ویروس کامپیوتری چیست و چگونه عمل می کند؟

ویروس کامپیوتری چیست و چگونه عمل می کند؟





وقتی که یک برنامه نویس تعمدا یک برنامه یا دیسک را به کدهای کامپیوتری که توانایی تغییر شکل دادن، مخفی شدن ، زیر نظر گرفتن وقایع مشخص و ایجاد بار اضافی مخرب را دارند، آلوده می کند یک ویروس متولد می شود.

وقتی که یک برنامه آلوده اجرا شود، ابتدا کد ویروس فعال می شود. کد ویروس بصورت نوعی ممکن است یکی از چهار عمل زیر را انجام دهد:


Replication : ویروس کپی هایی از خود را به فایلهای برنامه های دیگر اضافه می کند. هر نسل از یک ویروس در هر فراخوانی خود را تکثیر می کند.

ویروس های رکورد بوت MBR را هدف قرار می دهند. کامپیوتر برای دسترسی به فایل ها باید ابتدا بفهمد که دیسک چگونه ساماندهی شده و به این منظور به اطلاعات MBR مراجعه می کند. با مخفی شدن در MBR یک ویروس حتی قبل از راه اندازی سیستم هم می تواند اجرا شود.

ویروس های PProgram فایل های اجرایی با پسوند com. و exe. را زیر نظر می گیرند. در ابتدای هر برنامه قطعه کد کوتاهی بنام سرآیند(Head) می باشد که شامل اطلاعاتی درباره نوع فایل است. ویروسهای PProgram معمولا بی معطلی یک کپی از خود را بعد از سرآیند اضافه می کنند. این باعث اطمینان از اجرا شدن ویروس قبل از کد مجاز برنامه می شود.

Event Watching: هر بار ویروس اجرا می شود شرایط خاصی مثلا زمان مشخصی را بررسی می کند اگر شرایط فعالیت موجود بود ویروس حمله را شروع می کند. در غیر اینصورت هیچ اتفاقی نمی افتد و ویروس فقط تغییر شکل می دهد.

Camouflages: Stealth Virus : برای جلوگیری از شناسایی توسط نرم افزارهای ضد ویروس تغییر لباس می دهند. تغییر لباس با تغییر شکل بخشی از کد بلا استفاده و ساختگی که همراه بخش اصلی کد ویروس است، انجام می گیرد. هربار که ویروس تغییر می کند کد ساختگی جدیدی ایجاد می شود تا شناسایی رد پا یا امضای ویروس امکان پذیر نباشد. برای اینکه فایل آلوده شده سالم و اندازه آن درست بنظر برسد، ویروس باید در اطلاعات سرآیند (Header) دست ببرد.

Delivery: وقتی شرایط راه اندازی حادث شود، ویروس، بار تخریبی خود را رها می کند. عملکردی که مفهوم وجودی آن است. بار تخریب ممکن است بی خطر باشد، از قبیل نمایش یک پیغام مثل "امروز روز تولد شماست" یا بار تخریب می تواند خطرناک و مضر باشد مانند حذف یا قفل کردن فایل ها یا اطلاعات یک درایو که سیستم عامل از طریق آنها فایل ها را در دیسک پیدا می کند.

موذی ترین ویروس ها آنهایی هستند که به صورت آب زیرکاه و بدون اطلاع تغییرات را انجام می دهند. برای مثال تغییر ارقام در برنامه حسابداری، سرقت کلمات عبور یا ایجاد تاخیر برای کند کردن سرعت فعالیت یک کامپیوتر از عملیات این ویروس ها می باشد.

بعضی ویروس ها خود را در حافظه کامپیوتر کپی می کنند. در اینجا ویروس می تواند دائما شرایط راه اندازی مانند فشردن کلیدهای خاص را بررسی کند. ویروس های مقیم در حافظه همچنین می توانند تلاش برنامه های ضد ویروس را تشخیص داده و با ارائه اطلاعات غیرموثق از شناسایی شدن خود جلوگیری بعمل آورند.

منبع مطلب: ماهنامه کامپیوتر جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد