تاریخچه شهرستان قدس در اواخر سلطنت قاجاریه واوایل سلطنت رضا خان

تاریخچه شهرستان قدس

در اواخر سلطنت قاجاریه واوایل سلطنت رضا خان قلدر شخصی بنام امیرتومان که میرشکار (سردسته شکارچیان ) دربار بود اراضی این منطقه را به تصرف خود دراورد ودر آن زمان این منطقه بسیار دور از پایتخت بودوکسانی که درتهران به سوی کرج حرکت می کردند معمولا اولین اتراقگاه آنان در نزدیکی همین اراضی بود.
امیرتومان با فراهم کردن امکانات وآوردن عده ای از اهالی خمسه به این منطقه ،آرام آرام زمینهای بایر را به زمین های کشاورزی تبدیل نمود ومنطقه رنگی از زندگی جدید به خود گرفت .
می گویند نام اولیه این محل پیش از آنکه امیر تومان آنرا تصاحب کند سبزه الماس بوده وامیرتومان آنجا را به نام فرزند ارشدش که نام او حسن خان بود "قلعه حسن خان "نامید.
اولین مغازه در قلعه حسن خان را شخصی بنام مشهدی حسین معروف به کلاه حسین به معنای کوتاه قد که اهل یزد بود باز کرده که محل فعلی آن نیز مغازه لبنیاتی جعفری روبروی مسجد جامع شهر است .



اولین وسیله نقلیه که وانت بار وشبیه به کامیون بوده توسط شخصی بنام حمید شهباز یاردلی فرزند کریم خان آورده که روزی دوبار صبح وعصر این وسیله به شهر تردد داشته ومردم از آن استفاده می کردند.
تنها امامزاده این شهر امامزاده ابوالحسن وابوالحسین از نوادگان امام موسی کاظم (ع) بوده وسابقه آن به چند صد سال برمی گردد وامروزه هم این امامزاده ها زیارتگاه اهل ایمان است.
اولین مسجد شهر مسجد جامع می باشد که چندین بار بازسازی شده است .
آموزش وتربیت درقالب مکتب خانه در شهر قدس توسط شخصی بنام شیخ مرتضی که روحانی بود شکل گرفته واولین مدرسه دولتی شهر درسال 1341 به نام دبستان صادقی ساخته شده است .
اولین حمام محل واقع در خیابان امام (ره ) روبروی کوچه میثم بوده که چون از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده مالکین با کمک وهمیاری مالی جهانشاه خان که یکی از سران بزرگ خمسه درآن زمان وازمخالفان رضاشاه قلدر بود وپس از شکست از ایشان به قلعه حسن خان آمده بود سرمایه ساخت حمام جدیدی بنام "خزینه در" روبروی مسجدجامع داخل کوچه احداث که این حمام به سال 1240 تا 1250 ه.ش برمی گرددومعمار آن شخصی بنام استادکریم بوده است.
درحال حاضر شهر قدس از لحاظ اشتغال در غرب استان تهران به عنوان یکی از مراکز بزرگ صنعتی محیط کارگری مناسبی را فراهم نموده است واکثر ساکنین بعنوان کارگر دراین مراکز مشغول به کارند بعد از اشتغال به کشاورزی ،کارمندان دولت درصدی از اشتغال را به خود اختصاص می دهند.
از نظر اجتماعی درحال حاضر شهر قدس با وسعتی در حدود 240 کیلومتر مربع یا به عبارتی 700/2 هکتار جمعیتی بالغ بر 000/350 نفر از نقطه نظر وسعت وجمعیت یکی از شهرهای پرجمعیت ومتراکم در کشور محسوب می گردد.جمعیتی از نوع بسیار پراکنده با فرهنگهای مختلف وآداب وسنن متفاوت وناهمگون.
از لحاظ کشاورزی شهر قدس به لحاظ موقعیت جغرافیایی از نوع خاک مرغوب وآب در حد کفایت در سطح شهر ومنطقه از کشاورزی مطلوبی برخوردار است .
از مهمترین محصولات آن بعنوان نمونه :غلات :گندم ،جو،ذرت
از صیفی جات :گوجه ،خیار
باغات میوه: سیب ،آلو ،گیلاس وآلبالو می باشد.
سطح زیر کشت در حوزه قدس وشهرکهای اطراف آن 1500 هکتار است
(هدف بیان این مطالب جهت آشنایی با تاریخچه شهر ومراحل پیدایش شهر از ابتدا تا به حال حاضر است)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد