چگونه یک لپ تاپ مناسب انتخاب کنیم

چگونه یک لپ تاپ مناسب انتخاب کنیم 


در سال 1970 میلادی اولین لپ تاپ توسط «ویلیام مریج» William Moggridge طراحی شد که تنها دارای 340 کیلو بایت حافظه بود و وزنی بیش از چهار کیلوگرم داشت و بعد از این بود که کم کم لپ تاپ ها با مشخصات مختلف تولید شده و هم اکنون بازار داغی برای آن به وجود آمده و هر روز رقابت بین شرکت های تولیدکننده بیش تر می شود .

به هرحال امروزه با توجه به بازار وسیع و متنوع، انتخاب یک لپ تاپ کارآمد و مناسب با بودجه و سلیقه هر فرد تا حدودی مشکل شده است و همیشه برای کاربران این سوال مطرح می شود که برای خرید لپ تاپ باید به چه گزینه های توجه کنند. البته نظرات بسیار زیادی درخصوص خرید یک لپ تاپ مناسب وجود دارد که در این ستون سعی داریم شما را با چند نکته مهم و اساسی در مورد انتخاب یک لپ تاپ خوب آشنا کنیم .




کدام نیاز ضروری است

در ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا واقعا به لپ تاپ احتیاج دارید یا کامپیوتر جیبی (PDA) نیز می تواند نیاز شما را برطرف کند و جواب این پرسش بسیار ساده است چرا که اگر اندازه و وزن برای شما خیلی اهمیت دارد و نیاز به یک کامپیوتر بسیار کوچک برای کارهای ضروری مانند خواندن ایمیل ، تقویم ، خواندن کتاب های الکترونیک و غیره دارید به نظر می رسد کامپیوترهای جیبی انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد ولی اگر به یک کامپیوتر کامل نیاز دارید، (اگرچه خیلی از کامپیوترهای جیبی نرم افزارهای کاملی مانند Office دارند) به دلیل قدرت بیش تر و استفاده آسان تر (مانند صفحه کلید بزرگ تر در مقایسه با قلم کامپیوترهای جیبی)، آنگاه خرید لپ تاپ به شما توصیه می شود.

کدام گزینه را انتخاب می کنید

در زمان خرید لپ تاپ باید به این نکته توجه داشته باشید که شما به چه نوع کامپیوتری نیاز دارید. این روزها Tablet PC ها نزد کاربران طرفداران بسیاری دارد. این کامپیوترها از نظر طراحی و ساخت ظریف تر هستند و می توانید روی صفحه آن ها با استفاده از قلم مخصوصشان بنویسید. قیمت این کامپیوترها ابتدا بسیار زیاد بود، ولی به دلیل سر و صدای زیاد آن ها، مدت کوتاهی نگذشته بود که شرکت هایی مانند «بنکیو» ( BENQ ) آن ها را به قیمت بسیار ارزان روانه بازار کرد.

استفاده از این کامپیوترها بسیار آسان است، زیرا بسیار کوچک و سبک هستند، ولی از نظر قدرت به پای خیلی از لپ تاپ های معمولی نمی رسند . البته اگر قرار بر این است که این کامپیوتر را شما به عنوان کامپیوتردوم برای خود انتخاب کنید استفاده از آن بسیار لذت بخش خواهد بود. اگر شما از آن دسته کاربرانی هستید که قصد دارید با خرید یک لپ تاپ آن را به عنوان یک کامپیوتر اصلی در نظر داشته باشید که همیشه از آن استفاده و با خود نیز همراه کنید، شرکت هایی مانند ESC و Asus کامپیوترهایی به نام Desknote را ارایه می دهند که برای استفاده در این روش بسیار مناسب است چرا که این نوع کامپیوترها هم به جای لپ تاپ و هم به جای کامپیوتر رومیزی قابلیت استفاده و کاربرد را دارند در این کامپیوتر ها از قطعات کامپیوتر های معمولی استفاده می کنند، بنابراین قیمت کم تری دارند. تنها ایراد بزرگ این کامپیوترها، این است که باتری ندارند و اگر هم باتری برای آن ها تهیه کنید نه تنها در داخل کامپیوتر جا نمی گیرد، بلکه خیلی زود هم باید آن را شارژ کنید.

در مجموع باید به این نکته توجه کنید که اگر قصد خرید لپ تاپ را دارید باید به نکاتی از قبیل نوع پردازنده، حافظه، درایو ها، پورت های ورودی و خروجی، وزن و از همه مهم تر گارانتی توجه داشته باشید. ضمناً توصیه می شود که خریدن یک لپ تاپ دست دوم، اصلاً به صلاح نیست، چرا که اولاً استهلاک لپ تاپ بسیار بالاست و به خصوص در مورد لپ تاپ هایی که دارای Desktop CPU هستند حرارت زیادی تولید می کنند که این حرارت باعث استهلاک بیش تری برای لپ تاپ می شود.

هم اکنون نوعی از CPU توسط Intel و AMD تولید می شود که Mobile CPU نام دارد و ویژگی های عمده ای نسبت به Desktop CPU دارند که این ویژگی ها شامل موارد ذیل است:

- جریان و ولتاژ کم تری مصرف می کنند.

- دارای ساعت ( Clock ) متغیر و قابل تنظیم هستند.

- حرارت کم تری ایجاد می کنند.

موارد فوق دو هدف عمده را تامین می کنند:

الف- طول عمر بیش تر باتری در حالتی که از باتری استفاده می کنید.

ب- استهلاک کم تر قطعاتی که در اثر حرارت زیاد CPU ایجاد می شود.

موارد فوق منجر به آن می شود که عمر لپ تاپ هایی که دارای CPU های Mobile هستند، از لپ تاپ هایی که دارای CPU های Desktop هستند، بیش تر باشد و کارآیی و راندمان کاری بیش تری را فراهم آورند.

البته در نظر داشته باشید درایورها نیز در انتخاب یک لپ تاپ مناسب بسیار نقش دارند. معمولاً لپ تاپ های امروزی شامل درایوهای دی وی دی، اف دی دی و سی دی رایتر هستند که این موارد نیز نسبت به سرعت آن ها طبقه بندی می شوند اما مهم تر این است که به صورت ثابت طراحی شده باشند، زیرا در بعضی از مدل ها، برای استفاده از CD -ROM و F.D.D ، مرتباً باید جای این دو را باهم عوض کرد که این اصلاً خوب نیست و باعث استهلاک بیش تر دستگاه می شود. در ضمن امکان استفاده همزمان وجود ندارد. بنابراین بهتر است تمام درایوها به طور ثابت در لپ تاپ موجود باشد تا نیاز به جابه جا کردن قطعات نباشد و استفاده همزمان از_CD -ROM و F.D.D ممکن باشد.یکی دیگر از موارد مهم در مورد خرید لپ تاپ، پورت های ورودی و خروجی آن است. معمولاً Laptop های ارزان قیمتی که برای استفاده خانگی تولید می شوند، فاقد اکثر این پورت ها هستند. بنابراین اگر به دنبال نوعی بهتر هستید، سراغ Laptop هایی بروید که مخصوص کار حرفه ای طرحی شده اند.در حقیقت باید تاکید کرد که انتخاب و خرید مدل های رده ( Business Kaptop ) توصیه ما به کسانی است که حاضرند مبلغی بالاتر برای خرید و تهیه لپ تاپ پرداخته، اما در عوض چیزی بهتر نصیبشان شود . این نوع لپ تاپ ها دارای اکثر پورت های مورد نیاز و نیز Mobile CPU هستند. نکته مهم دیگر، مساله مانیتور یا نمایشگر لپ تاپ است. امروزه خوشبختانه با پیشرفت فن آوری ساخت مانیتورهای تخت TFT و کریستال، در این مورد نگرانی و وسواس خاصی وجود ندارد و در حقیقت اکثر لپ تاپ های جدید موجود در بازار، با حداقلی از اختلاف کیفیت، دارای نمایشگر هایی مناسب هستند و شما می توانید صرفاً با انتخاب اندازه نمایشگر خود که اکثراً 15 اینچ یا در همین رده را شامل می شود، اطمینان داشته باشید که در صورت انتخاب یک مارک مشهور و معتبر لپ تاپ، صاحب یک نمایشگر با کیفیت وضوح و عمق رنگ مناسب نیز خواهید شد.در واقع باید گفت که تفاوت های لپ تاپ ها بسیار زیاد است ولی برای انتخاب خوب ، اگر به موارد ذکر شده توجه داشته باشید انتخاب ساده تری پیش رو خواهید داشت. فقط فراموش نکنید که هر چه بیش تر در مورد خرید لپ تاپ تحقیق کنید به نکات جدیدتری می رسید که همین نکات باز هم انتخاب را برای شما سخت تر خواهد کرد. بنابراین بهتر است با توجه به نیاز خود ، مطمئن ترین انتخاب را داشته باشید، البته همیشه امکانات یک محصول و خدمات بعد از فروش آن را نیز به عنوان یک اصل مهم در نظر داشته باشید.



روزنامه سرمایه، شماره 585 به تاریخ 2/8/86، صفحه 13 (جهان مجازی)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد