تمایل مهاجران افغان ساکن ایران به مهاجرت به ترکیه



خبرگزاری فارس: پایگاه خبری «دِ نشنال» در گزارشی از تمایل افغان‌های ساکن ایران به مهاجرت به ترکیه خبر داد و نوشت: این افراد به منظور یافتن شرایط زندگی بهتر به این کشور مهاجرت می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس پایگاه خبری دِ نشنال در گزارشی از تمایل مهاجران افغان برای مهاجرت از ایران به ترکیه به منظور یافتن شرایط بهتر زندگی، خبر داد.

بر اساس این گزارش، زیرزمین تاریک و مرطوب مسجدی در استانبول، محل زندگی حدود 30 مهاجر بی‌خانمان است که قربانی بحران جدید و وسیع پناهندگی در ترکیه هستند.

اکثر ساکنان این زیرزمین که پیش از این غسالخانه بوده است، افغان هستند. آنها تازه‌واردانی هستند که مستقیما از افغانستان به ترکیه نیامده‌اند بلکه از مرز شرقی این کشور با ایران ورود کرده‌اند.

بر اساس آمار نهاد پناهندگان سازمان ملل در ترکیه، حدود 20 هزار مهاجر افغان در ترکیه زندگی می‌کنند که در ماه‌های اخیر به این کشور وارد شده‌اند.

در نزدیکی این مسجد، یک موسسه خیریه محلی، برای مهاجران افغانی که در این زیرزمین زندگی می‌کنند، سرپناه، غذا و لباس فراهم می‌کند.

کیاز آراس معاون این موسسه خیریه گفت: چه کار دیگری می‌توانیم انجام دهیم؟ در غیر اینصورت آنها در خیابان‌ها آواره خواهند شد.

یکی از این مهاجران با نام سجاد رمضانی، فرزند 18 ساله یک خانواده مهاجر افغانی در ایران، گفت: نزدیک به 6 ماه پیش، خانواده‌ام تصمیم گرفتند تا من را به همراه مادربزرگ و دایی‌ام به ترکیه بفرستند. انها نیز تصمیم دارند تا به محض اینکه پولی به دستشان رسید به ترکیه بیایند.

به ادعای وی و دیگر مهاجران، تهران با مشکلات اقتصادی روبرو است و فشار بر افغان‌ها برای خروج از ایران در حال افزایش است.

در 2 سال گذشته، تلاش‌ها برای کمک به مهاجران در ترکیه بر منطقه‌ای در مرز این کشور با سوریه متمرکز شده است. در این ناحیه 180 هزار آواره سوریه‌ای در کمپ‌های دولتی سکونت دارند. در سایه بحران سوریه، تعداد مهاجران افغان در ترکیه به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

نهاد پناهندگان سازمان ملل در این هفته اعلام کرد: تنها 7 هزار افغان به طور رسمی ثبت‌نام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشتر افغانی‌هایی که به ترکیه سفر می‌کنند، از ایران به این کشور می‌آیند. درحال‌حاضر 820 هزار مهاجر افغانی در ایران زندگی می‌کنند.

عبدالرضا سقاقی، سخنگوی سفارت ایران در آنکارا، ادعای فشار ایران برای خروج افغان‌ها از این کشور را تکذیب کرد.

وی توضیح داد: به هیچ‌وجه فشاری وجود ندارد. چنین شکایت‌هایی از طرف افغان‌هایی مطرح می‌شود که می‌خواهند شانس خود را برای پذیرش از جانب کشورهای غربی افزایش دهند.

اما مهاجرانی مانند سجاد رمضانی مدعی‌اند که این فشارها واقعا وجود دارد. رمضانی اکنون در یک پارکینگ کارگری می‌کند.

نصرت، دیگر مهاجر 60 ساله افغانی که مدت کوتاهی پس از حمله شوروی به افغانستان، در سال 1979، از این کشور فرار کرده‌بود و در شیراز، جایی که کاراته تدریس می‌کرد، ساکن شده بود، از حدود 2 ماه قبل به همراه خانواده 7 نفره خود از ازطریق کوه‌ها به ترکیه وارد شده‌است.

این مهاجر افغانی گفت: یک‌مرتبه، مقامات ایرانی از صدور مجوز اقامت جدید خودداری کردند.

دولت ترکیه به افغان‌ها وضعیت مهاجر نمی‌دهد اما به آنها تا زمانی که سازمان ملل کشوری برای پذیرش آنها بیابد، اجازه می‌دهد که در این کشور بمانند و این روند ممکن است سال‌ها طول بکشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد