریک و سریع بودن را به آنها می‌دهد (انتظار بالا آمدن کامپیوتر در کمتر از 10 ثانیه و بازگشتن تقریبا فوری آن از حالت استندبای را داشته باشید). و اولترابوک با استفاده از نسل آینده پردازنده‌های کم‌ولتاژ اینتل (مانند ایوی بریج) کارکردی بسیار قوی خواهند داشت و حتی توانایی کار گرافیک سه‌بعدی را خواهند داد.

یک وعده دیگر آلترابوک‌ها (در مقابل کامپیوتر مشابه اپل یعنی مک‌بوک ایر) پایین‌تر بودن قیمت است. با وجود اینکه مک بوک ایر 11 اینچی به قیمت 999 دلار عرضه می‌شود، اندازه‌ بزرگتر 13 اینچی آن که 1299 دلار است. در مقابل قیمت هدف برای اولترابوک‌های 13 اینچی زیر 1000 دلار است.

نهایتا گسترش اولترابوک‌های ارزان‌قیمت به آن معناست که مصرف‌کنندگان دیگر مجبور نیستند بین خرید یک لپ‌تاپ حجیم برای صرفه‌جویی در پول و خریدن یک لپ‌تاپ باریک و سبک گران‌قیمت دست به انتخاب بزنند.

اولترابوک‌ها بسیار سبک و قابل‌حمل بودن را به استاندارد جدید مصرف‌کنندگانی بدل خواهد کرد که می‌خواهند لپ‌تاپ بخرند. لپ‌تاپ‌های حجیم به انتهای پایینی طیف خرید رانده خواهند شد و دسک‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای رومیزی بیشتر از قبل جذابیت خود را برای کاربران عمومی از دست خواهند داد.

گوگل نتایج جست‌وجوی کاربران راشخصی‌ترکرد

گوگل نتایج جست‌وجوی کاربران راشخصی‌ترکرد
گوگل از طریق استفاده از محتوای سرویس گوگل‌پلاس شامل عکس، اخبار و نظراتی که به این شبکه اجتماعی ارسال می‌شوند، نتایج جست‌وجوی شخصی‌تری را برای کاربران فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، یک سرویس جدید گوگل محتوای بیش‌تری را به کاربرانی که به این موتور جست‌وجو وارد می‌شوند، نشان داده و امکان دسترسی به بخش‌هایی که ممکن است افراد در گوگل پلاس گذاشته باشند و یا ارسال‌های دوستانشان را فراهم خواهد کرد.

کندی و قطعی مجدد در وایمکس ایرانسل‬

کندی و قطعی مجدد در وایمکس ایرانسل‬

افت کیفیت و اختلال در سرویس اینترنت پرسرعت بی سیم ایرانسل (وایمکس) در تهران مجددا مشترکان را کلافه کرده است.

کاربران این فناوری معتقدند که دسترسی به اینترنت از طریق وایمکس ایرانسل قطع و یا اغلب با افت محسوسی روبرو شده است.

با توجه به اینکه هفته گذشته مشکل اینترنت کشور تا حدودی برطرف شده اما به نظر می رسد استفاده ککندگان از وایمکس ایرانسل بهره ای از آن نبرده اند.

این در حالی است که شرکت در تبلیغات اغوا کننده خود همواره به سرعت، اتصال همیشگی و کیفیت بالای خدمات پشتیبانی اشاره کرده است.

پیگیری های خبرنگار الف هم تاکنون برای گرفتن پاسخی قانع کننده از بخش پشتیبانی بی نتیجه مانده است.

از «اینترنت ملی» چه می دانیم؟

راه اندازی شیکه داخلی اینترنت در سایه ای از امیدها و تردیدها
از «اینترنت ملی» چه می دانیم؟
این سوال مطرح است که آیا اینترنت ملی قرار است دسترسی کاربران را به شبکه‌ها و پروتکل‌های داخلی محدود کند و دسترسی به اینترنت جهانی را با حذف و محدودیت روبرو سازد یا خیر. به گفته برخی از متخصصان اینترنت ملی قرار است در کنار شبکه اینترنت جهانی در دسترس کاربران قرار بگیرد و تنها میزبانی داده‌ها در داخل، حمایت و حفاظت از اطلاعات و اتصال شبکه‌های داخلی با یکدیگر را برعهده بگیرد. اما همچنان توضیحات مبهم و ناروشن از سوی مسئولان درباره اینترنت ملی، نگرانی کاربران جهت دسترسی به شبکه جهانی را دامن می‌زند.
سرویس اجتماعی فردا: بحث بر سر ماهیت اینترنت ملی، موضوعی است که پس از گذشت چند سال از طرح این ایده، همچنان بی‌پاسخ و مبهم باقی مانده است. در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی اینترنت ملی تا شش ماه آینده خبر داده است، هنوز هم کسی نمی‌داند که اینترنت ملی واقعا چیست؟ عملکرد و مقررات حاکم بر آن چگونه است؟ آیا اینترنت ملی دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه جهانی محدود می‌کند؟ آیا اینترنت ملی قرار است ادامه‌ای بر روند فیلترینگ در ایران باشد یا نه؟

اینها همه سوالاتی است که از ابتدای طرح ایده اینترنت ملی که در دوره‌هایی با عنوان اینترنت پاک و اینترنت حلال نیز از آن یاد می‌شد، از سوی بسیاری از متخصصان، کاربران و رسانه‌ها بیان شده و در واقع تاکنون نیز پاسخ روشن و یقینی در مقابل این سوالات مطرح نشده است.

شاید زمانی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در باره چیزی به نام اینترنت ملی توجیه نشده و به همین دلیل حاضر نشدند برای آن بودجه‌ای اختصاص دهند فکرش را هم نمی‌کردند که روزی دولت خود آستین همت بالا بزند و این طرح را با بودجه داخلی وزارت ارتباطات راه‌اندازی کند.

ماجرا از این قرار است که در زمستان‌۱۳۸۵ که بحث لایحه بودجه سال‌۸۶ مطرح شد، ابتدا بودجه‌ا‌ی ۱۰‌‌میلیارد تومانی برای شبکه ملی اینترنت یا همان اینترنت ملی در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شد اما در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید و به‌رغم اینکه این پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن بود و در لایحه دولت نیامده بود اما کمیسیون تلفیق به‌دلیل توجیه نبودن در مورد مفهوم اینترنت ملی آن را تصویب نکرد و لذا در صحن علنی مجلس نیز تصویب نشد.

با این حال چند ماه بعد، هیئت وزیران در خرداد سال‌۸۶ برنامه‌های عملیاتی راه‌اندازی و بهره‌برداری این شبکه‌ را در سال‌های ۸۶‌ تا‌۸۸ تصویب کرد که براساس آن شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های مخابراتی وابسته و شرکت‌های مخابراتی استانی مجاز شدند در طول سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ تا مبلغ ۵۶۶۰‌میلیارد ریال از منابع داخلی خود جهت ایجاد شبکه ملی اینترنت سرمایه‌گذاری کنند.


چندی بعد نیز در تاریخ ۲۸‌ مرداد ماه‌۱۳۸۶ شورای اقتصاد با درخواست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص سرمایه‌گذاری در طرح شبکه ملی دیتا به مبلغ ۳۵۰میلیارد تومان موافقت کرد.البته بارها گفته شد که این طرح تا فلان مرحله پیش رفته و مثلا در سال ۸۹ راه‌اندازی می‌شود اما هر بار وعده‌ها تحقق نیافت و کسی هم سر در نیاورد که اینترنت ملی چیست؟ حتی بر سر نام این پروژه نیز بحث و جدل‌هایی درگرفت و برخی آن را اینترنت ملی، برخی شبکه ملی اینترنت و بعضی دیگر آن را اینترانت کشوری نامیدند، درحالی که در برنامه پنجم از آن به‌عنوان شبکه ملی اطلاعات نام برده شده است.

در قانون برنامه پنجم توسعه، اینترنت ملی به عنوان یکی از زیرساخت‌ها و شاخص‌های توسعه فناورانه و تکنولوژیک در کشور مطرح شده است. طبق ماده دهم قانون برنامه پنجم توسعه، تقویت رسانه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی ملی و همسو، به منظور مقابله با رسانه‌های معارض خارجی، تهاجم فرهنگی و جرایم و ناهنجاری‌های رسانه‌ای به عنوان تکلیف برعهده دولت گذارده شده است.

همچنین در ماده 46 این برنامه دولت و در رأس آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده است تا شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کند و توسعه دهد. این شبکه اطلاعاتی باید امن و پایدار، متناسب با موازین شرعی باشد و پهنای باندی در حد استانداردهای جهانی داشته باشد تا در پرتوی آن در پایان برنامه ایران در رتبه دوم منطقه قرار گیرد.

برنامه پنجم توسعه کلیتی از ایده اینترنت ملی را مطرح می‌کند و تهیه آیین‌نامه اجرایی و مشخصه‌های عملیاتی آن را برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گذارد.

فاز اول در راه است...

حال رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات اعلام کرده است که فاز اول اینترنت ملی در سال جاری به مراحل اجرایی خواهد رسید و در نهایت تا سال 92 فاز نهایی آن تکمیل و اجرا خواهد شد. تقی‌پور در توضیح ویژگی‌های اینترنت ملی مشخصه‌هایی را مطرح کرده و اجرای این طرح را طبق برنامه پنجم از اهداف مهم دولت در حوزه توسعه ارتباطات و شبکه‌های الکترونیک کشور دانسته است. به گفته تقی‌پور شبکه ملی اینترنت یا شبکه اطلاعات ملی بر پایه پروتکل اینترنت طراحی شده و یکی از زیرساخت‌های اصلی دولت الکترونیک محسوب می‌شود. در این طرح ارسال تصویر، صوت و عکس با حجم زیاد اطلاعات به سهولت و با سرعت بالائی انجام می‌شود. همچنین پهنای باند اینترنت ملی در حد استاندارد خواهد بود و محدودیتی در سرعت دسترسی کاربران ایجاد نخواهد شد.

باوجود توضیحات وزیر ارتباطات درباره زمان راه‌اندازی و ویژگی‌های شبکه اینترنت ملی، هنوز مسائل بسیاری در این بحث با ابهام روبرو است و برخی از کاربران اینترنت را در ایران با نگرانی‌هایی مواجه کرده است. یکی از نگرانی‌های عمده کاربران در ایران دسترسی به شبکه جهانی اینترنت است. «اینترنت» ملی از بسیاری جهات شبیه به «اینترانت» ملی به نظر می‌رسد که شبکه‌ای محلی با دسترسی محدود و داخلی خواهد بود. حال این سوال مطرح است که آیا اینترنت ملی قرار است دسترسی کاربران را به شبکه‌ها و پروتکل‌های داخلی محدود کند و دسترسی به اینترنت جهانی را با حذف و محدودیت روبرو سازد یا خیر. به گفته برخی از متخصصان اینترنت ملی قرار است در کنار شبکه اینترنت جهانی در دسترس کاربران قرار بگیرد و تنها میزبانی داده‌ها در داخل، حمایت و حفاظت از اطلاعات و اتصال شبکه‌های داخلی با یکدیگر را برعهده بگیرد. اما همچنان توضیحات مبهم و ناروشن از سوی مسئولان درباره اینترنت ملی، نگرانی کاربران جهت دسترسی به شبکه جهانی را دامن می‌زند.

"عبدالمجید ریاضی" معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح موضوع می‌گوید با راه اندازی شبکه اینترنت ملی، دسترسی ها محدود نمی شود و فیلترینگ داخلی بر اساس فرهنگ، ارزش ها و باورهای کشور انجام می‌شود و عمده کار فیلترینگ روی مسایل اخلاقی است. اما همچنان چنین اظهارنظرهای کلی و نامعلومی نگرانی‌های کاربران را در زمینه فیلترینگ مرتفع نکرده است.

با وجود تمام این نگرانی‌ها می‌توان مزایایی را نیز برای طرح اینترنت ملی برشمرد که در کنار معایب و ابهامات این طرح قابل توجه و تأمل است. یکی از مهم‌ترین مزایایی که برای اینترنت ملی برشمرده شده است، میزبانی داده‌ها و اطلاعات شبکه در داخل ایران است. میزبانی اطلاعات شبکه‌های ایرانی در خارج از کشور موجب می‌شود که در صورت قطع ارتباط ایران با شبکه بین المللی امکان دسترسی به سایت‌های داخلی نیز برای کاربران وجود نداشته باشد. در حالی که راه‌اندازی اینترنت ملی و میزبانی داده‌های شبکه‌های داخلی در کشور این خلأ را برطرف می‌کند و دسترسی به شبکه‌های داخلی در قالب اینترنت ملی سامان‌دهی و تنظیم می‌شود.

همچنین بالا رفتن امنیت داده‌ها و اطلاعات را می‌توان از جمله نقاط قوت ایده اینترنت ملی دانست. ازسوی دیگر با راه‌اندازی اینترنت ملی، علاوه بر سامان‌دهی و یکپارچه‌سازی IP های کاربران، در هزینه‌های دیتاسنتر و راه‌اندازی آن صرفه جویی می‌شود و در قالب شبکه اینترنت ملی، ظرفیت و استانداردهای دیتاسنترها ارتقا می‌یابد.

باید امیدوار بود تا اعلام راه‌اندازی اینترنت ملی ازسوی رضا تقی‌پور همانند اعلام راه‌اندازی این شبکه از سوی محمد سلیمانی در سال 1385 در حد حرف و نظر باقی نماند و همچون پروژه‌های عمرانی متعددی که در مراسم پر زرق و برق کلنگ آنها زده می‌شود و فی امان الله رها می شوند، به فراموشی سپرده نشود. علاوه بر این باید به مسئولین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گوشزد کرد که اجرای یک طرح ملی همچون اینترنت ملی، تنها با همراهی و موافقت مردم است که به سرانجام مطلوب و دلخواه می‌رسد.

بنابراین توضیح دقیق ویژگی‌های اینترنت ملی برای کاربران اینترنتی و رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های کاربران در مورد سیاست‌های فیلترینگ و دسترسی به شبکه اینترنت جهانی، تنها راهی است که می‌تواند مزایا و فرصت‌های اینترنت ملی را برای جامعه تشریح و تبیین کند و این طرح بزرگ را در مرحله اجرا به موفقیت برساند.

نکاتی که باید درباره قبوض تلفن همراه بدانید

نکاتی که باید درباره قبوض تلفن همراه بدانید
سرویس: جامعه اطلاعاتی - ارتباطات

مدیریت شارژینگ و محاسبات هزینه‌ها در شبکه‌ی تلفن همراه وظیفه‌ی جمع‌آوری اطلاعات مکالمه مشترکین، نرخ‌گذاری و تهیه صورتحساب و ارائه‌ی خدمات به موقع را برای مشترکان برعهده دارد و امروزه با ایجاد یک شبکه‌ی گسترده در سطح کشور، امکان تهیه‌ی صورتحساب مشترکین به‌صورت آنلاین میسر شده است.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عملیات صدور صورتحساب و چاپ قبوض هر دو‌ ماه یک‌بار و در ابتدای ماه‌های فرد توسط یک سیستم کاملا مکانیزه اجرا می‌شود.

* نحوه ارسال اطلاعات صورتحساب دوره‌ای:

1) ارسال قبض از طریق پست

هر دو ماه یکبار از طریق پست قبض دوره‌های صورتحساب به آدرس شما ارسال می‌شود.

2) ارسال پیامک شناسه قبص و شناسه پرداخت

پس از پایان دوره‌ی صورتحساب و چا‌پ‌ شدن آن پیامکی با محتوای شناسه‌ی قبض و پرداخت برای مشترک ارسال می‌شود. علاوه بر آن چنانچه فرد نیاز به دریافت اطلاعات شناسه قبض و پرداخت داشته باشد، از طریق ارسال پیامک با متن r یا‌ R به شماره 990009 می‌تواند اطلاعات مربوطه را در هر زمان دریافت کند.

3) سایت همراه اول:

پس از وارد‌شدن به سایت WWW.mci.ir و انتخاب گزینه‌ی رویت صورتحساب و وارد‌نمودن شماره تلفن، کدپستی و رمز ورود می‌توانید صورتحساب خود را مشاهده نمایید.

4) 09990 (سامانه تلفنی همراه اول)

از طریق تماس با سامانه‌ی 09990 و وارد‌ کردن شماره تلفن همراه می‌توانید از صورتحساب پایان دوره و میان دوره خود مطلع شوید.

با پرداخت صورتحساب از طریق سامانه تلفنی همراه اول (09990) پرداخت شما بلافاصله در سیستم صورتحساب اعمال می‌شود و چنانچه خط تلفن شما قطع (یکطرفه یا دوطرفه) باشد، حداکثر ظرف مدت 10 دقیقه وصل و اعلام وصول از طریق پیامک به شما اعلام خواهد شد.

جهت دریافت ریز‌مکالمات به دو طریق می‌توانید عمل کنید: مراجعه حضوری به مراکز تلفن ثابت و از طریق سایت همراه اول.

به گزارش ایسنا، برای کسب رمز ورود باید به سایت همراه اول مراجعه کرد و بعد از ثبت‌نام به یکی از ادارات مشترکین همراه اول مراجعه کرده و رمز را دریافت کنید.

* نحوه پاسخ‌گویی به اعتراضات:

در صورتی‌که در خصوص صورتحساب صادر شده و یا صورتحساب پرداخت شده دوره‌ی قبل خود اعتراض دارید، می‌توانید از طریق سامانه‌ی 09990 مشکل خود را با اپراتور در میان گذارید و یا به یکی از مراکز تلفن ثابت مراجعه کنید.

* نکته:

1) در صورت عدم دریافت قبض صورتحساب خود می‌توانید به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی و یا مراکز تلفن ثابت مراجعه کنید و از صحت اطلاعات آدرس و کدپستی خود اطمینان یابید. چنانچه اطلاعات آدرس و کدپستی شما ناقص بود جهت رفع مشکل اقدام کنید.

2) همراه با ارسال قبض تلفن همراه برای مشترکین بسته با عنوان‌ نامه همراه ارسال می‌شود که محتوای آن عبارت است اطلاعات مربوط به سرویس‌های جدید اخبار شرکت در گذشته، رفع مشکلات اعلام شده از سوی مشترکین و غیره.