آشنایی با ساختار پلتفرم پلتفرم چیست؟

آشنایی با ساختار پلتفرم

موضوع : مقالات برنامه نویسی ,


پلتفرم در یک تعریف غیرعلمی و کاربردی، عبارت است از مجموعه مؤلفه‌های پایه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که با کنار هم قرارگرفتن زیربنای تهیه یک نرم‌افزار را فراهم می‌کنند. 

بیش از نود درصد از برنامه‌های بازار در زمینه نگهداری و مدیریت داده‌های مالی یا سازمانی طراحی شده‌اند. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برنامه‌های حسابداری، انبارداری، CRM، بانکی و برنامه‌های اتوماسیون اداری‌ اشاره کرد.  



این نوع برنامه‌ها معمولاً، شامل ترکیبی از یک سرور مرکزی و پایگاه‌داده نصب شده روی آن است که محیط لازم را برای درج، اصلاح و گزارش‌گیری از اطلاعات فراهم می‌کنند. معمولاً در سمت دیگر، برنامه‌های کلاینت قرار دارند. این برنامه‌ها باید توسط یک زبان برنامه‌نویسی مناسب تولید شوند. در حالت جایگزین ممکن است به جای برنامه‌های سمت کلاینت از برنامه‌های تحت وب استفاده شود.

البته، با افزوده شدن به رسانه‌های ارتباطی، حالت‌ها و معماری‌های دیگری نیز قابل تصور است، به‌عنوان مثال، استفاده از PDA به جای سیستم کلاینت یا استفاده از ابزارهای ارتباطی ساده‌تر نظیر گوشی تلفن که اصولاً نیاز به سیستم‌عامل سمت کاربر را منتفی می‌کند یا گوشی تلفن همراه که با توجه به امکان SMS گستره ارتباطی شما را افزایش می‌دهد، اما معمولاً در مقایسه با سایر موارد امکانات محدودی در اختیار شما قرار می‌دهد.

حال با دانستن این موارد به سراغ پلتفرم‌‌های نرم‌افزاری بازارپسند می‌رویم. در بازار ایران یکی از پرطرفدارترین موارد، سیستم‌عامل‌های سرور ویندوز است که پایگاه‌داده SQL Server روی آن نصب شده‌است. در این پلتفرم و در سمت کلاینت از سیستم‌عامل ویندوز XP استفاده می‌شود که برنامه‌ای نوشته‌شده با زبان‌های خانواده NET. روی آن نصب است.
پس اولین انتخاب بیشتر برنامه‌نویسان آشنایی با پایگاه‌داده SQL Server و یکی از زبان‌های خانواده NET. است. به‌عنوان یک برنامه‌نویس اولویت را به پیاده‌سازی می‌دهم نه مدیریت پایگاده داده SQL Server 2005 و درباره زبان برنامه‌نویسی نیز به دلایل مختلف اولویت با زبان #C است. زبان برنامه‌نویسی #C در مقایسه با سایر زبان‌های خانواده، نظیر vb.net، زبان‌جدیدتری است و از آنجا که در کنار Java جزء معدود زبان‌های شیء‌گرایی است که توانسته استاندارد IEEE را کسب کند نشان‌دهنده برتری این زبان است.

با در نظر گرفتن دو مورد فوق به سراغ رقبا می‌رویم. در زمینه پایگاه‌داده، رقیب قدرتمندی به نام اوراکل وجود دارد که با وجود قابلیت‌های بسیار بالا، از حیث میزان محبوبیت در رتبه‌ پایین‌تری قرار دارد. MySQL نیز پایگاه داده دیگری است که مشتریان خاص خود را دارد.

در زمینه زبان‌های برنامه‌نویسی، زبان قدرتمند جاوا در مواردی که خانواده NET. پاسخ‌گوی نیاز نباشند، مطرح می‌شود، اما سهم این زبان در تولید سیستم‌های جدید چندان قابل‌توجه نیست. PHP یکی از زبان‌های تولید صفحات وب است و برخلاف زبان‌های دیگر که برای تولید برنامه در محیط کلاینت، وب و حتی PDA کاربرد دارند،‌ کاربرد این زبان به دنیای وب محدود است.

ترکیب PHP و MySQL روی سرورهای لینوکس یکی از پلتفرم‌های مطرح را ایجاد کرده‌است. این زبان و پایگاه‌داده برای تولید صفحات وب تقریباً همیشه با هم استفاده می‌شوند. باقی پایگاه‌های داده و زبان‌های مورد اشاره حتی بدون در نظرگرفتن سیستم‌عامل سرور و کلاینت، چندین حالت را ایجاد می‌کنند که در اینجا این موارد را بیان می‌کنیم. ترکیبی از اوراکل و زبان‌های NET. روی سرورهای ویندوز یکی از حالات ممکن است.

شاید بتوان از این مورد به عنوان دومین پلتفرم بازار نام برد البته، با فاصله زیاد از مورد اول. پلتفرم بعدی همین ترکیب است با این تفاوت که پایگاه‌داده اوراکل روی رورهای لینوکسی نصب می‌شود و می‌‌توان از آن به عنوان ترکیب مناسبی برای تولید سریع و ارزان سیستم و در عین حال ذخیره داده در محیطی امن و با کارایی بالا استفاده‌کرد. جاوا نیز به طور معمول با اوراکل استفاده می‌شود. البته، با در نظر گرفتن موارد قبل عکس این مورد صدق نمی‌کند، یعنی ترکیب اوراکل به جز جاوا با سایر زبان‌ها نیز محبوبیت زیادی دارد. ترکیب جاوا و اوراکل کاربردهای محدودی دارد، یعنی به واسطه هزینه بالا تنها زمانی از این ترکیب استفاده می‌شود که سایر ترکیب‌ها نتوانند پاسخ‌گوی نیاز نرم‌افزاری باشند.

با در نظر گرفتن این موارد کاملاً واضح است که اولین انتخاب برای یک دانشجو علاقه‌مند به برنامه‌نویسی،‌ یادگیری #C و زبان TSQL (زبان پایگاه‌داده SQL Server) است. اگر بخواهید مانند بعضی‌ها با محصولات غیر مایکروسافتی نیز آشنا شوید، در این صورت آشنایی با اوراکل را به عنوان اولین اولویت در نظر بگیرید، زیرا این پایگاه داده بسیار قدرتمند بوده و گرایش به آن نیز به ویژه در تولید سیستم‌هایی با حساسیت بالا در سمت پایگاه‌داده زیاد است.

مورد دیگری که باید در نظر بگیرید، توجه به فناوری‌های جدید است. به‌عنوان مثال، برنامه‌نویسی با PDA به دلیل جذابیت‌های خاص و در عین حال رقبای کم، به عنوان یکی از زمینه‌های مناسب و درآمدزا مطرح است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد