همه ماجراهای مربوط به صفحه فیس‌بوک منسوب به دفتر رهبری

همه ماجراهای مربوط به صفحه فیس‌بوک منسوب به دفتر مقام معظم رهبری
 

" اخیرا در صفحه مجازی فیس‌بوک صفحاتی با عناوین khamenei.ir و یا Ali khamenei راه‌اندازی شده و این موضوع تحلیل‌هایی را در رسانه‌های داخلی و خارجی، کاربران فیس‌بوک و محافل سیاسی و اجتماعی در پی داشته است."



به گزارش ایسنا سایت پارسینه درباره ایجاد این صفحه در فیس‌بوک در بخشی از یک گزارش نوشته است: یکشنبه صبح، کاربران ایرانی توئیتر که اکانت دفتر رهبر معظم انقلاب را دنبال می‌کردند با یک توئیت عجیب روبرو شدند؛. توئیتی که صفحه فیس‌بوک همین دفتر را به همه معرفی کرد. صبح آن روز هم کسانی که در شبکه اجتماعی «پین ترست» عضو بودند دیدند که اکانتی به نام دفتر ایشان باز شده است.


«خامنه‌ای. دات. آی آر» نام سایتی است که به عنوان «پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه‌ای (مد ظله العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی» فعالیت می‌کند. این سایت همانطور که از نامش پیداست در صدد این است که آثار رهبر انقلاب را حفظ و نشر دهد.


از این روست که «خامنه‌ای. دات. آی. آر» توانسته است در حوزه‌های مربوط به رهبری، فعالیتی متفاوت کند. مثلا سخنان ایشان را به صورت نمودار ارائه کند، از سخنان ایشان تحت عنوان جستار فیش‌برداری کند، سایتی با نام دیگران راه‌اندازی کند که در مورد دغدغه‌های رهبری و نیز مواضع اشخاص (نخبگان) در مورد ایشان است، تلکس خبری اخبار در مورد رهبری راه بیندازد و حتی در سفر اخیر ایشان به خراسان جنوبی نقشه سفر ایشان را به صورت اینفوگرافیک منتشر کند؛ کارهایی که تا قبل از پدید آمدن این سایت بسیار بعید بود.



همچنین سایت‌هایی مانندجماران، قطره و خبر فارسی، عرش‌نیوز، شفقنا این گزارش را انعکاس داده‌اند. هم‌چنین سایت‌های ضد انقلاب بالاترین و بی‌بی‌سی فارسی نیز به ارائه تحلیل در مورد این موضوع پرداخته‌اند.


«دفتر رهبر انقلاب اسلامی ایران عضو فیس‌بوک شد»، «دفتر رهبر معظم انقلاب در فیس‌بوک حساب کاربری ایجاد کرد»، «حضور دفتر رهبر معظم انقلاب در فیس بوک»، «دفتر رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای به فیس‌بوک پیوست» از جمله تیترهایی است که موتور جستجوگر گوگل درباره این خبر نمایش می‌دهد.


بی‌بی‌سی فارسی نیز در بخشی از یک گزارش که آن را در صدر اخبار پربازدید خود قرار داده آورده است:


صفحه فیس‌بوک رهبر ایران، در تاریخ ۲۳ آذر (۱۳ دسامبر) ایجاد شده و اطلاع‌رسانی علنی راجع به آن، سه روز بعد از طریق صفحه کلیک توییتر آقای خامنه‌ای صورت گرفته است.


دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، فعالیت چشمگیری در فضای مجازی داشته و علاوه بر اداره یک سایت اینترنتی بسیار فعال و به لحاظ فنی پیشرفته، بر روی شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام (یک شبکه اجتماعی به اشتراک‌گذاری عکس) نیز حضور دارد.


تا لحظه ارسال این گزارش، صفحه فیس‌بوک رهبر جمهوری اسلامی ۲۶۸ "لایک" خورده است و در زیر پست‌هایی که در این صفحه به اشتراک گذاشته شده، علاوه بر اظهارنظرهای تمجیدی، کامنت‌های انتقادی نیز به چشم می‌خورد.


سایت الف نیز با انتخاب عنوان «اقدام ابتکاری دفتر رهبری با استقبال کاربران فیس بوک مواجه شد» نوشت:


«صفحه اختصاصی پایگاه اینترنتی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای در فیس بوک به آدرس https://www.facebook.com/www.Khamenei.ir روز گذشته به بحث اصلی و اول فعالان شبکه‌های اجتماعی در ایران تبدیل شده بود.


این صفحه که از پنج روز پیش ایجاد شده است، روز گذشته و در پی آن که خبر ایجاد آن توسط صفحه توییتر همین سایت اعلام شد، موجی از توجه و مراجعه را به دنبال داشت.


نکته قابل توجه در این صفحه، امکان کامنت‌گذاری مراجعان مختلف با گرایش‌ها و دیدگاههای متفاوت بود که ذیل مطالب مختلف درج می‌شد. این شرایط با استقبال کم‌نظیر کاربران فیس‌بوک مواجه شده و از دید سایتهای خبری خارج از کشور نیز پنهان نمانده بود.


این در حالیست که تا لحظه آخرین ویرایش خبر در صبح امروز، صفحه مذکور بیش از 6200 لایک دریافت کرده است.


به گزارش ایسنا پیش از این مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتایی درباره استفاده از فیس‌بوک، نظر خود را اعلام کردند.


متن سوال:

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت‌الله خامنه‌ای

با سلام و احترام، با توجه به اینکه وب‌سایت فیس‌بوک در ایران فیلتر شده است، آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟ با تشکر.


پاسخ به استفتاء


باسمه‌تعالی


سلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته


به طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست والا مانعی ندارد.

موفق و موید باشید.


در توضیح این خبر آمده است: حکم بالا در شکل فتوا بیان شده است؛ یعنی تشخیص مصداق به عهده مکلف گذاشته شده و تنها به بیان حکم کلی بیان شده است: تشخیص اینکه آیا این شرایط درباره فعالیت در فیس بوک صادق است یا خیر به عهده مکلفین گذاشته شده است.


نکته‌ای که در حکم بالا مشخص است این است که در صورتی که این فعالیت موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود جایز نیست در حالی که ماهیت شبکه‌های مجازی بر پایه جمع‌آوری اطلاعات است و هر چه استفاده‌کنندگان آن بیشتر باشند و در استفاده از آن محدودیت کمتری برای خویش قائل باشند، اطلاعات بیشتری را برای این شبکه‌های اطلاعاتی فراهم می‌کنند.


به نظر می‌آید این حکم نه حرام‌بودن مطلق فعالیت در این سایت را می‌رساند و نه جایزبودن آن را اثبات می‌کند؛ بلکه به نوعی فی‌مابین است. به هر حال تشخیص مصداق این حکم به عهده خود شماست.»



اما علی‌رغم پیگیری‌های ایسنا هیچ‌ یک از مسوولان دفتر مقام معظم رهبری و یا گردانندگان پایگاه‌های رسمی اطلاع‌رسانی اخبار مرتبط با ایشان یعنی khamenei.ir و نیز leader.ir ایجاد صفحه در فضای مجازی فیس‌بوک را تایید نکرده‌اند.


این‌ در حالیست که برخی رسانه‌های داخلی و خارجی با فرصت‌طلبی هجمه‌های خود را علیه رهبر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی آغاز کرده‌اند.


به هر روی حضور موثر در فضای مجازی و استفاده از "ابزارها" برای تولید محتوای مناسب و نیز تفسیر این که " نوع استفاده"

جواز " نوع حضور" می‌تواند باشد، دلایلی است که فعالان فضای مجازی بر آن انگشت می‌گذارند؛ اگر چه به دلیل برخی سوالات کاربران و مخاطبان مناسب می‌نماید مسوولان سایت khamenei.ir درباره ارتباط صفحه ایجادشده در فیس بوک و این سایت‌ها اعلام نظر نمایند تا مانع برخی گمانه‌زنی‌ها شوند.


انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد