رئیس پلیس فتا استان البرز خبر داد: کلاهبرداری میلیونی‌ با یک در

رئیس پلیس فتا استان البرز خبر داد:
کلاهبرداری میلیونی‌ با یک دروغ اینترنتی

خبرگزاری فارس: رئیس پلیس فتا استان البرز از کلاهبرداری میلیونی از هموطنان با یک دروغ اینترنتی خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی فرماندهی نیروی انتظامی استان‌های تهران و البرز، ‌مهدی کاکوان از دستگیری اعضای یک شرکت خدماتی که از طریق تبلیغات گسترده و طرح کردن سؤال در یکی از شبکه‌های اینترنتی و ارسال پیامک درخصوص برنده شدن آنها در مسابقه و دریافت جوایز نفیس در قبال واریز مبلغ 3 میلیون و 600 هزار ریال به حساب بانکی شرکت از هموطنان کلاهبرداری میلیونی کرده بود، خبر داد.
وی ادامه داد: در راستای وظایف پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان البرز در پیشگیری از وقوع جرم در فضای سایبری و برخورد با مجرمان، با توجه به تبلیغات وسیع و گسترده یک شرکت خدماتی در شبکه‌های ماهواره‌ای پیگیری موضوع در دستور کار ماموران این پلیس قرار گرفت.
کاکوان در تشریح این خبر گفت: بلافاصله اکیپی از ماموران پلیس فتا وارد عمل شده و پس از بررسی‌های شبکه مجازی این شرکت مشخص شد که شرکت مذکور از طریق تبلیغات وسیع در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای و نظرسنجی و طرح کردن سؤال که با استقبال گسترده شهروندان مواجه شده است با دریافت نظرات مردمی و شماره‌های همراه متقاضیان و ارسال پیامک به آنها در خصوص برنده شدن در مسابقه مبالغ هنگفتی از متقاضیان دریافت می‌کند.
وی اظهار کرد: این شرکت تبلیغاتی با دادن پیامکی تحت عنوان اینکه در نظرسنجی برنده شده‌اند، جوایز ارزنده‌ای شامل لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، محصولات فرهنگی، پلاک طلا و... در قبال واریز مبلغ 3 میلیون و 600 هزار ریال به حساب بانکی شرکت و ارسال رسید بانکی از طریق پست به شرکت مذکور، جوایز به آدرس آنها ارسال می‌شود‌.
این مسئول گفت: طی استعلام از شرکت پست مشخص شد که صندوق پستی متعلق به بانکی در استان البرز است که پس از هماهنگی با مقام قضائی و استعلام شماره حساب شرکت و بررسی تصاویر فرد برداشت‌کننده از حساب، فرد مورد نظر در یک عملیات پلیسی شناسایی و در فردیس کرج دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.
کاکوان افزود: متهم دستگیر شده در بازجویی‌های ماموران اقرار کرد که اپراتور شرکت مذکور است و ماهیانه در ازای دریافت مبلغ 300 هزار تومان برای آنها کار می‌کند که با هدایت وی شرکت در تهران شناسایی شد و ماموران با هماهنگی مقام قضائی با ورود به آن مکان دو نفر از متهمان به نام‌های «عارف ـ الف» (مدیرعامل شرکت) و «ایلیا ـ ن» (مدیر روابط عمومی شرکت) را دستگیر کردند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان البرز تصریح کرد: در بازرسی ماموران از شرکت، نامه‌های ارسالی و واصله از سوی متقاضیان به تعداد کثیری از سراسر کشور به همراه لوازم بهداشتی و آرایشی و جعبه‌های محصولات فرهنگی به صورت بسته‌بندی شده و سایر اقلامی که بیانگر نمونه جوایز موجود برای ارسال به متقاضیان بود مشاهده و همچنین انبار شرکت که حاوی کالاهای زیادی به صورت بست‌بندی شده و آماده برای ارسال به متقاضیان به سراسر کشور تهیه شده بود و ارزش ریالی آن طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت بالغ بر 600 میلیون ریال برآورد شده بود شناسایی و شرکت و انبار مذکور پلمپ و متهمان برای ادامه تحقیقات به پلیس فتا استان البرز منتقل شدند.
مدیر شرکت صراحتاً به جرم خود مبنی بر کلاهبرداری از هموطنان اقرار کرده و گفت: با انجام تبلیغات سودجویانه در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و امیدوار کردن مردم با دادن وعده و جوایز غیرواقعی، آنها را اغفال می‌کردیم که با توجه به مدارک موجود تا کنون 20 هزار نفر در این رابطه اغفال شده‌اند.
گفتنی است متهمان دستگیر شده پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.
کاکوان در ادامه ضمن هشدار به شهروندان خاطرنشان کرد: پرداخت هزینه ارسال هدیه، یکی از انواع کلاهبرداری اینترنتی است که در این شیوه قربانی ملزم به پرداخت هزینه‌های قابل توجهی پیش از دریافت مقدار قابل توجهی از پول یا کالا است که قربانی این هزینه‌ها را می‌پردازد ولی چیزی در ازای آن دریافت نمی‌کند.
رئیس پلیس فتا استان البرز با بیان اینکه رایج‌ترین نمونه این کلاهبرداری زمانی رخ می‌دهد که کاربر فکر می‌کند موفق به کسب جایزه بزرگ در قرعه‌کشی شده است، گفت: متاسفانه این شیوه در حال حاضر به صورت گسترده در کشورمان در حال شکل‌گیری است که هموطنان باید پیش از پیش مراقب باشند تا از سوی کلاهبرداران مورد سوء استفاده قرار نگیرند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد