gps چیست ؟

gps چیست ?
 
GPSچیست ؟ GPS شامل 24ماهواره است که دور زمین در گردش هستند سیستم محل یابی جهانی (Global Positioning Systems)، بک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با 24 ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده اند. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال 1980 استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد. خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آوردنگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است. GPS چگونه کار می کند؟

ماهواره های این سیستم، در مداراتی دقیق هر روز 2 بار بدور زمین می گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می کنند. گیرنده های GPS این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می کنند. در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال توسط ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می کند. از اختلاف این دو زمان فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می گردد. حال این عمل را با داده های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با اختلافی ناچیز، معین می کند. گیرنده به دریافت اطلاعات همزمان از حداقل 3 ماهواره برای محاسبه 2 بعدی و یافتن طول و عرض جغرافیایی، و همچنین دریافت اطلاعات حداقل 4 ماهواره برای یافتن مختصات سه بعدی نیازمند است.

با ادامه دریافت اطلاعات از ماهواره ها گیرنده اقدام به محاسبه سرعت، جهت، مسیرپیموده شده، فواصل طی شده، فاصله باقی مانده تا مقصد، زمان طلوع و غروب خورشید و بسیاری اطاعات مفید دیگر، می نماید. ردیابی خودرو به صورت آنلاین بر پایه تکنولوژیجی پی اس استوار است. در این تکنولوژی دستگاههایی موسوم به GPS Tracker(ردیاب خودرو) استفاده می شوند که اجزای بکار رفته در این ردیاب ها به شرح زیر است:

• بخش GPS جی پی اس برای گرفتن موقعیت جغرافیایی خودرو یا متحرک از ماهواره.

• بخش GSM جی اس ام برای ارسال موقعیت جغرافیایی خودرو یا متحرک به سامانه مرکزی.

• ورودیهای مختلف آنالوگ و دیجیتال و ارسال مقادیر آنها از طریق ردیاب به سامانه مرکزی. طرز کار ردیاب های مبتنی بر GPRS بدین صورت است که موقعیت مکانی خودرو یا متحرک را از ماهواره های GPS گرفته و از طریق شبکه موبایل (GPRS) به سامانه ارسال می نمایند. مشتریان و صاحبان خودروها می توانند با ورود به سامانه با استفاده از اطلاعات ارسالی توسط ردیاب ها، موقعیت متحرک (فرد یا خودرو) و مسیر حرکتی متحرک را بر روی نقشه مشاهده نمایند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد