جوانان نیاز به نشاط دارند


شاد بودن جوانان باید نهادینه شود!

نویسنده: عباس فغانی( معارف)

منبع: روزنامه رسالت- 

عدم توجه به سلایق و علایق جوانان امروزی که بیش از گذشته نیاز به تفریح و نشاط و شادی دارند و کمال گرایی و ایده آل اندیشی مسئولان در چارچوب دیدگاه های سنتی خویش نتوانسته است توجه به توان عظیم و فراوان جوان جامعه امروز را به سوی خود معطوف کند و اینکه به راستی چرا جوان فعال و با نشاط و پرانرژی باید دچار آشفتگی هنجاری و یا به عبارتی بی تفاوتی به هنجارها شود و شادی کردن را فراموش کند، به گزارش مهر، هرگاه از جوان در محافل نامی برده می شود مقطعی از زندگی در برابر چشمان انسان به نمایش در می آید که سراسر شور و نشاط است اما به راستی جوان امروز اینگونه است.


عدم دستیابی جوانان به خواسته های طبیعی و بی تفاوتی مدیریت جامعه موجب شده است تا این نیروی بالقوه که نیاز به صرف هزینه های آموزشی و تجربه کافی دارد، به دور از هرگونه شور و نشاط و شادی استعداد و سرمایه خود را تلف می کند ، برخی روانشناسان معتقدند جوانی که شادی نکند و مرتبا با رویدادهای ناخوشایند و تلخ مواجه شود به نوعی افسردگی دچار می شود و این در حالی است که افسردگی هرچند یک بیماری روانی محسوب می شود ولی قطعا در تعامل زندگی فرد با جامعه شکل می گیرد.



خانواده ها و بزرگان آرمان گرا و ایده آل گرایی که قادر به درک نیازها و تمایلات جوانان نیستند و به دور از هرگونه صمیمیت با آنان برخورد می کنند، باید انتظار داشته باشند که اگر زمینه لازم برای شاد زیستن جوانان خود را فراهم نکنند آینده تلخی در انتظار جوانان آنان خواهد بود. با توجه به اینکه ورزش، موسیقی، سرگرمی، تفریح می تواند به تثبیت شادی در جوانان بیانجامد اما در صورتیکه این گروه سنی دلایل کافی برای تفریح و نشاط نداشته باشد به تدریج سبک زندگی آنان تغییر می کند و حالت استرس در آنان ایجاد می شود و در نهایت به انسانی افسرده تبدیل خواهند شد. شرایط نامناسب اقتصادی افکار جوانان را پرتلاطم ساخته و همین امر موجب از بین رفتن حس شادی در میان درصد بسیاری از آنان شده و این در حالی است که شادی و نشاط در جوانان طبقات مرفه جامعه به دلیل داشتن افکار رفاهی و تفریحی بیشتر دیده می شود. امروزه فشار کار والدین و بی حوصلگی آنان پس از فراغت از فعالیتهای روزانه و نبود سرگرمی های مفرح سبب شده که اعضای خانواده و به خصوص جوانان کمتر شادی کنند و این در حالی است که توجه به ایجاد شادی در بین اعضای خانواده می تاند مانع از گرایش آنان به ناهنجارهای اجتماعی باشد.

به راستی جای سوال دارد که چرا در ایران با دارا بودن مردمی با تمدن و با فرهنگ و اصالت نمی توان شادی و نشاط را به دور از افراط و تفریط بروز داد تا در پی آن بتوانیم یک جامعه سرزنده، پویا و با نشاط داشته باشیم، یک جوان دبیرستانی می گوید: جوانان شاد بودن را فراموش کرده اند چرا که به نظر می رسد شادبودن مورد پسند اجتماع کنونی نیست. وی با انتقاد از برنامه ریزی مسئولان در خصوص برگزاری جشن های ملی ادامه می دهد: برنامه ریزی برای برگزاری جشن ها و مراسم خاص وجود ندارد و جشن ها مورد پسند و سلیقه اکثریت جوانان ایرانی نیست. جوان 22 ساله ای نیز معتقد است: مشکلات بیکاری، مسکن که امروزه درصد بسیاری از جوانان با آن درگیر هستند شادی و نشاط را از جوانان گرفته و دیگر جوانان حوصله چندانی برای شادی کردن ندارند. وی با اشاره به نبود امکانات تفریحی لازم برای جوانان می گوید: شاد بودن نیاز به فراهم بودن زمینه های تفریحی و سرگرمی مناسب دارد در حالی که مسئولان اقدامی در این خصوص انجام نمی دهند و همین امر عاملی در افسردگی جوانان می شود. تحقیقات سازمان ملی جوانان نشان می دهد نزدیک به 60درصد جوانان ایران مشکل برخورداری کمتری از طبیعت شادمانه زندگی در دوران جوانی را دارند.

نگرانی از افسردگی جوانان

یک روانشناس در گفتگو با مهر، در این خصوص با اشاره به اینکه هر انسانی نیاز به شادی و نشاط دارد، می گوید: یک انسان، به خصوص یک جوان سالم به صورت طبیعی نیاز به شادی و نشاط دارد و قطعا نمی توان مانع از ایجاد چنین حسی در آنان شد. دکتر قاسم قاضی با بیان این ضرورت ادامه می دهد: شاد بودن از دوران کودکی ایجاد می شود اما درجامعه ما شادبودن چندان معنایی ندارد و اکثریت جوانان ما دچار یک افسردگی خاصی شده اند. وی اظهار می دارد: نبود محیط های شاد و سرگرمی لازم برای جوانان باعث شده تا بسیاری از جوانان تمایلی برای شاد کردن نداشته باشند و این در حالی است که فکری اساسی در این خصوص از سوی مسئولان اجتماعی صورت نمی گیرد. قاضی می افزاید: برخی خانواده ها شاد بودن جوانان خود را چندان نمی پسندند و بر خلاف عقاید خود می دانند در حالی که شاد بودن تنها با خوشگذرانی به وجود نمی آید و والدین باید نسبت به این موضوع آگاهی لازم را بدست آورند. این روانشناس با بیان اینکه باید تحقیقی جامع و کامل در خصوص شاد بودن جوانان کشور صورت گیرد ادامه می دهد: شواهد حاکی از رشد افسردگی در میان جوانان جامعه دارد اما متاسفانه با وجود اینکه چنین امری در اکثر کشورهای دنیا مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار گرفته اما هنوز حتی در جامعه ما تحقیق جامع و کاملی در این باره انجام نشده است، وی با بیان اینکه زیربنای ایجاد شادی ارضای نیازهای احساسی است، می گوید: جوانانی که در تامین مسکن و اشتغال با مشکلات عدیده ای روبرو هستند طبیعتا نمی توانند روحیه شاد و با نشاطی داشته باشند و لبخند حتی از چهره اکثریت آنان رخ بسته است.

مشکلات اقتصادی لبخند و شادی را از جوانان گرفته است

یک روانشناس دیگر نیز در این خصوص با اشاره به اینکه شادی یکی از حالات هیجانی است که برای همه مردم مورد نیاز است می گوید: شادی و نشاط نیاز به مهیا بودن شرایط خاص دارد و تا مهیا نشدن چنین شرایطی ایجاد شادی و نشاط تا حدی غیر ممکن است. دکتر علی میرزا بیگی ادامه می دهد: شادی و نشاط در مکانهای خاصی ایجاد می شود اما متاسفانه در جامعه ما اماکن تفریحی و سرگرمی لازم در اختیار قشر جوان قرار ندارد و اکثر جوانان نسبت به این مسئله گله مند هستند. وی می افزاید: جوانانی که تنوع خاصی در زندگی خود ندارند و زندگی به نوعی برای آنان تکراری و خسته کننده شده باشد حس شادی و نشاط هرگز در آنان بوجود نمی آید و این قشر همیشه در یک افسردگی خاصی قرار خواهند داشت. میرزا بیگی در ادامه می گوید: امروزه وضعیت اقتصادی نامناسب و مشکلات تامین مسکن و اشتغال لبخند را از میان اکثریت جوانان گرفته است و درصد بسیاری از جوانان را مضطرب از آینده و دچار افسردگی کرده است.

والدین حوصله ای برای شاد کردن محیط خانه ندارند

وی خاطر نشان می کند: بسیاری از والدین به جای اینکه به دنبال تشویق جوانان خود به ورزش و اموری که ایجاد شادی و نشاط می کند، باشند، فقط به دنبال تشویق جوانان به شرکت در کلاس های آموزشی هستند. میرزا بیگی تصریح می کند: مشکلات اقتصادی والدین را نیز نسبت به ایجاد شادی و نشاط در جوانان و ایجاد یک فضای شاد در محیط خانه بی اعتنا کرده و این در حالی است که اکثریت آنان تلاشی برای ایجاد چنین حسی در محیط خانه نمی کنند. وی با تاکید بر به اینکه مسئولان باید به دنبال برنامه ریزی اساسی در خصوص ایجاد شادی و نشاط در جوانان می باشند می گوید: گرچه در سالهای گذشته اقدام و برنامه ریزی اساسی در این خصوص انجام نگرفته اما باید به این موضوع اهمیت بیشتری قائل شده و برای ایجاد حس شادی و نشاط از تمامی امکانات کشور بهره برد. به هرحال واقعیت این است که شاد بودن جوانان در جامعه کنونی تعریف نشده و آنان هیچ آموزشی در این خصوص ندیده اند. و این امر باعث شده تا شاد بودن به افراط و تفریط کشیده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد