متن کامل سرود ای یار دبستانی و تاریخچه آن

یار دبستانی من (منصور تهرانی) 

یار دبستانی من، سرودهٔ منصور تهرانی است که برای فیلم از فریاد تا ترور با صدای فریدون فروغی ساخته شده بود.
یار دبستانی در جریان جنبش دانشجویی ایران پس از انقلاب به عنوان اصلی‌ترین سرود دانشجویان معترض شناخته می‌شود و نمادی از اتحاد و همبستگی دانشجویان می‌باشد.
پس از بازبینی وزارت ارشاد، صدای فروغی از فیلم از فریاد تا ترور حذف گردید و جمشید جم آن را بازخوانی کرد. منصور تهرانی نیز آن را بازخوانی کرد.
این سرود برای نخستین بار در میتینگ پارک لاله دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۵ به عنوان یک سرود دانشجویی توسط دانشجویان همخوانی شد و در در تجمع‌ها و راهپیمایی‌های دانشجویی سالهای ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ و به ویژه در جریان رخدادهای کوی دانشگاه تهران در روز ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ و روزهای پس از آن به عنوان یک سرود دانشجویی تثبیت شد.

  


سرود:

یار دبستانی من

با من و همراه منی

چوب الف بر سَرِ ما

بغض من و آه منی

حک شده اسم من و تو

رو تن این تخته سیاه

ترکهٔ بیدادو ستم

مونده هنوز رو تن ما

دشت بی فرهنگی ما

هرزه تمومه علفاش

خوب، اگه خوب

بد، اگه بد

مُرده دلای آدماش

دست من و تو باید این پرده‌ها رو پاره کنه

کی میتونه جز من و تو درد ما رو چاره کنه

یار دبستانی من

با من و همراه منی

چوب الف بر سر ما

بغض من و آه منی ...




دانلود نوا با فرمت MP3 و حجم 1.3MB با صدای جمشید جم (از سایت آوینی)

دانلود کلیپ با فرمت WMV و حجم 3.7MB با صدای جمشید جم (از سایت تبیان)


------------------------------------------------------------------

اجراهای گوناگون:

دکلمه "یار دبستانی من" با صدای فریدون فروغی در فیلم «از فریاد تا ترور»

ترانه سرود "یار دبستانی من" در تیتراژ آغازین فیلم «از فریاد تا ترور»

ترانه سرود "یار دبستانی من" با صدای فریدون فروغی

ترانه سرود "یار دبستانی من" با صدای جمشید جم

ترانه "یار دبستانی من" با صدای خشایار اعتمادی در فیلم کُما

اجرای ترانه سرود "یار دبستانی من" با صدای منصور تهرانی

اجرای ترانه "یار دبستانی من" با صدای نوشین ( خواننده مقیم آلمان )

"یار دبستانی" به سبک فرامرز آصف

ترانه ای در ستایش محمود احمدی نژاد با آهنگ "یار دبستانی من" ولی با شعری متفاوت

اجرای دوم ترانه در ستایش محمود احمدی نژاد با آهنگ "یار دبستانی من" با شعری متفاوت

اجرای "یار دبستانی من" توسط فرهاد مهراد

-----------------------------------------------------------------------------------

کمی درباره‌ی منصور تهرانی:

نام اصلی: سیدمنصور قبله تهرانی

زمینه فعالیت: کارگردان , ترانه سرا , آهنگساز و بازیگر

ملیت: ایرانی

تولد: ۱۳۳۷ - بندر ترکمن

«منصور تهرانی»، شاعر و ترانه سرای ایرانی متولد بندرشاه (بندرترکمن) در شمال ایران که شعر «یار دبستانی من» را سروده بود، (در حالی سر بر بالین مرگ گذاشت که هیچ کس سراغی از او نگرفت. منصور تهرانی که سال‌ها پیش به انگلستان مهاجرت کرد، 13 آبان 1383 در اثر حمله قلبی در لندن درگذشت و به گفته خانواده وی، بعد از یک هفته همسایه هایش جسد او را در وان حمام منزلش پیدا کردند - به نقل از همشهری)

از ترانه های تهرانی می توان به ترانه «گل گندم» با صدای مازیار اشاره کرد. همچنین یکی دیگر از ترانه های به یاد ماندنی او «یار دبستانی من» است .منصور تهرانی علاوه بر فعالیت در زمینه موسیقی در حیطه سینما هم فعال بود.

با دستای خودم گندم میکارم
جونمو روی این زمین میذارم
اگه خونم جای بارون بباره
بهارون گل گـــندم در میارم

روحش شاد و یادش گرامی ...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

یار دبستانی من


یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما
دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش
خوب اگه خوب ؛ بد اگه بد ، مرده دلای آدماش

دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه ؟

یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما


یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما

دشت بی فرهنگی ما هرزه تموم علفاش
خوب اگه خوب ؛ بد اگه بد، مرده دلهای آدماش
دست من و تو باید این پرده ها رو پاره کنه
کی میتونه جز من و تو درد مارو چاره کنه ؟
یار دبستانی من ، با من و همراه منی
چوب الف بر سر ما ، بغض من و آه منی
حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه
ترکه ی بیداد و ستم ، مونده هنوز رو تن ما



خواننده اصلی این ترانه : جمشید جم

باز خوانی این ترانه : فریدون فروغی

سال ساخت : بهمن 1357

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد