مخالفان و موافقان اعمال قانون در اینترنت

اینترنت از زمانی که شروع به کار کرده تا کنون یک شبکه آزاد بوده است و ماهیت آن از گذشته تا کنون یک شبکه آزاد و بی طرف بوده است. به هر حال اینترنت هم مانند هر رسانه بزرگ دیگری باید دارای قوانین و محدودیت هایی باشد و این مساله همیشه موضوع بحث های جنجال برانگیزی بوده است. در حال حاضر قوانینی درباره توقیف یا توقف فعالیت هایی مانند سوء استفاده جنسی از کودکان قرار دارد. ولی بسیاری اعتقاد دارند قوانین موجود کافی نیست و باید یک سری قوانین کامل و جامع برای شبکه جهانی اینترنت وضع شود. برای این استدلال دو تفکر متقابل وجود دارد. که شامل موافقان و مخالفان می شود در این مقاله سعی داریم مروری بر نظریات موافقان و مخالفان داشته باشیم.






موافقان تنظیم قوانین جدید در اینترنت

قوانین محکم و قاطع می تواند به توقف فعالیت های بی شمار غیر قانونی که در اینترنت انجام می شود کمک کنند. این قوانین همچنین می تواند از فعالیت هایی مانند: کلاهبرداری به نام سرمایه گذاری، پیشینگ (دزدی اطلاعات و رموز بانکی از طریق صفحات وب جعلی)، خود را به جای کس دیگر جا زدن، استفاده از کارت اعتباری دیگران و بسیاری کار های غیر قانونی دیگر جلوگیری کرد که به علت نبود قانون و محدودیت های لازم این کار انجام نمی شود. و حتی در زمینه هایی مانند سوء استفاده جنسی از کودکان هم که قوانین سخت گیرانه وجود دارد اعمال خلاف زیادی پنهان از چشم ما و شما در حال انجام است. قوانین اینترنتی همچنین باید به گونه ای تنظیم شود که برای جلوگیری از فضای تهمت و افترا راهکار مناسب داشته باشد. و کسی که جرمش اثبات نشده تحت تعقیب و بازداشت نباشد. یا به عبارت دیگر نباید آنقدر سفت و سخت باشد که مانع از گسترش و رشد علمی و فرهنگی اینترنت شود و میدانی مهیا شود برای شرکت های بزرگ که سرمایه زیاد، روابط و وکلای قوی دارند. و نه چنان آزاد و بی بند و بار باشد که برای کودکان حریم امنی نباشد.



مخالفان قوانین اینترنتی

اگر اینترنت کاملاً در اختیار دولت ها یا قول های دنیای ارتباطات قرار گیرد. و آنها کنترل همه چیز آن را داشته باشند، طبیعت آزاد اینترنت لطمه می خورد و اثر گذاری این رسانه قوی به شدت کاهش می یابد. و در این صورت فقط تعداد محدودی وب سایت خاص قادر به فعالیت خواهند بود که نتیجه آن کاهش رقابت و کاهش محتوای مفید خواهد بود. و البته خلافکاران هم به همان اندازه پیشرفته تر می شوند. در نهایت اینترنت به سمتی خواهد رفت که کاربران برای بدست آوردن اطلاعات آنهم به صورت قطره چکانی باید هزینه نسبتاً زیادی پرداخت کنند. قوانین اینترنتی می تواند باعث محدودیت آزادی بیان شوند که موثر ترین عامل موفقیت و رواج این رسانه جهانی شده است. سال هاست که اینترنت بهترین جا برای پیدا کردن اطلاعات رایگان است. قوانین سخت و دست و پا گیر به معنای محدودیت دسترسی به منبع پهناور اطلاعات است.

به هر حال وجود قوانین در اینترنت خوب است یا بد جای بحث فراوان دارد. اما آنچه ما به عنوان کاربر می توانیم انجام دهیم این است که از اینترنت درست استفاده کنیم. به عبارت اگر کاربران احساس مسئولیت بیشتری کنند و با چشم باز از اینترنت استفاده کنند و در عین حال اگر دولت ها قبل از اعمال محدودیت های مختلف به فرهنگ سازی و آگاه سازی کاربران اقدام کنند، مبارزه موثرتری با اعمال خلاف قانون در اینترنت انجام شده است. در نهایت باید بگویم که اگر هر کسی که با اینترنت کار می کند اصول اخلاقی را رعایت کند و رسالت اینترنت را درک کند به رشد آن کمک کرده است. شما هم برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره امنیت در اینترنت می توانید مطالب آموزشی در زمینه امنیت را در یاد بگیر دات کام مطالعه کنید.

نوشته: اُتار مانوهار

ترجمه: علی یزدی مقدم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد