چند راهکار برای امنیت شبکه‌های وایرلس

خبرگزاری دانشجویان ایران - زنجان 
سرویس: جامعه اطلاعاتی -فناوری اطلاعات


یک کارشناس شبکه تاکید کرد: با وجود فواید بی‌شمار شبکه‌های وایرلس، این شبکه بیش از هر بستری در معرض خطر نفوذ قرار دارد.

سعید رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به نیاز روزافزون کاربران برای استفاده از اینترنت، اکثر مردم از تکنولوژی وایرلس در محل کار و یا منزل استفاده می‌کنند و این موضوع ارتقای امنیت یک شبکه وایرلس را ضروری می‌کند که باید بلافاصله پس از راه‌اندازی این شبکه انجام داد.

وی به روش‌هایی اشاره کرد که می‌توان برای افزایش ضریب ایمنی شبکه‌های وایرلس در محیط‌های خانگی و اداری کوچک با یک Access point از آن‌ها استفاده کرد.

رزاقی یکی از موارد مؤثر در افزایش ضریب ایمنی شبکه را استفاده از Authen tication و Dalaencryp tion دانست و افزود: محافظت از شبکه‌های بی‌سیم وایرلس که در آن از امواج رادیویی، مادون قرمز و مایکروویو، به‌جای سیم و کابل، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می‌شود، یکی از ترکیب‌های Authentication و Encryption است.

این کارشناس شبکه با تأکید بر رمزنگاری و اعتبارسنجی برروی Accesspoint و lclient افزود: باید کلیدهای گفته شده تنظیم و حداقل طول کلید 20 کاراکتر انتخاب شود، همچنین باید سعی کرد که کلید موردنظر ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترهای خاص باشد؛ این امر موجب می‌شود که کلید مورد نظر به‌راحتی قابل حدس زدن نباشد.

رزاقی از دیگر موارد مؤثر در افزایش ایمنی شبکه وایرلس را تغییر نام شبکه پیش‌فرض که برروی هر Accesspoint به طور اولیه تنظیم شده است، دانست و اظهار کرد: لزوم تعویض ssidهای پیش‌فرض دو دلیل عمده دارد که می‌توان به امکان اتصال دو شبکه با نام پیش فرض که درصورت وجود شبکه‌های نزدیک به هم تحت شرایطی ممکن است، پیش بیاید.

این کارشناس از دیگر موارد افزایش امنیت در وایرلس را تخصیص یک کلمه عبور امن جهت ورود به مدیریت Accesspoint، فعال‌سازی Firwall و NAT، کم کردن برد شبکه و غیرفعال کردن کنترل از راه دور دانست و افزود: در رابطه با کم شدن برد شبکه باید گفت این ویژگی در همه روترهای وایرلس وجود ندارد، اما بعضی از روترها این اجازه را می‌دهند تا نیروی فروشنده روتر را کم کرد.

او ادامه داد: این موضوع به این معنی است که برد سیگنال ارسال کم شود و این امر غیرممکن است که بتوان یک سیگنال را طوری تنظیم کرد که به بیرون از خانه یا محل کار انتشار پیدا نکند، اما به وسیله روش آزمون و خطا می‌توان مسافتی که سیگنال قابل دسترسی است را تنظیم کرده و فرصت دستیابی به سیگنال‌ها توسط افراد خارج از محدوده را کم کرد.

وی درباره نحوه تأثیر غیرفعال کردن کنترل از راه دور هم تصریح کرد: اغلب روترها این ویژگی را دارند که از طریق اینترنت و از راه دور کنترل شوند و زمانی باید کنترل از راه دور را فعال کند که بتوان برای روتر یک IP خاص به‌عنوان یک راهنما از آن استفاده کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر

با پارس هیت می توانید آمار سایت ، تعداد گوگل پلاس ، لایک فیس بوک ، توییت سایت خود را بالا ببرید.
با پارس هیت آمار و محبوبیت وبلاگ ، وبسایت و یا فن پیج خود را افزایش دهید
برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت زیر مراجعه کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد